וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בתימן: "הנשיא צפוי להיענות לדרישות המורדים"

21.1.2015 / 17:50

גורם המקורב לעבד רבו מנסור האדי מסר כי הנשיא צפוי להכריז תוך כמה שעות שהוא נעתר לתנאים של החות'ים השיעים. הוא הכחיש שהאדי נתון במעצר בית למרות השמירה שהציבו המורדים מחוץ לביתו

צילום: רויטרס

סוף למשבר? נשיא תימן עבד רבו מנצור האדי צפוי לפרסם בשעות הקרובות (רביעי) שורת החלטות שיענו על דרישותיהם של המורדים השיעים – כך מסר גורם המקורב לנשיא. הנשיא האדי נמצא בביתו בבירה צנעא, שנשמר על ידי החות'ים, אולם הגורם הכחיש כי הוא נמצא במעצר בית וטען כי הוא נפגש עם כמה מנציגי המורדים, שהשתלטו אתמול על ארמון הנשיאות והפציצו את ביתו של הנשיא. גם החות'ים טענו כי הנשיא "חופשי לעזוב".

"תוך כמה שעות יתקבלו החלטות שיענו על דרישותיהם", הסביר המקור. "אנחנו מצפים שההכרזה תפתור את כל הבעיות תוך כמה שעות". בין היתר, החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, דורשים למנות סגן לנשיא מטעמם וכן לבטל סעיף בטיוטת החוקה שמחלק את המדינה לשישה מחוזות פדרטיביים. אתמול האשים מנהיג המורדים, עבד אל-מלכ אל-חות'י, את הנשיא בשחיתות ובשיתוף פעולה עם ארגון אל-קאעדה בחצי ערב, שכבש חלקים מדרום המדינה.

במקביל, ראש הממשלה חאלד בחח עזב את מקום מגוריו, שכותר אף הוא בשלושת הימים האחרונים על ידי המורדים השיעים. "הוא נמצא במקום בטוח", מסר אחד מעוזריו.

המורדים השיעים מפטרלים ברחובות צנעא, בירת תימן, 21 בינואר 2015. רויטרס
מורדים חות'ים מפטרלים ברחובות צנעא, היום/רויטרס

עד שעות הבוקר השלימו הלוחמים החות'ים בליווי רכבים משוריינים את החלפת אנשי משמר הנשיאות מחוץ לביתו של האדי. תבוסת השומרים התרחשה אחרי שהצבא לא לחם במורדים השיעים למרות היותו של האדי גנרל לשעבר. כמו כן, גורמים בצבא תימן מסרו כי החות'ים השתלטו ללא קרב גם על אקדמיית הטיס הסמוכי לביתו של הנשיא ועל בסיס הטילים המרכזי בבירה.

בדרום המדינה, שם נולד הנשיא, גינו גורמים רשמיים את "ניסיון ההפיכה" של החות'ים. כוחות הממשלה באזור סגרו את נמלי האוויר והים בעדן, העיר המרכזית באזור, וסגרו את כל הכבישים באזור.

כמו כן, גם מדינות המפרץ גינו את האירועים האחרונים וכינו אותם "הפיכה". המדינות הסוניות, שחוששות מהקמת משטר שיעי נוסף באזור, קראו להשיב את מוסדות השלטון לידי הממשלה ולשחרור עוזרו של האדי, שנחטף על ידם בשבוע שעבר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מורדים חות'ים עומדים בסמוך לעמדת שמירה המשקיפה על ארמון הנשיאות בצנעא, שאותו כבשו, 20 בינואר 2015. רויטרס
עמדת משמר של ארמון הנשיאות, אתמול/רויטרס

לדברי אל חות'י, שמסר את הדברים בנאום ששודר בטלוויזיה, כל האפשרויות נותרו פתוחות בפני המיליציה השיעית. "כל האפשרויות נותרו פתוחות", הבהיר אל-חות'י. "אנחנו ננקוט כל צעד אפשרי כדי להגן על השלום ועל ההסכם שנחתם בין הצדדים".

בהסכם שנחתם בין החות'ים לבין הנשיא בחודש ספטמבר הקודם, אז כבשו המורדים את הבירה, נקבע כי הם יזכו לייצוג גדול יותר במדינה הסונית, אך לטענתם ההסכם לא יושם. "אף אחד – לא הנשיא או כל אחד אחר – יעמוד בדרכינו אם הם ינסו לקשור קשר נגד המדינה הזאת", הזהיר.

המורדים השיעים מפטרלים ברחובות צנעא, בירת תימן, 21 בינואר 2015. רויטרס
מורדים חות'ים מפטרלים ברחובות צנעא, היום/רויטרס

אמש גינתה מועצת הביטחון של האו"ם את המתקפה של החות'ים והביעה תמיכה מלאה בנשיא האדי. בהצהרה שהתקבלה פה אחד על ידי 15 חברות המועצה נמסר כי "האדי הוא הסמכות הלגיטימית" וכי כל הצדדים בתימן "צריכים לעמוד לצד הנשיא, ראש הממשלה והממשלה כדי לסייע למדינה להמשיך ולצעוד בדרך היציבות והביטחון".

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, התייחס מוקדם יותר אתמול לעימותים וקרא להפסקת התקיפות ולשיקום מידי של המקום. "המזכ"ל מודאג מאוד מהידרדרות המצב בתימן", נמסר בהודעת לשכת העיתונות של האו"ם. "הוא מגנה את הלחימה בין החות'ים לבין צבא תימן ועובדי המשמר הנשיאותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully