וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחם סירב לחשוף את איבר מינו בבדיקת שתן - והואשם

16.1.2015 / 16:26

א' הגיע לחקירה במצ"ח בחשד לשימוש בסמים והתבקש לעשות את הבדיקה לנגד עיני החוקר, בניגוד לנהלים. משסירב - הועמד לדין. סנגורו: "הפקודה אומרת שעל הבלש להיות מאחורי הנחקר". דובר צה"ל: "המקרה ייחקר"

חייל בשטח. ShutterStock
חשד לכך שחוקרי מצ"ח עוברים על פקודות מטכ"ל/ShutterStock

חשד לפגיעה חמורה בצנעת הפרט של חייל מצד אנשי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח): א', לוחם בצה"ל, זומן לחקירה במצ"ח בחשד לשימוש בסמים. במהלך החקירה הוא התבקש למסור דגימת שתן. על פי הנוהל הצבאי, בדומה לזה האזרחי, מחויב בלש או חוקר ללוותו לשירותים ולוודא שידיו מאחורי גבו כדי למנוע ניסיון לשבש את הבדיקה. עם זאת, במקרה של א', הוא התבקש לקיים את הבדיקה כשאיבר מינו חשוף לגמרי לעיני החוקר.

משסירב לעשות כן, הוגש נגדו כתב אישום בגין שימוש בסמים.
בסוף השבוע שעבר התקיים דיון בבית הדין הצבאי דרום במעמד נשיא בית הדין, אלוף-משנה רוני פנחס. במהלך הדיון הסבירה חוקרת מצ"ח על האופן שבו מתבצע נוהל נטילת דגימת שתן מנחקר לצורך בירור חשדות נגדו. מתיאורה עלה כי ביישום הנוהל הרגיל עוברים אנשי מצ"ח על פקודות מטכ"ל.

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו מבהיר: "לא נשב בממשלת אחדות עם העבודה"
תיעוד: כך חולצו בני זוג שנסחפו עם רכבם בשיטפון בדרום
רקטות ומנהרות? עשרות משפחות מבקשות לעבור לעוטף עזה

דגימת שתן. ShutterStock
"הפקודה אומרת שעל הבלש להיות מאחורי הנחקר ולראות את ידיו מאחורה ולא מקדימה"/ShutterStock

"אנחנו מבקשים מאדם שנחקר על (חשד לשימוש ב - א"ב) סמים דגימת שתן. אנו מסבירים לו באיזה אופן זה מתבצע, כלומר ליווי של בלש או חוקר", היא סיפרה. "הוא ילווה אותו לשירותים ונוטל ממנו דגימת שתן בטווח ראייה כדי שלא יהיה חשש לזיוף הדגימה". לדברי החוקרת, הבדיקה נערכת כשדלת חדר השירותים פתוחה לרווחה. היא עוד הדגישה כי החוקר או הבלש שמלווים את החשוד לבדיקת השתן "אמור לראות את איבר המין שלו כדי לוודא שהוא לא מזייף".

סנגורו של א', עו"ד שי רודה, מומחה למשפט צבאי, מתח בדיון ביקורת חריפה על התנהלות חוקרי מצ"ח. "הבדיקה משפילה ומבזה, ולכן מרשי סירב לבדיקה", הסביר עו"ד רודה. "הפקודה אומרת שעל הבלש להיות מאחורי הנחקר ולראות את ידיו מאחורה ולא מקדימה. התנהלות חוקרת מצ"ח נוגדת את פקודות מטכ"ל, ופוגעת פגיעה חמורה בזכות החייל לכבוד ולפרטיות. יש להצטער על התנהלות החוקרת ולהסביר לה את חשיבות הזכות לכבוד ולפרטיות".

מדובר צה"ל נמסר: "ביחידת מצ"ח מבוצעות פעולות חקירה רבות, ביניהן דגימות שתן לחיילים על פי הנהלים והפקודות, תוך שמירה על זכויות ופרטיות החיילים. המקרה הנדון יתוחקר".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully