וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לא "יתקן" את פרס ישראל

12.2.2015 / 13:02

התערבות ראש הממשלה בזהות השופטים בוועדת פרס ישראל לספרות לכאורה כדי "לייצג את כל חלקי העם", עושה שימוש ציני במזרחיים שכנראה לא יעטרו את רשימת הזוכים. רוצה לשנות את מורשת מפא"י? לא כך

לאור הפרסומים לפיהם ראש הממשלה התערב בזהות השופטים בוועדת הפרס, יצא נתניהו בסטטוס נרגש בו הוא מבכה את המצב שבו "קבוצה קטנה וסגורה בעלת עמדות קיצוניות מעבירה את המקל מיד ליד ושומרת על השליטה בבחירת מקבלי פרס ישראל". נתניהו מחפש "נציגים אותנטיים של חלקים נרחבים אחרים בעם", וטוען ש"פרס ישראל חייב לייצג את כל חלקי העם. נשים וגברים. אשכנזים וספרדים. דתיים וחילונים. יהודים ולא יהודים. ותיקים ועולים חדשים".

פרס ישראל לספרות ושירה הוא אכן פרס אליטיסטי שקליקה סגורה והגמונית אחת מחלקת לחבריה. מרבית הזוכים הם גברים-יהודים-אשכנזים. מיעוט קטן מהזוכים לאורך השנים היו נשים - גם הן בעיקר יהודיות אשכנזיות. אין ספק שהפרס הזה משקף מציאות בה פערים חברתיים מבוססים במידה רבה על גזענות עדתית ולאומית, וסקסיזם.

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך שי פירון וראש עיריית ירושלים ניר ברקת בטקס פרסי ישראל לשנת תשע"ד, 6 במאי 2014. יואב דודקביץ'
גברים-יהודים-אשכנזים. שורצ הנכבדים בטקס הענקת פרס ישראל לשנת 2014/יואב דודקביץ'

אבל אסור לשכוח מהו המניע האמיתי של נתניהו להתערב בזהות השופטים בוועדת הפרס. אסור להתעלם מהציניות של נתניהו כאשר הוא משתמש בכאב המוצדק של אוכלוסיות רבות בחברה הישראלית. נתניהו לא התערב בוועדה כי חשוב לו שנשים מזרחיות או ערביות יזכו בפרס – אלא כי הוא מעונין שמי שיזכה מעתה והלאה בפרס יהיה בדמותו שלו. נתניהו לא מעוניין לפורר את ההגמוניה שנוצרה תחת שלטון מפא"י ההיסטורית בתחום הספרות והשירה – הוא מעוניין להחליפה באחרת.

וצריך לזכור - בחינת זהות הזוכים בפרס ישראל לספרות מעניקה לנו רק שיקוף של המציאות. ביטול הפרס, כפי שמציעים אחדים, לא מהווה פתרון לבעיה. נתניהו רוצה לפתוח את השורות לכל חלקי העם? אז יועיל בטובו להשקיע כספים בחינוך, בתרבות, בתעסוקה, בדיור של מזרחים, ערבים, נשים, עולי ברית המועצות לשעבר, אתיופים – כל אותן אוכלוסיות שנמצאות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל. שבירת ההגמוניה בתחום הספרות תתאפשר רק אם לילדה מקריית שמונה תהיה אותן הזדמנויות כמו לילד מרעננה. היא תתאפשר רק אם הילדה הזו לא תו?סלל לחינוך מקצועי, רק אם להוריה יהיה מספיק כסף לסגור את החודש, רק אם הם יוכלו לגור בדירה בלי לחשוש לאבד אותה, רק אם יועמדו לה ולמשפחתה שירותי בריאות כמו במרכז הארץ.

נתניהו מחפש נציגים אותנטיים של חלקים נרחבים בעם, הוא מדבר על קבוצה קטנה וסגורה שמעבירה את המקל מיד ליד. ובכן, מישהו חייב לשלוח לו בדחיפות את רשימת ראשי הממשלה לדורות המדינה, או לכל הפחות לבקש ממנו להסתכל במראה. אולי זה יגרום לו ליישם את דרישותיו שלו על עצמו, להתפטר מראשות הממשלה ולפנות מקום לנציג/ה אותנטית מהעם.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • פרס ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully