וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות דרמטיות ביוון: המועמד המוביל מבטיח להיפטר מעול הצנע של מרקל

25.1.2015 / 12:17

אלכסיס ציפראס עשוי להפוך לרה"מ הבא, בראשות מפלגת השמאל "סיריזה", התובעת להתנער מההסכמים שנחתמו מול האיחוד האירופי. "השחר הזהוב", המפלגה הנאו-נאצית, מנהלת קמפיין בחירות מתוך הכלא

מנהיג ציפראס אלכסיס ציפראס – אתונה 25 בינואר 2015. רויטרס
מנהיג סיריזה, אלכסיס ציפראס, מוקף מאבטחים הבוקר בקלפי באתונה/רויטרס

ביוון מתקיימות היום (ראשון) בחירות בזק, והסקרים חוזים ניצחון למפלגת השמאל "סיריזה", המתחייבת לבטל את מדיניות הצנע שנכפתה על המדינה בשנות המשבר הכלכלי. הבחירות הוקדמו בשנתיים אחרי שהפרלמנט נכשל שלוש פעמים בניסיון לבחור נשיא למדינה.

מנהיג המפלגה, אלכסיס ציפראס, איים בעבר שיפעל להוציא את יוון מגוש האירו. עמדתו בנושא זה התרככה, אך הוא הצהיר כי אם ירכיב את הממשלה הבאה, בכוונתו לפעול למחיקת חובותיה של יוון, הנאמדים ב-240 מיליארד אירו.

ציפראס גם אמר כי יפתח מחדש את ההסכמים שעליהם חתמה ממשלתו הקודמת מול ה"טרויקה" - האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק האירופי המרכזי – תמורת חבילות החילוץ הכלכלי. רק בסוף השבוע, אמר ציפראס כי לא יעשה "מאמץ מיוחד" כדי להיפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "איני מכיר בה כאדם שונה מכל מנהיג אחר באיחוד האירופי", אמר בזלזול.

הפגנות באתונה נגד ביקורה ביוון של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. 9 באוקטובר 2012. רויטרס
הפגנה נגד ביקור מרקל באתונה באוקטובר 2010/רויטרס

9.8 מיליון אזרחים רשאים להצביע בכ-20 אלף קלפיות שהוצבו ברחבי המדינה, והפרשנים חוזים שיעור הצבעה גבוה. רפאל פאזולאס, מובטל בן 23 שבא הבוקר להצביע בקלפי באתונה, אמר כי הוא רוצה שהממשלה הבאה תצמצם את האבטלה, תעניק חינוך טוב יותר לסטודנטים, "ותאפשר משרות למובטלים כמוני". מצביע אחר, גם הוא מובטל, הגיע לקלפי עם בנו הקטן ואמר: "כמדינה, הגענו לתחתית החבית. העתיד של הדור שלנו כבר אבוד, ולכן מה שחשוב היום הוא לקבוע את העתיד של הילדים שלנו".

הקלפיות יינעלו בשעה 19:00, והמדגמים יתפרסמו מיד לאחר מכן. מפלגת סיריזה צפויה להפוך לסיעה הגדולה ביותר בפרלמנט שבו 300 מושבים, אך לא ברור אם היא תזכה ב-151 מושבים כדי שתוכל להרכיב ממשלה לבד, או שתיאלץ להרכיב קואליציה עם מפלגה נוספת או יותר. כ-10% מהמצביעים אמרו אתמול כי טרם הכריעו כיצד להצביע.

לפי כל ההערכות, ציפראס בן ה-40 יהפוך לראש הממשלה החדש של יוון, שכן הוא שומר על פער של עד 6.7% מעל מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" של ראש הממשלה המכהן, אנטוניס סמאראס. הקמפיין שהוביל ציפראס, תחת הסיסמה "התקווה מגיעה", קסם למצביעים רבים שתיעבו את מדיניות הצנע שכפתה גרמניה על יוון, כתנאי לקבלת חבילות הסיוע האירופית. ציפראס אומר כי מפלגת סיריזה "תחזיר את הכבוד ליוון" ותבטל את הקיצוצים במשרות ובפנסיות, שפגעו במיליוני אזרחים במדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עצרת בחירות של השחר הזהוב – אתונה, ינואר 2015. רויטרס
עצרת של תומכי "השחר הזהוב", אתמול באתונה/רויטרס

מפלגת המרכז המתונה, "טו פוטאמי", הקוראת להישארות בגוש האירו, עשויה להצטרף לקואליציה עם ציפראס. היא נאבקת על המקום השלישי עם המפלגה הנאו-נאצית "השחר הזהוב", המנהלת את קמפיין הבחירות שלה מתוך בית הכלא.

שלוש שנים אחרי שנבחרה לפרלמנט, שבעה ממנהיגי "השחר הזהוב" - כמחצית מחברי הסיעה - עצורים וממתינים למשפט בגין מעורבותם בפשע מאורגן, וזולת פרסומים ממוקדים, דיוקניהם נעדרו מרוב תשדירי התעמולה הכלליים.

כ-300 מתומכי המפלגה קיימו לפני כמה ימים עצרת בעיר קורופי, מדרום-מזרח לאתונה. קולו של דובר המפלגה, איליאס קסידיאריס - שתועד בעבר מכה פוליטיקאית בשידור חי בטלוויזיה - הושמע לנוכחים מבעד לרמקול גדול. "תחנות הטלוויזיה אולי מציירות אותנו כפושעים אוחזי סכינים, אבל כמו שאתם רואים, אנחנו המועמדים הכי טובים שיש לחברה היוונית. קסידיאריס, הממתין למשפט בגין עבירות נשק, "אמר" לקהל כי מפלגתו "רושמת את ההיסטוריה המודרנית של הפוליטיקה היוונית. אנחנו ננצח", הבטיח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully