וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזוהה עם הימין - ופרש מהוועדה: "התערבות פוליטית היא עלבון"

פרופ' אפרים חזן, המזוהה עם הבית היהודי, הסיר את מועמדותו מחברות בוועדת פרס ישראל לחקר הספרות. בכך, הפריך את הטענה לפיה הפורשים מונעים מעמדות שמאל. "לא ימצאו ברשימה מועמד אחד שאינו ראוי"

פרופסור אפרים חזן. באדיבות אוניברסיטת בר אילן,
"הייתי מגיע עם חברי הוועדה להסכמה". אפרים חזן/באדיבות אוניברסיטת בר אילן

על רקע הביקורת בימין לפיה שופטי ועדות פרס ישראל השונות פורשים בשל עמדותיהם הפוליטיות, מקבלת הערב (חמישי) הסרת מועמדותו של פרופסור אפרים חזן משמעותה חשובה. פרופ' חזן, שהיה חבר ועדת הפרס לחקר הספרות, ידוע בעמדותיו הימניות. למרות זאת, הוא מתנגד להתערבות של גורמים בלשכת ראש הממשלה במינוי חברי הוועדה.

"אני חבר הוועידה של הבית היהודי, שזה תואר של כבוד שהמפלגה נתנה לי לפני שנים, כי אפשר לומר שדעותיי קרובות למפלגה", הוא אומר בשיחה עם וואלה חדשות ומודה שייתכן שזו הסיבה שבגללה הוא נבחר לשמש שופט בוועדה. "אולי בחרו בי לוועדת הפרס כדי לאזן את הצוות, אבל כולם ידידיי והייתי מגיע עם חברי הוועדה להסכמה. אפשר לעבור על רשימת מקבלי פרס ישראל - לא ימצאו אחד שאינו ראוי לזה".

סערת פרס ישראל - כותרות נוספות:
לא נותרו שופטים בוועדות הספרות וחקר הספרות
נתניהו: שופטי פרס ישראל הם "קיצוניים ואנטי ציוניים"
שמאלנים צריכים להרים ידיים - ולפרוש / דעה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

פרופ' חזן הגיש התפטרותו מהוועדה אחרי שארבעת החברים הנוספים פרשו. "ארבעת החברים כתבו מכתב התפטרות ואני הודעתי על פרישתי קצת אחריהם. אין טעם שחבר אחד יישאר בוועדה ריקה משופטים", הוא מסביר ומתייחס לפסילתם של פרופ' אריאל הירשפלד ופרופ' אבנר הולצן מוועדת הפרס לספרות יפה, שהציתה את הסערה. "גם פסילת שני מועמדים על רקע דעות פוליטיות זאת התנהלות לא נכונה ועלבון צורם לשופט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דויד גרוסמן. AP
האחרון שפרש. דויד גרוסמן/AP

הסערה סביב פרס ישראל החלה עם החלטת גורמים בלשכת ראש הממשלה לפסול שלושה מחברי הוועדה: הפרופסורים אבנר הולצמן ואריאל הירשפלד בתחום הספרות וחיים שריר בתחום הקולנוע. בתגובה החל גל פרישות של שופטים. בשלב זה, לא נותרו חברים בוועדות הספרות וחקר הספרות, ובוועדת הקולנוע נותרו רק היו"ר יהורם גאון וומנכ"ל רשות השידור לשעבר, מרדכי (מוטי) שקלאר. מחמש הוועדות האחרות לא פרש אף שופט.

לצד התפטרויות השופטים, פרשו גם מועמדים לקבלת הפרסים. הערב הסיר הסופר דויד גרוסמן את מועמדותו לקבלת פרס ישראל לספרות. "זה בא בתגובה לפסילת השופטים בפרס ישראל לספרות וגם למסע ההסתה – אין לי מילה אחרת לזה - של ראש הממשלה נגד בכירי המדענים והיוצרים בישראל", הסביר גרוסמן בראיונות למהדורות החדשות בערוצים 2 ו-10. "המהלך של בנימין נתניהו הוא מחטף ציני, דורסני ופוגע בחופש הרוח, המחשבה והיצירה של ישראל. ואני מסרב לשתף עם זה פעולה".

מוקדם יותר הסירה גם הפעילה החברתית רות דיין את מועמדותה לפרס ישראל על מפעל חיים. גם הסופרים חיים באר וסמי מיכאל, שהיו מועמדים לפרס ישראל לספרות, הודיעו היום כי הם מושכים את מועמדותם.

"להכפיף את הפרס ללשכת נשיא המדינה"

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים מתחה ביקורת על התנהלות משרד ראש הממשלה. "פרס ישראל כמוסד מפאר את היצירה המדעית והתרבותית של החברה הישראלית והאקדמיה גאה במפעל זה. הפרשייה הנוכחית מטילה צל כבד על אחת מהפנים היפות של מדינת ישראל, פרס המוערך מאוד על כל אוכלוסיית המדינה", נמסר מהאקדמיה. "אמנם, האקדמיה הלאומית למדעים אינה קשורה או מעורבת ישירות בנושא פרס ישראל. למרות זאת, מאחר שהפרס מוענק עבור מצוינות במגוון שטחים, כולל מדע ותרבות, והענקתו מדי שנה נותנת רוח גבית לקידום מדעי הרוח והטבע, אנו, חברי מועצת האקדמיה, מוצאים לנכון להגיב להתרחשויות הנוכחיות שלדעתנו פוגעות במעמדו של הפרס. תוקף תפקידה של האקדמיה לייעץ לממשלה בנושאים אלה, ועל מנת למנוע השפעות פוליטיות עתידיות על פרס ישראל, אנו מציעים בזאת לשקול את הכפפתו לגורם ממלכתי, לדוגמה - לשכת נשיא המדינה. מוסד מכובד כגון זה כאחראי על הרכב ועדות השיפוט, ישמור על כבודו של הפרס ועל יוקרתו ויעצים את ההערכה הרבה לה הוא זוכה מכל אזרחי ישראל".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully