וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל בעיות תקציב: כ-200 תלמידי חינוך מיוחד עלולים להיפלט

שתי ישיבות תיכוניות של עמותת "בני חיל" בירושלים ובקדומים מסייעות לתלמידים שלא מצאו את מקומם במוסדות חינוך רגילים, אולם לנוכח מחלוקת עם משרד החינוך הן עלולות להיסגר. "מכאן כבר לא נגיע לשום מקום"

מורה בכיתה. ShutterStock
למצולמים אין קשר לכתבה/ShutterStock

בשני מוסדות הישיבה התיכונית "בני חיל" שבירושלים ובקדומים לומדים כ-200 תלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז חמורות בשיטת לימוד ייחודית. עם זאת, שני המוסדות, שפועלים ב-22 ו-17 השנים האחרונות בהתאמה, נקלעו לקשיים כלכליים והמוסד בירושלים הודיע להורי התלמידים שהמקום ייסגר כבר ביום רביעי הקרוב.

מדובר בתלמידים שניסו להשתלב במוסדות חינוך רגילים רבים ונפלטו מכולם. במוסד בירושלים, השייך לרשת "נעם צביה", לומדים כ-70 תלמידים, וכ-120 המשתייכים לזרם הציונות הדתית לומדים במוסד בקדומים בתנאי פנימייה. בהנהלה מתגאים בהישגיהם הרבים של התלמידים, בהם הגיוס המלא לשירות צבאי, ממוצע הזכאים לבגרויות שעומד על 90%. בית הספר בקדומים אף זכה בפרס החינוך ההתיישבותי. המוסדות מעידים כי קיבלו מכתבי הערכה שונים ממשרד החינוך לאורך השנים על פועלם, ולאחרונה אף בנו במתחם לימודים חדש בעלות של 10 מיליון שקלים בבית הספר בקדומים. הבעיות החלו לפני שלוש שנים, כשמשרד החינוך החליט להגביל את התמיכה התקציבית במוסדות הללו.

"כשמיכל כהן (מנכ"לית משרד החינוך) אמרה לנו שאנחנו חייבים לעבור לתמהיל של 40% תלמידי חינוך מיוחד וכל השאר רגיל, אמרנו שאין לדרישה הזו קשר למציאות", סיפר חיים גולדברג, מנהל המוסד בקדומים. "זאת מאחר שכל הילדים שלנו כאלו. לשם כך נבנו בתי הספר, כדי לטפל באוכלוסייה המיוחדת הזאת". לדבריו, "אלו ילדים שלא חלמו להוציא תעודת בגרות אחת. הם הגיעו אלינו אחרי שנזרקו מכל מקום, עם ערך עצמי ודימוי עצמי מאד נמוך, ופה הם מצליחים. נוצר מצב שיד אחת משבחת אותנו ונותנת לנו מכתבי הערכה על פועלנו, ויד שניה סוגרת אותנו. ממש סיפור קפקאי" .

"לא יועיל לדימוי העצמי"

משרד החינוך דרש להעביר את בתי הספר המוגדרים כמוסדות חינוכיים מוכרים שאינו רשמיים תחת אגף החינוך במשרד החינוך לפני שלוש שנים. הנהלת העמותות הסכימו, אך ביקשו התאמות מיוחדות לתלמידים האלו. "ביקשנו שיעגנו בהסכם את שמירת אופייה הייחודי של אוכלוסיית התלמידים, כי על פי החוק נהיה מחויבים לקלוט אלינו גם תלמידים עם פיגור או תסמונת דאון, והשילוב הזה לא יועיל לדימוי העצמי של תלמידים שלנו", הסביר גולדברג. "גם בבגרויות אנחנו דורשים שלא יהיה עליהם חותם של חינוך מיוחד, ושנוכל להגיש תלמידים לבגרות מלאה. ביקשנו גם שיאפשרו לתלמידים להיקלט אצלנו אחרי סיום ההרשמה המקובלת במשרד החינוך כי אלו תלמידים שמנסים להתקבל למוסדות חינוך רגיל ונושרים באמצע השנה".

לטענת נציגי העמותה, משרד החינוך סירב להתייחס לבקשתם והחל לקצץ תקציבים באופן הדרגתי, והמוסדות נאלצו לקצץ בצוותים חינוכיים ובשעות לימוד לתלמידים. בתחילת השנה הנוכחית הגיעה התמיכה התקציבית של משרד החינוך 40% וכשהעמותה הודיעה כי לא תפתח את שערי המוסדות החלו עמם במשא ומתן. לדברי הנציגים, משרד החינוך הסכים להתאמות וגם קיבל אחריות על ההפרשים בתקציב שנוצרו בשלוש השנים האחרונות, אך לאחר שהתפטר שר החינוך שי פירון הם נתקלו בסירובה של מנכ"לית המשרד לקיימו וחזרו אל נקודת האפס. לעמותת "בני חיל" דרושים 1.5 מיליון שקל כדי לקיים את לימודיה השנה לנוכח גרעון של כשני מיליון שקלים.

ינקי פלדמן, מנהל רשת "נעם צביה", הסביר כי משרד החינוך הבטיח להם ביום שני למצוא פתרון תוך 48 שעות, ולכן הם לא מצטרפים להשבתת הלימודים בשלב זה. "בארבעת החודשים האחרונים לא קרה דבר חוץ מהבטחות חוזרות ונשנות", אמר פלדמן לוואלה! חדשות. "בעקבות הפנייה שלכם, כנראה, התקשרו והבטיחו שהדברים ייסגרו תוך 48 שעות. אין לנו איך לשלם חובות לספקים, למורים ולקרנות. אנחנו בברוך גדול. צריכים כמיליון שקלים בנקודת הזמן הזאת".

אמרי בסיליאן, תלמיד כיתה י"ב בקדומים, סיפר כי "אנחנו הולכים להיפגע מזה בצורה נוראית. 80% מאתנו הגיעו לא מסגרת ומכאן לא נגיע כבר לשום מקום, זה ודאי. "עבדתי מאד קשה על תעודת בגרות וזה ילך לפח אם יסגרו לנו את בית הספר. תמיד ויתרו עליי ופה ונתנו לי הקלות וזכויות והרגשתי שהכול מגיע אליי. המפעל הזה מייצר אנשים שמגיעים לחברה הישראלית עם הסתכלות נכונה יותר. סגירה תהיה מחיר כבד לא רק לנו אלא גם לדורות הבאים".

אסף עמרוסי, שמלמד 11 שנה ב'בני חיל' בקדומים, סיפר כי החודש לא קיבל משכורת. "אנחנו עושים פה עבודת קודש ועובדים איתם באופן אישי. רק השבוע התלמידים למדו אצל המורים בבתים והם לא מתוגמלים על זה", אמר עמרוסי והוסיף "כואב לנו על התלמידים. אנחנו מורים נמצא עבודה, אבל הם ילכו מפה לרחוב. הם נפלטו כבר מכל מוסד אפשרי. לא יקבלו אותם לבתי ספר אחרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ממשרד החינוך נמסר כי "בית הספר 'בני חיל' בירושלים נמצא בהליך העברת המוסד לחינוך המיוחד, מתוך עבודה משותפת בין רשת החינוך שהיא הבעלות על בית הספר ומשרד החינוך. ל'בני חיל' ירושלים אין שום כוונה לסגור את המוסד, להיפך, אנו מקווים לראותו פורח ומתרומם. 'בני חיל' קדומים מצויים גם הם מאז הקיץ, לאחר שנים רבות של קשיים תקציביים, במגעים עם משרד החינוך להעברתם לחינוך המיוחד על מנת לאפשר להם לקבל תקציבים המתאימים לאוכלוסיית התלמידים".

עוד נמסר כי "הנושא נמצא בהליך ומתקדם לקראת מעבר, כשיש לפתור מהמורות שונות שנצברו בשנים האחרונות. המשרד נמצא בקשרים תמידיים עם הבעלות ועם הנהלת בית הספר, ולא נמנע מניסיונותיו להציע סיוע במסגרת האפשר ובמסגרת החוק. אנו מקווים שגם 'בני חיל' קדומים יגיעו לכלל הסכמות עם המשרד ויוכלו ליהנות מתקציבי החינוך המיוחד המתאימים לאופי תלמידיהם. משרד החינוך הזמין את המעבר הזה כבר לפני שנים ועומד מאחורי נכונותו, ככל שהיא תעשה במסגרת הנהלים המקובלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully