וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצול העינויים מקוריאה שזעזע את העולם: "המצאתי חלקים בסיפור"

שין דונג-היוק התפרסם כגיבור "הבריחה ממחנה 14", שהלשין על אמו וצפה בהוצאתה להורג. כעת הוא מודה: "שיניתי פרטים כואבים". לדבריו, בכוונתו לפרוש מהמאבק נגד משטרו של קים ג'ונג און

מתוך הסרט "מחנה 14 – אגף השליטה הטוטאלית"

פליט מפורסם מקוריאה הצפונית, שעדותו המטלטלת ממחנה הכפייה הפכה לרב מכר אמריקני, הודה כי שיקר לגבי הביוגרפיה שלו. האיש, שין דונג-היוק, אף הצהיר כי הוא שוקל כעת לפרוש ממאבקו למען זכויות האדם במולדתו.

סיפורו של שין, בן 32, תואר בהרחבה בספר "הבריחה ממחנה 14", שראה אור ב-2012 ותורגם מאז לעשרות שפות. המחבר, עיתונאי ה"וושינגטון פוסט" בליין הארדן, תיאר את שין כאדם היחיד שהצליח לברוח ממחנה הענישה הידוע לשמצה. אחד הפרקים המצמררים ביותר בספר מתאר כיצד שין הצעיר מלשין על אמו, אחרי שגילה כי היא מתכננת לברוח מהמחנה עם אחיו הקטן. לאחר מכן, הוא נאלץ לצפות בהוצאתם להורג.

שין העביר את 23 השנים הראשונות של חייו במחנה 14. הוא ברח ב-2005. בסוף השבוע חשף מחבר הספר כי שין חזר בו מפרטים רבים שמסר לו בראיונות. שין עצמו חזר על הפרטים המופיעים בספר בפני האו"ם. הדוח שחיברה ועדת האו"ם, שבפניה העיד שין, אף קרא להעמיד את קים ג'ונג און לדין בגין פשעים נגד האנושות.

"ביום שישי, 16 בינואר, גיליתי כי שין שטח בפניו חבריו סיפור חיים מסוים, ששונה באופן משמעותי מזה שמופיע בספרי", הודיע הארדן. "יצרתי עמו קשר, ולחצתי עליו לפרט באוזניי את ההבדלים הללו, ולהסביר מדוע הוליך אותי שולל".

דוח האו"ם: "קוריאה פועלת כמו הנאצים. אסור שנגיד שלא ידענו"

איור של מחנה הכפייה בוק-צ'אנג (מחנה מס' 18) לאסירים הפוליטיים של קוריאה הצפונית. ז'נבה, פברואר 2014. רויטרס
איור של מחנה הכפייה בוק-צ'אנג/רויטרס

לא ברור עדיין מה היקף הפרטים הכוזבים שמסר שין, והיכן עבר הגבול בין עיוות פרטים ביוגרפיים לבין בדיה שיטתית של סיפורים. לפי ה"וושינגטון פוסט", שין אמנם עבר עינויים רבים, הכוללים תקרית מפורסמת של צריבה באש כאשר נלכד בניסיון בריחה כושל; אך בניגוד לנטען בספר, הדבר קרה כאשר היה בן 20, ולא כאשר היה נער בן 13. כמו כן, הוא הודה כי אמו ואחיו לא הוצאו להורג במחנה 14 כפי שסיפר במקור, אלא במחנה אחר, לשם הועברו כמה שנים לפני כן.

בהודעה שפרסם בפייסבוק, כתב שין כי הוא מתנצל. לדבריו, "חלק מהפרטים היו כואבים מדי" כדי לשוב ולהיזכר בהם, ולכן "נאלץ לשנות כמה פרטים", אשר אותם חשב ל"לא-משמעותיים". "רציתי להסתיר לנצח חלק מסוים בחיי", אמר. "כולנו אומרים לעצמנו שזה בסדר לא-לגלות כל פרט קטן, ושזה אולי לא משנה שחלקים מסוימים לא הובהרו".

גרג סקרלטיו, מנהל הוועדה לזכויות האדם בקוריאה הצפונית, ארגון שמושבו בוושינגטון, אמר בתגובה: "מחנה 14, מחנה 18, אושוויץ, דכאו, בירקנאו, זה לא משנה. מדובר באסיר פוליטי ששרד, נקודה. הנקודה הבסיסית של הספר נותרה בעינה - גבר צעיר שעבר עינויים בלתי נסבלים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully