וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקת על נאום נתניהו מדאיגה את יהדות ארה"ב

6.2.2015 / 0:33

בכירים בארגונים היהודיים במדינה חוששים כי נאום ראש הממשלה בקונגרס יפגע בתמיכה הדו-מפלגתית בישראל. אחד מהם אמר לוואלה! חדשות כי להערכתו, לנתניהו לא תהיה ברירה אלא לדחות את ביקורו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון בביקור פצועי התקרית בהר דב בבית החולים רמב"ם. ערן גילווארג
הסערה נמשכת. ראש הממשלה בנימין נתניהו/ערן גילווארג

נמשכת הסערה בארצות הברית סביב נאומו המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני הקונגרס בחודש הבא. ביממה האחרונה גברה ההתנגדות בתוך המפלגה הדמוקרטית לנאום שצפוי להתקיים שבועיים בלבד לפני הבחירות בישראל, ושנקבע ללא תיאום מוקדם עם הבית הלבן. שלושה חברי קונגרס דמוקרטים כבר הודיעו שיחרימו את הנאום, בהם חבר הקונגרס הוותיק ג'ון לואיס מג'ורג'יה, מוותיקי התנועה לזכויות האזרח בארצות הברית.

לואיס הוא מקרה מבחן מעניין לנזק שהנאום המתוכנן עשוי לגרום למעמדה של ישראל במפלגה הדמוקרטית. הוא איש שמאל מובהק, שהיה שותפו לדרך של מרטין לותר קינג בשנות ה-60, אבל בניגוד לאופנה הרווחת כיום בשמאל הסוציאליסטי בארצות הברית ובאירופה, לאורך השנים הוא הביע תמיכה מובהקת בישראל. בשנת 2002 אף פרסם מאמר חשוב על יחסו האוהד של לותר קינג לציונות, כולל הציטוט הבא: "שלום עבור ישראל משמעותו ביטחון, ועלינו לעמוד בכל כוחנו להגן על זכות קיומה של ישראל ועל שלמותה הטריטוריאלית. ישראל היא מוצב קדמי של הדמוקרטיה בעולם".

בשביל חבר קונגרס עם היסטוריה פרו-ישראלית כמו לואיס, שמתחזק מזה עשרות שנים קשרים הדוקים עם ארגונים יהודיים בארצות הברית, ההחלטה להחרים נאום של ראש ממשלה ישראלי בפני הקונגרס היא לא פשוטה. עם זאת, הוא אינו לבד בהחלטה הזו - על פי הסימנים שמגיעים מהבית הלבן, גם סגן הנשיא ג'ו ביידן, מי שבמשך עשרות שנים היה חבר אישי של ראש הממשלה נתניהו ואף התגאה בכך בפומבי, עשוי כעת להחרים את הנאום. דובר הבית הלבן הסביר בנימוס ש"לוח הזמנים של סגן הנשיא לאותו סוף שבוע טרם נקבע".

ברק אובמה - נאום מצב האומה 20 בינואר 2015. GettyImages
"נראה כמו ניסיון מכוון לפגוע באובמה". נשיא ארה"ב בנאום מצב האומה/GettyImages

נתניהו דמיין שנאומו השלישי בפני בתי הקונגרס יציב אותו בשורה אחת עם וינסטון צ'רצ'יל, המנהיג היחיד לפניו שהוזמן שלוש פעמים לנאום בפני הקונגרס, אבל הוא עלול למצוא את עצמו בשורה אחת עם קבוצה קטנה מאוד של מנהיגים בעולם, שכאשר הם מגיעים לוושינגטון, פוליטיקאים בכירים ומכובדים כמו ביידן ולואיס "מתקשים למצוא מקום בלוח הזמנים" עבורו.

בירושלים מנסים כרגע לשדר "עסקים כרגיל". גורם בכיר בסביבתו של ראש הממשלה אמר היום לוואלה! חדשות כי כרגע לא ידוע לו על תכניות לדחות את הביקור. למרות דברי ההרגעה, האפשרות לדחות את הנאום בהחלט נשקלת. תסריט הבלהות של נתניהו הוא להגיע לוושינגטון שבועיים לפני הבחירות ולנאום בפני מליאה ריקה מדמוקרטים. בניגוד לחרם החלקי של הבית הלבן, שעשוי דווקא לחזק אותו לאור חוסר הפופולאריות של הנשיא אובמה, מקרה כזה יציג את נתניהו בחולשתו, והוא מטריד מאוד את ראש הממשלה.

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

"אין כאן עניין ביטחוני"

מי שמוטרדים לא פחות מההתפתחויות האחרונות הם הארגונים היהודיים בוושינגטון. הבכיר היחיד מהזרם המרכזי (ולא מהשמאל) שיצא עד כה בגלוי נגד ההתנהלות סביב הביקור היה אייב פוקסמן, איש "הליגה נגד השמצה". ארגונים אחרים, ובראשם הלובי הפרו-ישראלי אייפ"אק, שומרים על שתיקה, אבל שני בכירים בארגונים שונים ששוחחו בנושא עם וואלה! חדשות וביקשו לא להזדהות בעת הזו, סיפרו על אווירה קשה ודאגה אמתית לפגיעה בתמיכה הדו-מפלגתית בישראל.

אחד הבכירים הסביר כי "אנחנו לא מצליחים להסביר את ההתנהלות הישראלית באירוע הזה. אין כאן עניין ביטחוני. זה נראה כמו ניסיון מכוון לפגוע בנשיא אובמה, וזה משהו שאנחנו לא יכולים להגן עליו". הוא ביקש להדגיש כי "חברי הקונגרס שהודיעו שיחרימו את הנאום הם בינתיים רק מהאגף הכי שמאלי של המפלגה, אבל ג'ון לואיס הוא בגדר סמל במפלגה. דווקא בגלל דעותיו השמאליות מאוד, התמיכה המסורתית שלו בישראל תמיד הייתה חשובה בעיניי. נגרם פה נזק של ממש".

הבכיר השני העריך, לא על סמך ידיעה אלא על סמך "הבנה של חומרת המצב", כי בימים הקרובים אנו עשויים לשמוע על כך שהנאום נדחה למועד אחר. לדבריו, "המסרים שיוצאים מהמוקדים החשובים בקהילה היהודית בנושא הזה הם חד-משמעיים: צריך לנטרל את המתיחות. התמיכה בישראל חייבת להישאר נושא שאינו שנוי במחלוקת בין המפלגות, ושמקובל על רוב מוחלט של חברי שתי המפלגות".

הכור הגרעיני של איראן, בושהר. AP
כבר 19 שנים שנתניהו מזהיר שהזמן אוזל. הכור הגרעיני בבושהר/AP

הטענה המרכזית של נתניהו, על כך שהוא צריך "להתריע בפני העולם על סכנה ממשית לישראל", מצליחה בינתיים לשכנע אך ורק צד אחד של המפה. אף גורם בכיר בצד הדמוקרטי של המפה הפוליטית, גם לא תומכיה המובהקים ביותר של ישראל, לא יצא עד כה להגנת הנאום. גם פוליטיקאים דמוקרטים שמתנגדים למדיניות של אובמה כלפי איראן, נמנעים מלתמוך בהגעתו של נתניהו לקונגרס.

את הסיבות לתגובה הספקנית של בכירי הדמוקרטים לטיעון ה"חובה המוסרית" של נתניהו אפשר לחפש בתקדימים היסטוריים. ותיקי הסנאטורים וחברי הקונגרס עוד זוכרים את נאומו הראשון של ראש הממשלה נתניהו בפני הקונגרס האמריקני, שהתקיים זמן קצר לאחר בחירתו לתפקיד ב-1996. זה היה ביקורו הראשון בבירה האמריקנית, ובאופן לא מפתיע, חלק משמעותי מהנאום הוקדש לסכנת הגרעין האיראני. "הזמן הולך ואוזל", הוא הזהיר בנימה דרמטית. מאז חלפו 19 שנה.

(עדכון ראשון: 23:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully