וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איפה אורי שיגיע עם חיוך ובדיחה?": השר אורי אורבך נטמן

16.2.2015 / 17:45

בני משפחה, חברים ופוליטיקאים הגיעו לבית העלמין במודיעין ללוות את אורבך בדרכו האחרונה. הנשיא ריבלין ספד לו: "כמה אתה חסר לי, גם ברגעים האלה". נתניהו: "לא הכרתי אדם שהכיר אותו ולא אהב אותו". בנט: "היית סמל החיבור בעם"

עריכה: גדי וינסטוק

בני משפחה, חברים, חברי כנסת ושרים, ליוו היום (שני) אחר הצהריים למנוחות את השר והעיתונאי לשעבר אורי אורבך בבית העלמין במודיעין. אורבך הלך היום לעולמו אחרי מאבק ממושך במחלה קשה, שממנה סבל בשנים האחרונות. מותו נקבע בבית החולים שערי צדק בירושלים. הוא היה בן 54 במותו והותיר אחריו אישה וארבעה ילדים.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ספד לאורבך. "אורי, ידיד נפשי, רעי ואהובי, היקר לי מאח", פתח. "בסוכות האחרון, ערכנו יום פתוח בבית הנשיא. תור ארוך של אלפי אזרחים השתרך בחוץ. ממתינים להיכנס פנימה. אנשי בית הנשיא מצאו אותך שם. בתוך ההמון. באמצע התור. מחכה בין אלפי הממתינים. שר בישראל, חבר כנסת. 'באתי לראות את הנשיא', אמרת להם אז והמשכת באותה ענווה 'אורי אורבכית': 'אני לא רוצה להטריח. אם יש לנשיא זמן, אני אשמח להיכנס אליו'. זה סיפור אחד מהמון סיפורים. עליך, אורי, על מי שאתה. וכמה קשה לי לומר עכשיו - על מי שהיית".

עוד בנושא:
השר אורי אורבך הלך לעולמו בגיל 54
"נמשיך בדרכו של אורי, היא תהיה קשה ועצובה בלעדיו"

השר אורי אורבך הלך לעולמו בגיל 54. נמרוד סונדרס
"היה לו כבוד גדול לכל אדם". אורי אורבך/נמרוד סונדרס

הוא סיפר על אישיותו של אורבך. "אורי הטוב, הצנוע, אורי שלא נהנה ממעמד או משררה. אורי, ההגון, ישר הדרך. אורי. אני כותב לך בעין דומעת ולב שבור. אני יודע שאחרי שחלית, לפני שנתיים וחצי, הודיעו לך הרופאים שאורך החיים עם מחלה כמו שלך הוא בין שלוש לחמש שנים. אז ביקשת: 'אם הרע מכול יקרה, אני רוצה שרובי ריבלין יספיד אותי'. אבל אני אורי, מצטער, עכשיו, ברגע האמת, אני לא מוצא את המילים. כמה אתה חסר לי, גם ברגעים האלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא המדינה ראובן ריבלין בהלווייתו של אורי אורבך, בית העלמין מודיעין, פברואר 2015. ראובן קסטרו
"חברותך הייתה חברות שאינה תלויה בדבר". הנשיא ראובן ריבלין בהלוויה, הערב/ראובן קסטרו

"אני עומד פה ושואל 'איפה אורי, אורי שיגיע עם הבדיחה הטובה? עם הלשון החדה? עם החיוך שובה הלב? אורי, שלא היה כמותו להפיג את הכאב?'", המשיך. "איך נפרדים מאורי כזה, שהיו בו עומק, תבונה, חדות, ציניות, הומור. אני יודע, היו כאלה שלא הבינו את חוש ההומור שלך. נדמה לי שהם פשוט לא האמינו שימני יכול להיות עם חוש הומור. סלחת להם אז. אני בטוח שגם עכשיו".

חלקת הקבר של אורי אורבך לפני הלווייתו, בית העלמין מודיעין. פברואר 2015. ראובן קסטרו
חלקת הקבר של אורבך בבית העלמין במודיעין/ראובן קסטרו

על החברות עם אורבך הוסיף: "חברותך, אורי, הייתה חברות אמת שאינה תלויה בדבר. גם בימים בהם התמודדתי על תפקידי זה, גם ברגעי הבדידות, היית שם איתי, תמיד נכון לתת עצה טובה. לתמוך ולעודד. חודשים אחר כך, מחלתך כבר נתנה את אותותיה, אבל אתה המשכת להגיע למשכן הכנסת. נאחז בחיים. מתעקש למלא את המשימה שלשמה נבחרת".

נתניהו: "חסרונך יורגש ליד שולחן הממשלה"

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לשר המנוח. "אורי היה אדם כל כך אהוב, מוכשר ואהוב, סופר, עיתונאי, איש רוח, אך כפי שגיליתי ולא ידעתי - איש מעש", אמר נתניהו. זה נתגלה לי בתפקידו האחרון ועל כן חסרנו יורגש מכל הטעמים הללו ליד שולחן הממשלה, לי אישית ואני בטוח שלכל אזרחי ישראל. הייתה לו תכונה להתחבב על כל הבריות, לא בדרך זולה, אלא באמצעות הסגולה המיוחדת שלו לגשר בין קצוות. תמיד עשה את זה בנועם הליכות, באדיבות, לעיתים עוקצנית, עם הרבה שכל ישר. בעיקר עם הומור משובח. ההומור היה סוד כוחו. אורי חייך הרבה, כמאמר הביטוי, 'מתחת לשפם'. גם מעליו. הייתי קורא לו 'השר השנון', אך חרף שנינותו, לא הייתה בו טיפת רוע. אני לא הכרתי אדם שהכיר אותו ולא אהב אותו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהלווייתו של אורי אורבך, בית העלמין מודיעין, פברואר 2015. ראובן קסטרו
ראש הממשלה נתניהו נושא דברי הספד לאורבך/ראובן קסטרו

נתניהו התייחס לתפקידו האחרון של אורבך כשר לאזרחים ותיקים. "הוא ידע לדבר בגובה העיניים לכל הגילאים", סיפר. "אני חושב שמסיבה זו הוא פרח כל כך במשרד לאזרחים ותיקים. הוא היה חדור בתחושת שליחות. הוא פעל שם, הוא באמת האמין ב'אל תשליכני לעת זקנה'. ביקש לשפר את איכות החיים של ניצולי השואה והעולים הוותיקים. גם בתקופת מחלתו, הוא הקפיד להגיע לישיבות הממשלה. לא תמיד דיבר, הוא היה מחכה לסוף הדיון לבקש את זכות הדיבור. אך כשהשמיע את דעתו, דבריו היו ענייניים ומדויקים. חברנו היקר, ידידנו האהוב, יהיה זכרך ברוך ותהיה נשמתך צרורה בצרור החיים".

הלווייתו של אורי אורבך, בית העלמין מודיעין, פברואר 2015. ראובן קסטרו
אזרחים רבים הגיעו לחלוק כבוד אחרון לאורבך/ראובן קסטרו

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, סיפר כי פתח את ישיבת הכנסת היום בתפילה לשלומו של אורבך. "אילו רק שמעת בכמה אנשים הצלחת לגעת בעשייתך, היית מנופף בביטול כהרגלך ומנסה להכניס דברים לפרופורציה", אמר. "אנחנו מתקשים לקבל זאת. מי אם לא אורי היה זה שפתח במנוד ראש כל מה שנראה בעיניו מוגזם. הוא כיבד את הממלכתיות, אך ממש לא עשה עניין מהתואר 'כבוד השר'. מי אם לא אורי היה שהצליח לפוגג כל מתיחות בהלצה עסיסית. אורי הוא ההוכחה שפוליטיקה אינה חייבת להיות כרוכה בכוחנות ובשלילת האחר".

"אורי, אחי הבכור", פתח יו"ר הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט, שציטט מספרו של אורבך, "מתקן החלומות". "פתאום הבנתי, אורי, שהסיפור הזה הוא בעצם עליך. אתה היית מתקן החלומות שלנו. תיקנת את חלומם של הילדים שנולדנו לציונות הדתית ולא יכלו להגיע לתקשורת. ואז הגעת, אדם עם שפם גדול ולב ענק. הגעת הכי גבוה שאפשר בזכות הרבה הרבה אהבה. תיקנת גם את החלומות של הציונות הדתית להובלת המדינה. כשכוחנו תם היית שם. לא ויתרת. החלטת שוב לתקן את החלום, בעקשנות מול כל הכוחות שפעלו נגדך".

מיכל רעייתו של אורי אורבך בהלווייתו בבית העלמין מודיעין. פברואר 2015. ראובן קסטרו
רעייתו של אורבך, מיכל, בהלוויה/ראובן קסטרו

"תיקנת את החלומות של הקשישים בישראל, כשנכנסת למשרד לאזרחים ותיקים", המשיך בנט. "הראש היצירתי שלך, אורי, לא הפסיק לעבוד גם כשהגוף שלך הלך ודעך. היית סמל החיבור בעם. אי אפשר לזייף עשרות שנים, היית אמיתי. אהבנו אותך כי היית אתה, אתה היית החיבור. גם את חלום החיבור בעם תיקנת, אורי שלנו. היית בנאדם עם כבוד לזולת ולדעתו. היית צנוע כל כך וחכם כל כך. אורי, הלכת מאיתנו בשקט וצנעה ואנחנו מאוד עצובים, אך השארת מאחוריך מלא אורים קטנים. גם הילדים שלך, אך גם אורים שהראית להם שאפשר לממש את החלום. היה שלום אחי הבכור, בשם הילדים ששימחת בספרים שלך, בשם ההורים שהצחקת בחוכמות שלך, בשם הזקנים, בשם הארץ, בשם אהבת האדם. נמשיך לתקן את החלומות שלך, אורי האהוב".

"אבא יקר, כמה עוד יש לי ללמוד ממך"

רעייתו של אורי, מיכל אורבך, הודתה לאזרחי ישראל על התפילות למען בעלה. "ההיענות הייתה מרגשת ואנחנו מודים לקהל הרחב שעשה מעשים טובים למען בריאותו", אמרה. "המסר שלו לילדים היה 'תהיו אנשים טובים, תהיו יהודים טובים'. אורי ראה בהומור זווית ראיה על העולם. זה נתן לו פרופורציות גם באיך שהוא תפש את עצמו. פעם, אחד המאבטחים אמר לו 'כבוד השר', אז הוא ענה לו 'כבוד השר תקרא למישהו אחר'. נזכור את אורי כפי שביקש, בחיוך ובאהבה".

בנו רוני ספד לו גם כן. "אבא יקר, סלח לי על השימוש בגוף שני. משפטים רבים שמעתי לאחרונה. משפט אחד הדהד אצלי אתמול שוב ושוב והוא 'וואו, איך שאתה דומה לאבא'. וזה לא שזה חדש לי אבל היום זה מקבל אצלי משמעות חדשה. בשביל הדמיון הפיזי לא עשיתי כלום, אבל כמה יש לי עוד ללמוד ממך. אדם צנוע, ישר וטוב, דובר צדק. פרצת דרך לדורות של עיתונאים. הקמת וערכת עיתונים, התראיינת והמשכת להשמיע את קולך. בלי לחזור על עצמך ובלי לשעמם. ביקשת מאיתנו להיות בני אדם טובים, יהודים טובים. תיקון עולם מתחיל בעשייה של הרבה אנשים טובים. ואנשים טובים מתחילים באנו. אם בהחלטה הבאה שתקבלו תהיו קצת 'אורי אורבכים', עשיתם משהו לתיקון העולם. וחיוך משופם ושבע רצון ישמח בכם".

הלווייתו של אורי אורבך, בית העלמין מודיעין, פברואר 2015. ראובן קסטרו
בית העלמין במודיעין, הערב/ראובן קסטרו

בין הפוליטיקאים שהגיעו לחלוק כבוד אחרון לאורבך היו רבים מחברי מפלגתו, הבית היהודי, בהם היו"ר נפתלי בנט, ינון מגל, רונן שובל, איילת שקד, ענת רות, אלי בן דהן, אורית סטרוק, אורי אריאל ומוטי יוגב. בין הח"כים הנוספים שהגיעו, מכל קצות הקשת הפוליטית: אופיר אקוניס (הליכוד), יצחק (בוז'י) הרצוג (המחנה הציוני) ושלי יחימוביץ' (המחנה הציוני). גם חברו הטוב ויריבו הפוליטי ממרצ, ח"כ לשעבר אילן גלאון, משתתף בהלוויה. כמו כן, הגיעו ראש השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס, מזכ"ל בני עקיבא ורבים נוספים.

לצד הפוליטיקאים, הגיעו להלוויה מאות אזרחים. "אני מחזיק בדעות מנוגדות לחלוטין לאורי, אבל מדובר בפוליטיקאי מהסוג הישן, התמים והאמיתי, אדם שהלך בדרכו והאמין בה ולא חיפש לעצמו כי אם לתת למדינה", הסביר עומר הרץ, בן 25 ממודיעין, את הגעתו להלוויה. "אני גר בעיר הזו וראיתי לעצמי חובה אזרחית להגיע לכאן".

גם אורה שין מנווה צוף השתתפה בטקס: "מדובר קודם כל באדם יקר, איש ערכי, ואחר כך גם בפוליטיקאי חשוב שנאבק רבות למען ההתיישבות ביהודה ושומרון. זהו יום אבל של ההתיישבות, אבל גם של כל הפוליטיקה והעם בישראל ואני מאמינה שכולם מרגישים כך היום".

(עדכון ראשון: 16:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully