וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לא להשאיר אותן בודדות בניידת

29.1.2015 / 10:48

אם המפכ"ל דנינו רוצה להילחם בתופעת ההטרדות המיניות בצמרת המשטרה הוא יכול לקחת דוגמא מחיל האוויר האמריקני שבכמה צעדים פשוטים הצליח להשיב את האמון של המתלוננים במערכת

חשיפת השוטרים הבכירים החשודים בהטרדות מיניות ובמעשים מגונים הזכירה לי דוגמא שאת ערכה העצום רואים היום, דוגמא אליה כדאי למפכ"ל יוחנן דנינו לשאת את עיניו.

בשנים האחרונות זכה הצבא האמריקאי לביקורת קשה מאוד בגין תרבות שעודדה הטרדות מיניות ואף עבירות מין חמורות. היקף התופעה היה עצום, כאשר מתוך עשרות אלפי מקרים, רק אלפים בודדים הגיעו לכדי תלונה. מהם, מאות בודדות הגיעו למשפט. 90% מהנפגעים שוחררו משירות. בשנת 2013 מצא עצמו מפקד חיל האוויר האמריקני מעיד בסנאט בעקבות שערוריות אשר לא פסקו. עד כאן – מוכר, גם אם בקנה מידה גדול יותר.

על מנת לפתור את המצב, יזם חיל האוויר האמריקני תכנית, במסגרתה מוענק ייעוץ משפטי לכל מתלונן על עבירת מין. בנוסף, תכנית מיוחדת מכשירה את עורכי הדין של החיל בתחום משפטי חדשני זה, של ייצוג נפגעי עבירות מין. עורכי הדין מלווים את המתלוננים משלב החקירה, דרך הקשר עם רשויות התביעה ולבסוף – יש להם מעמד לדבר בשם הנפגעים בבית המשפט. התכנית החלה כפיילוט והפרקליט הראשי של חיל האוויר (המקביל לפרקליט המדינה שלנו, מבחינת מספר האנשים שתחת תחום שיפוטו) הביע גאווה רבה על כך שהחילר זכה להיות הרשות הפדרלית הראשונה והגדולה ביותר המעניקה סיוע משפטי לכל נפגע עבירת מין.

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו בשפרעם. יותם רונן
שייקח דוגמא מחיל האוויר האמריקני. דנינו/יותם רונן
"שוטרת זוטרה אשר נדרשת להתלונן כנגד מפקד, או כל נפגע אחר הנמצא במצב נפשי קשה המוכפל על ידי מעמדו הדל, זקוקים לכתף מקצועית, להרגשה שאינם בודדים במערכת ושגם בידם מצוי הכוח להיאבק כנגד הפגיעה בהם"

בראיון נימק הפרקליט הראשי של החיל, הגנרל הארדינג את הצורך במהלך: "הגברים והנשים האלה בחרו לשרת את ארצנו. הם זכאים לטוב ביותר". מוכר? כן, רק בצורה הפוכה. בישראל, אותן נפגעות אשר בחרו לשרת במשטרה (ולא רק בה) מוצאות עצמן לעתים קרובות מדי בודדות, אל מול חבריהן לעבודה, אשר לפעמים אף לא טרחו לדווח, כמצוות החוק, על ששמעו מהן, ומפני סוללת עורכי הדין המקיפה את החשוד.

הצעד הראשון בדרך לתכנית הייתה ההכרה של מפקדי חיל האוויר האמריקני כי הם ניצבים בפני בעיה עצומה כשאין בידיהם את הפתרונות לה. הצעד השני היה בפניה למקצוענים. את התכנית פיתח חיל האוויר בסיוע ארגון בשם NCVLI המתמחה בזכויות נפגעי עבירה. עורכי הדין של הארגון עזרו לפתח כלים והכשרות לעורכי הדין אשר יעזרו לנפגעים בכל שיצטרכו - מהדרכה על מה צפוי להם בחקירה ועד להגנה על פרטיותם בבית המשפט.

בתום שנה ליישום התכנית, החלו להגיע ממצאים ראשוניים מהמחקר המלווה והם מדהימים. לא רק שאחוז התלונות עלה, גם אחוז התלונות שהגיע לידי הליכים עלה בצורה משמעותית. ואולם, הנתון החשוב ביותר הוא שביעות הרצון של הנפגעים מהתהליך כולו.

במוקד נגה אנו רואים מדי יום את הנפגעים החלשים, חסרי הכוח. שוטרת זוטרה אשר נדרשת להתלונן כנגד מפקד, או כל נפגע אחר הנמצא במצב נפשי קשה המוכפל על ידי מעמדו הדל, זקוקים לכתף מקצועית, להרגשה שאינם בודדים במערכת ושגם בידם מצוי הכוח להיאבק כנגד הפגיעה בהם. הדרך היחידה לעודד תלונות, לחשוף עבירות ולנהל הליכים בלא חשש היא באמצעות העצמת הנפגעים. כל גוף אשר רוצה להילחם בתופעת הטרדה מינית באמת ובתמים, חייב לסייע לנפגעים אשר בו להרגיש חזקים דיים כדי להתלונן (ובמקביל, להעניש את הפוגעים כיאות) כיוון שאחרת, אל לו להתפלא על אובדן אמון מוחלט בו.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

ד"ר פוגץ' היא מומחית למשפט פלילי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully