וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונאי הפיליפיני שנעצר בעקבות ראיון - שוחרר בערבות

תמר נהרי

17.9.2002 / 14:19

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות, עורך עיתון הקהילה הפיליפינית בישראל נעצר בשבוע שעבר לאחר שהתראיין ל"זמן תל אביב"; שוחרר בערבות ל-30 יום, במהלכם ינסה להשיג היתר שהיה חוקי

שוחרר בערבות העיתונאי הפיליפיני, אלברט קאינדוי, שנעצר ביום רביעי שעבר בעקבות ראיון שהעניק למקומון "זמן תל אביב". דבר מעצרו פורסם לראשונה בשבוע שעבר בוואלה! חדשות. קאינדוי היה עצור משך יומיים בכלא מעשיהו ברמלה, ושוחרר בערבות של 1,500 שקל למשך 30 יום, במהלכם ינסה להשיג היתר שהיה חוקי. אם לא יצליח להשיג האישורים הדרושים, יעזוב קאנדוי את הארץ בעצמו בתום 30 הימים, כך על פי תנאי שחרורו.

משטרת ההגירה אישרה את הדברים, אך חזרה על הכחשתה לפיה נעצר בעקבות כתבה בעיתון. לטענת דובר המשטרה נעצר קאנדוי משום שהוא שוהה בישראל שלא כחוק מאז חודש פברואר 2001. שחרורו בערבות נחשב צעד חריג יחסית בנוף המעצרים של עובדים זרים. על פי התרחיש המקובל, הוא אמור היה להישאר במעצר עד לגירושו. קאנדוי מעריך, כי החשיפה התקשורתית לה זכה מעצרו השפיעה ככל הנראה על ההחלטה החריגה לשחררו בערבות. דובר המשטרה טען, כי 30 הימים ניתנו לו על מנת שיוכל להתארגן לקראת עזיבתו את הארץ.

לפני שבועיים פורסמה כתבה נרחבת בנושא מינהלת ההגירה שהחלה לפעול בחודש האחרון. קאינדוי, המתפקד כעורך עיתון הקהילה הפיליפינית בישראל שגיליונו הראשון יצא לאור בעשרת אלפי עותקים זמן קצר לפני פרסום הכתבה במקומון, ניאות להתראיין לכתבה בשמו המלא וגם תמונתו התפרסמה. בכתבה יצא בתחינה נואשת לציבור הישראלי, ואמר: "אנא אל תזנחו אותנו. היינו אתכם כשהזדקקתם לנו יותר מכל... אפילו בימי סכנה ניקינו את בתיכם... אנחנו עדיין נושאים את הצלקות מהפיגוע בדיזנגוף... היינו בסכנה מירי צלפים בגילה... אנחנו מתחננים אליכם לגלות חמלה כלפינו. חייב להיות פתרון אחר מלבד גירוש". לסיכום כתב: "אם תדפקו על הדלתות איש לא יענה לכם, אלא אם תזדהו".

"השוטרים שאלו למה אני כותב נגד ישראל"

קאינדוי סיפר היום, כי מספר ימים לאחר פרסום הכתבה ראה מבעד לחלון ביתו שוטרים. "ידעתי שהם מחפשים אחרי, והחלטתי להסגיר את עצמי", הוא אומר. "השוטרים כבלו את ידי באזיקים, והביאו אותי לבית הכלא. במהלך החקירה הראו לי את העיתון והכתבה שהתראיינתי אליה, ושאלו מדוע אני כותב כנגד ישראל בשעה ששהייתי כאן אינה חוקית. במאמר שפרסמתי בעיתון הפיליפיני, טענתי שישראל צריכה להקפיד יותר על זכויות האזרח של העובדים הזרים בתחומה, וכי לא יתכן שבשעה שמדלת אחת זורמים לכאן כל העת עובדים חדשים – מהדלת השניה מגורשים עובדים אחרים ששהייתם בארץ הפכה לא חוקית.

"בתנאי השחרור התחייבתי, כי אם לא אצליח להשיג אשרת שהיה אצא מכאן בתום 30 הימים. אני נמצא כאן מאז 1997, והותרתי אחרי בפיליפינים אשה ושלושה ילדים. אשרת השהיה שלי נסתיימה ב-2001. בתחילת שהותי כאן הועסקתי כמטפל בקשיש בירושלים, וכשנפטר כעבור שלוש שנים התחלתי לעבוד בניקיון. אני מעוניין מאד להישאר כאן באופן חוקי מספר שנים נוספות, בעיקר כדי לקדם את ענייני הקהיליה הפיליפינית בארץ. כדי להשיג אשרת שהיה אנסה לפנות גם ללשכת העיתונות הממשלתית, בבקשה כי תנפיק לי תעודת עיתונאי – אולי זה יאפשר את המשך שהותי כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully