וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הכשילה רוסיה את הגינוי לחזבאללה במועצת הביטחון

5.2.2015 / 12:13

שבוע בלבד אחרי ששר החוץ ליברמן ביקר במוסקבה, הכשילו הרוסים יוזמה לגינוי ארגון הטרור באו"ם. גורם דיפלומטי בשיחה עם וואלה! חדשות: "הם ייצגו את אסד ואיראן"

שר החוץ אביגדור ליברמן ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב – מוסקבה, 26 בינואר 2015. AP
שר החוץ אביגדור ליברמן ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב, בשבוע שעבר במוסקבה/AP

בישראל התקוממו אמש (רביעי) על כך שמועצת הביטחון של האו"ם פרסמה הודעת גינוי למותו של חייל מכוח האו"ם בגבול לבנון, ומנגד לא הזכירה, ולו במילה, את מותם של שני חיילי צה"ל מאש חיזבאללה במסגרת אותה תקרית.

גורמים דיפלומטיים אמרו היום לוואלה! חדשות כי הסיבה העיקרית למהלך השערורייתי טמון בלחץ שהופעל במועצה מצד רוסיה, התומכת הגדולה ביותר של משטר אסד, שביקשה להימנע מכל גינוי של חיזבאללה.

על פי הגורמים הדיפלומטיים ששוחחו עם וואלה! חדשות, בימים האחרונים התנהל במטה האו"ם בניו יורק דיאלוג אינטנסיבי בין ישראל, ארה"ב ומדינות מערב אירופה - שרצו לפרסם הודעה שתגנה את חיזבאללה - לבין ירדן ורוסיה, בניסיון לגבש ניסוח שיהיה מוסכם על כל הצדדים. מדינות ערב, ובמיוחד לבנון, דרשו שההודעה תהיה מאוזנת, ותתייחס לא רק לפעולה שביצע חיזבאללה, אלא גם לתגובת צה"ל, שלטענת לבנון, הפרה את הריבונות שלה.

המשא ומתן רב-המשתתפים הוביל לבסוף לנוסח שהיה מוסכם על כל הגורמים המעורבים, כולל המשלחת הרוסית לאו"ם. אלא שברגע האחרון, התברר שהגורמים הבכירים ביותר במוסקבה החליטו לפסול את הנוסח שגינה את חיזבאללה, ודרשו שבהודעת המועצה לא תהיה כל התייחסות לפעילותו של ארגון הטרור הלבנוני.

כלי הרכב של צה"ל שנפגע מטיל נ"ט של חיזבאללה. רויטרס
כלי הרכב של צה"ל שנפגע מירי חיזבאללה בגבול הצפון/רויטרס

אחד הגורמים ששוחח בנושא עם וואלה! חדשות אמר כי "הרוסים פשוט ייצגו באירוע הזה את משטר אסד ואת איראן. זה הפתיע את כולם, כי עד ההתערבות של מוסקבה ברגע האחרון, המשלחת שלהם הייתה מוכנה להתקדם עם הנוסח המוסכם".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, ביקר רק בשבוע שעבר במוסקבה, ופגש שם את בכירי השלטון הרוסי. כשר חוץ, ליברמן השקיע מאמצים רבים בטיפוח היחסים עם הקרמלין. החשיבות שהוא מייחס לקשרים עם רוסיה, היא כנראה הסיבה לכך שבהודעת הגינוי החריפה שפרסמה אמש שגרירות ישראל באו"ם, תרומתה של רוסיה למהלך לא הוזכרה אפילו במילה. ההודעה הישראלית גינתה את מועצת הביטחון ואת חברותיה, כאשר בפועל, החברות הבכירות במועצה היו מוכנות לפרסם הודעה שתגנה את חיזבאללה, אלמלא ההתנגדות הנחרצת של הרוסים.

ההודעה שמועצת הביטחון פירסמה בסופו של דבר, בעקבות הלחצים ממוסקבה, הייתה חד-צדדית נגד ישראל. גורם שהיה מעורב בדיונים בנושא הוסיף כי הרוסים טענו שלא ייתכן שיהיה גינוי לחיזבאללה מבלי להתייחס להתגרות הישראלית שהתרחשה שבוע לפני כן בגולן הסורי, שבמהלכה נהרגו בכירים בחיזבאללה, ולצדם גנרל איראני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully