וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בעברית: ספרו של אבו מאזן הקושר בין נאציזם לציונות

9.2.2015 / 8:36

הספר המבוסס על עבודת הדוקטורט של המנהיג הפלסטיני מ-1982, המסביר לכאורה כיצד שיתפה הציונות פעולה עם הנאצים, יתורגם בידי ד"ר מבר אילן. "נלחם לשינוי המורשת של אבו מאזן"

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, במהלך פגישה עם מזכ"ל הליגה הערבית בקהיר, 16 ביולי 2014. AP
בשנה שעברה טען כי השואה היא "הפשע הנורא ביותר שבוצע נגד האנושות". אבו מאזן/AP

דוד בן גוריון והתנועה הציונית שיתפו פעולה עם השלטון הנאצי, ובן גוריון והיטלר אף היו חברים טובים - כך כתב יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בספר הדוקטורט שלו, שפורסם ב-1982. כעת, חודשים ספורים לאחר שיצא בהצהרה תקדימית ואמר כי "השואה היא הפשע הנורא ביותר שבוצע נגד האנושות", לוואלה! חדשות נודע כי ספרו של אבו מאזן, המבוסס על עבודת הדוקטורט, יראה אור גם בעברית.

הספר, "הפנים האחרות: הקשרים החשאיים בין הנאציזם לציונות", יצא לראשונה בעמאן בשנת 1984 והתפרסם מאז בספריות אקדמיות רבות בעולם ובעיקר במדינות ערב. הדוקטורט המלא פתוח לציבור הרחב, ומופיע באתר הרשמי של הרשות הפלסטינית. הספר אף זיכה את יו"ר הרשות בתואר ד"ר מהמכון לחקר המזרחנות במוסקבה. מדובר בספר באורך 252 עמודים, המחולק לארבעה חלקים ול-16 פרקים.

הספר, הקובע כי האידאולוגיה הנאצית והציונות נובעות מאותה דרך מחשבה ואמונה, הביא להאשמת אבו מאזן בהכחשת שואה ונמצא במוקד העימות בינו לבין ישראל. העותק הראשון של הספר בעברית יראה אור כבר בסמוך ליום הזיכרון הקרוב לשואה, ביוזמתו הפרטית של ד"ר אדי כהן, מזרחן וחוקר במחלקה ללימודי המזרח בתיכון באוניברסיטת בר אילן. "מדובר בספר תעמולה מלא בהכחשת שואה ובמסרים אנטישמיים השזורים בו בין השורות, וגם באופן גלוי", הסביר ד"ר כהן.

חדש ביוטיוב: משפט אייכמן במלואו. אתר יוטיוב, צילום מסך
לפי הספר, אייכמן נפל קורבן לפעילות המוסד/צילום מסך, אתר יוטיוב

"למשל, הוא מציג את אדולף אייכמן כמישהו שנעשה לו עוול, שנחטף על ידי המוסד רק בגלל שעמד לחשוף לעולם את המזימה הציונית עם הנאצים ולו עצמו אין שום קשר לשואה", אמר ד"ר כהן. במאמר ביקורת על ספרו של אבו מאזן, פירט ד"ר כהן את ההאשמות שמצוינות בספר נגד היהודים. "אבו מאזן מציג כתב אישום נגד הציונות וראשיה, מדוד בן גוריון ומטה", הסביר. "הוא מאשים אותם כי הם הפושעים השותפים עם הנאצים, ואחראים להשמדת עמם בשואה. הם השתתפו בה, הכשילו במכוון מבצעים להצלת יהודים, עוררו את שנאת הממשלות כלפי יהודים במטרה להאיץ את הנקמה נגדם ולהרחיב את ממדי ההשמדה ההמונית – וכל זה תוך שיתוף פעולה עם הרייך השלישי במטרה להקים בית לאומי בפלשתינה. כמו כן, אבו מאזן מציין בספר כי כל מי שניסה לחשוף את המזימה הזו חוסל בידי הממסד הישראלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"אין אדם שהשפיע על אנשים בנושא יותר מאבו מאזן"

תרגום הספר הוא החלטה שקיבל ד"ר כהן מאחר שהבין כי אבו מאזן הצליח להשפיע על רבים בעולם, וברצונו לנסות להביא לשינוי בתפיסה, שככל הנראה תישאר גם זמן רב לאחר שאבו מאזן יסיים את תפקידו. "התחלתי לקרוא את ספרו של אבו מאזן ושמתי לב שפרט לתרגום פנימי של האוניברסיטה במוסקבה לרוסית, הספר לא תורגם לשום שפה", סיפר. "בארצות ערב אסור ללמוד על השואה, ואת המחקר הזה, המופיע באתר הרשמי של הרשות, קוראים בכל חודש עשרות אלפי מוסלמים. זו היכרותם היחידה עם השואה. הדבר הזה תורם להסתה נגדנו ומלבה את השנאה".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן – רמאללה, אפריל 2014. AP
"אבו מאזן גילה אמפתיה כלפי העם היהודי בשואה - ואני צחקתי לעצמי". אבו מאזן/AP

בימים שבהם נחשף ד"ר כהן לספרו של אבו מאזן, התפרסמו הצהרותיו של יו"ר הרשות המגלות אמפתיה כלפי העם היהודי בשואה, שאמר שהיא תוצאה של גזענות ואפליה אתנית חמורה. "אני צחקתי לעצמי, משום שהבנתי כמה מסריו בערבית שונים מבעברית", אמר. "כותב הספר הזה הוא אחד מגדולי מכחישי השואה שחיים היום בעולם. אין מישהו שהצליח להשפיע על אנשים כה רבים בנושא יותר ממנו. אבו מאזן כבר בסוף דרכו. אני נלחם לשינוי המורשת שלו, שתמשיך להשפיע עוד זמן רב לאחר שילך. זו הסיבה שבגינה יזמתי את תרגום הספר".

חוסר הסברה בערבית - "רשלנות פושעת של משרד החוץ"

מאות אקדמאים מהארץ ומהעולם חברו בשבועות האחרונים לקבוצת פייסבוק תחת השם "אבו מאזן – די להכחשת השואה". שם הם קוראים להסיר את ספרו של אבו מאזן מאתר הרשות הרשמי, ללמוד באופן עצמאי על השואה ולא להאמין לדברי היו"ר. דבר הקבוצה ופעילותה סוקרו בכלי התקשורת של הרשות.

עמוד הפייסבוק הוא חלק ממערך שלם העוסק בהסברה בשפה הערבית מצד אקדמאים יהודים הדוברים את השפה. המערך מתקיים מטעמה של קבוצה השייכת לבית הספר לתקשורת בינלאומית בבר אילן בראשות פרופ' איתן גלבוע ובסיועו של עמית מחקר במרכז לתקשורת בינלאומית, גולן ברהום. גם עו"ד הדס ממן, העוסקת בהסברה בערבית, מעורבת בפעילות המערך.

הקבוצה נוסדה בעקבות שני דוחות של מבקרי מדינה שעסקו בכישלון ההסברה הישראלית בשפה הערבית. כהן מתח ביקורת חריפה על פעילות משרד החוץ בנושא, והסביר כי בעקבות תפקודו הלקוי נאלצים אזרחים פרטיים לקחת על עצמם את העבודה. "הקבוצה קמה בעקבות הרשלנות הפושעת של משרד החוץ", חרץ. "המשרד ויתר כבר מזמן על דובר לשפה הערבית. הוא מתגאה שיש לו עמוד פייסבוק שבו חצי מיליון עוקבים ערבים, שבעיקר מקללים, והוא מחשיב את הדבר להישג. פניתי כמה פעמים למחלקה למאבק באנטישמיות במשרד החוץ בבקשה להעלות על סדר היום העולמי את הכחשת השואה של אבו מאזן ביום השואה הבינלאומי. חבל שמשרד החוץ איבד הזדמנות מצוינת להסברה ישראלית".

לצד הפעילות בפייסבוק, הקבוצה עוסקת גם בכתיבת מאמרים באתרים לאקדמאים בערבית ובסרטוני הסברה בערבית במטרה להראות את "הפנים היפות של ישראל". "פרסמנו מאמרים במגוון שפות - צרפתית, פלמית, גרמנית וכמובן ערבית", הסביר כהן.

"יגידו שאנו תמימים ושהדבר לא יביא את אבו מאזן להסיר את ספרו מהאתר או לחזור בו בצורה כלשהי", אמרה עו"ד ממן, "אבל הדרישה שאנו מציבים גם להנהגה הבאה שתהיה, היא לדרוש ממנו את הדבר בכל משא ומתן הדדי, בדיוק כמו שעמדנו על כך שיכיר בזכותנו לחיות כאן. כמו כן, אנו דורשים שיחזור בו מהקביעה שלו ורוצים להביא בעתיד לשינוי בהוראת השואה ברשות הפלסטינית".

תגובת משרד החוץ

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "משרד החוץ פועל רבות בקידום ההסברה של מדינת ישראל בעולם בכלל ובפרט בעולם הערבי. בניגוד לטענותיו של ד"ר כהן, למשרד החוץ ישנה נוכחות משמעותית במרחב הדיגיטלי בעולם הערבי הכוללת אתרים, עמודי פייסבוק ומדיות אחרות. בנוסף, הדיפלומטיה הציבורית הינה מעמודי התווך של עבודת משרד החוץ והמשרד תמיד מקבל בברכה הירתמות של אזרחים למאמצי ההסברה הישראלית".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully