וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מותר במעון ראש הממשלה?

11.2.2015 / 12:47

דוח הביקורת המיוחד שיפרסם מבקר המדינה על מעון ראש הממשלה הוא ראשון מסוגו ולכן סובל משני כשלים מובנים: אין כללי מותר ואסור במעון הרשמי וחסר ביקורות קודמות

מבקר המדינה צפוי לפרסם דוח ביקורת מיוחד על הניהול האדמיניסטרטיבי של משכן הנשיא, ובית ראש הממשלה. יש בוודאי אי אילו ספקנים שירימו גבה ביחס לעיתוי של פרסום דוח שכזה, דווקא לפני הבחירות. לדידם, מה הבהילות, ואם הדוח יפורסם שבועיים לאחר הבחירות, איזה אסון נורא יתרחש?.

דווקא יש לברך את מבקר המדינה על שבחר, בפעם הראשונה מאז קום המדינה, לערוך דוח ביקורת על משכן נשיא המדינה ועל בית ראש הממשלה, (שהוא גם המשרד של ראש הממשלה, וגם הבית של ראש הממשלה ומשפחתו). לטעמי היה נכון לעשות זאת שנים רבות קודם לכן.

עקרון השקיפות (השוויוניות וההגינות) מחייב אף את המבקר לקבוע (גם אם לראשונה) מה מותר ומה אסור בצד הניהולי.

אבל, וישנו "אבל" גדול, בכדי שדוח המבקר אשר יפורסם - לראשונה מאז קום המדינה על בית ראש הממשלה הנוכחי (והיו, כידוע, כמה ראשי ממשלות גם לפני ראש הממשלה הנוכחי) על הדוח להיות "צופה פני עתיד", כזה שמגדיר ומתווה כללים ברורים ומוגדרים (שאינם בנמצא כיום) אך לא למתוח ביקורת במבט לאחור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שותה קפה בישיבת הממשלה, 2010. AP
קפה ציבורי או פרטי? נתניהו בישיבת הממשלה/AP

מדוע לא ניתן למתוח ביקורת - שוויונית והוגנת - "במבט לאחור" או בחוכמה שבדיעבד? משתי סיבות מרכזיות: הראשונה – היות ולא נערכה בעבר שום ביקורת על בית ראש הממשלה ונשיא המדינה - ומשכך הרי שאין למה להשוות ואין בסיס להשוואה.

בהיעדר תיעוד או ביקורת של התנהלות ראשי הממשלה והנשיאים בעבר, לא ניתן לקבוע האם התנהלותו של ראש הממשלה הנוכחי הינה מצוינת, בינונית, או גרועה. אף אחד לא יודע מכיוון שאיש, עד כה, לא חשב שראוי וצריך לבדוק התנהלות של ראשי ממשלה קודמים במעונם הפרטי.

הסיבה השנייה שבעטיה לא ניתן למתוח ביקורת היא שאין "חוברת הפעלה", או איזשהו פרוטוקול כתוב שמורה מה מותר ומה אסור. בדיוק להיפך: החוק קובע במפורש כי כל ההוצאות של המעון הרשמי, ללא שום יוצא מן הכלל, ימומנו מתקציב המדינה. אם רוצים לשנות מצב זה, הרי שיש לשנות את החוק (דבר שאינו מצוי, כמובן, בסמכותו של מבקר המדינה).

למה הדבר דומה? ראש הממשלה נפגש בביתו באישון ליל עם שר הביטחון והשר לביטחון פנים להתייעצות ביטחונית דחופה. ההתייעצות הסתיימה. ההחלטות התקבלו. כעת ראש הממשלה משוחח עם שר הביטחון (שהוא גם ידידו) על כוס קפה. וליד הקפה, יש גם עוגה. ועכשיו: האם כוס הקפה היא "ציבורית"? האם פרטית? אם רוצים פתרונות צריכים לגלגל לפתחה של הכנסת את האחריות המלאה.

הכותב ייצג את שר הפנים לשעבר אלי ישי בהתמודדות מול דוח מבקר המדינה בפרשת אסון הכרמל וכן אישי ציבור נוספים

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully