וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדען בריטי: ניתן להידבק בטרשת נפוצה מקיום יחסי מין

מוטי גל

18.9.2002 / 22:40

טוען כי מזהם העובר ביחסי מין עלול לגרום למחלת העצבים הקשה; מסתמך על התפרצות המחלה באיזורים בהם קיימת מתירנות מינית ושימוש נרחב בסמים; מומחים בתגובה: להשערה אין בסיס מדעי

טרשת נפוצה (מולטיפל סקלרוזיס) הינה אחת מהמחלות העצביות הקשות ביותר. כמיליון איש ברחבי העולם לוקים במחלה, שגורמת לנכות, פוגעת בראיה ופוגמת קשות באיכות חייהם של החולים. עתה טוען מדען בריטי כי המחלה עשויה לעבור גם ביחסי מין.

לדברי ד"ר כריסטופר הוקס מהמכון הנוירולוגי שבלונדון, המחלה מועברת גם ביחסי מין, במיוחד בקרב מתבגרים, גם אלה שסימני המחלה הראשונית טרם הופיעו אצלם. מחקרו של הוקס פורסם בגליון האחרון של כתב העת לנוירולוגיה, נוירוכירורגיה ופסיכיאטריה.

במאמרו מציין הוקס כי חלק מהחולים הם בעלי רגישות תורשתית למזהם העובר ביחסי מין וגורם למחלה. מניתוחים שערך על סמך מחקרים קודמים, משער הוקס כי במקומות מסויימים כגון איסלנד לקו צעירים רבים ב"מגיפת טרשת נפוצה", לאחר הגעתם של צי חיילים למקום.

שיעור גבוה של חולי טרשת נפוצה צעירים, שלקו באיזורים בהם קיימת מתירנות מינית ושימוש נרחב בסמים, מאשש, כך טוען הוקס, את השערתו כי המחלה אכן עוברת ביחסי מין. עם זאת הוא מוסיף כי יש צורך במחקרים נוספים שיאשרו את הנחתו.

מנגד, טוענים מומחים כי השערתו של הוקס אינה מציאותית. "מאמרו של הוקס הינו בגדר ספקולציות בלבד" אמר מייק אודונובן, ראש החברה הבריטית לטרשת נפוצה. פרופ' אלסטייר קומפסטון מהמחלקה לנוירולוגיה באוניברסיטת קיימברידג', כינה את מאמרו של הוקס כבעל "ערך מדעי זעום שאינו מכיל עובדות חדשות".

מחלת הטרשת הנפוצה הינה מחלה כרונית התוקפת את מעטפת סיבי העצב - המיילין, המגינה עליהם ומסייעת להולכה החשמלית. המחלה אשר שכיחה יותר באיזורים אקלימיים קרים, תוקפת לראשונה בגילאי 20 עד 40, וגורמת לנכות, אובדן שליטה על הסוגרים, פגיעה בראיה, הפרעות נפשיות ואף למותם של החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully