וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגחה עליונה: הרב איפרגן והחקירה שלא התקיימה

17.1.2015 / 18:14

אדם מגיע למשטרה וטוען: הרב המקובל יעקב "הרנטגן" איפרגן הורה לי לבלוש אחר אדם ובשמו חיבלתי ברכבו. אז למה הרב מעולם לא נחקר? חשיפת וואלה

הילולה לזכרו של רבי שלום איפרגן בנתיבות. שי מכלוף
לא נחקר בפרשה. הרב איפרגן | צילום: שי מכלוף/שי מכלוף

האם משטרת ישראל ניסתה לגונן על הרב יעקב איפרגן, "הרנטגן", ולא זימנה אותו לחקירה בפרשה ששמו נקשר בה?

מעדויות ומחומרי חקירה שהגיעו לידי וואלה! עולה כי צעיר חרדי המקורב ל"רנטגן" איים ופגע במכוניתו של מקורב למשפחת איפרגן – וזאת, לטענתו, בהוראת הרב. הצעיר טען בחקירתו כי איפרגן הנחה אותו "לרחרח אחריו" ו"להוציא אותו החוצה". בדיקת פוליגרף שביצע הצעיר אישרה את הודאתו כי פגע במכונית – ובכל זאת, במשטרה לא טרחו לזמן את הרב איפרגן לחקירה או אפילו לשאול אותו על פרטי האירוע.

חצרו של הרב איפרגן בעיירת הפיתוח הדרומית אירחה כבר אנשי בידור, נציגי שלטון החוק וטייקונים לרוב. בין באי ביתו נמנו גם ניצב אהרון אקסול, ראש אגף שיטור וביטחון ומפקד מחוז תל אביב של המשטרה בעבר. כמו כן אחיינו של הרב, תת-ניצב חיים איפרגן, הוא סגן ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה – שתחתיה עוברות כל החקירות הגדולות. על קשריו הענפים בקרב כחולי המדים ניתן ללמוד גם מקרבתו לניצב (בדימוס) אורי בר לב, שהתמודד במרוץ על המפכ"לות מול המפכ"ל המכהן דנינו, ופוקד את ביתו של הרב.

הטענות נגד "הרנטגן" עלו רק שלוש שנים לאחר התקרית. בבוקר קר בינואר 2012 פנה "הרנטגן" למטה יאח"ה והתלונן ששניים ממאמיניו – וילי גולובטי ויעקב צפרירי – מנסים לסחוט אותו. גולובטי, איש המחשבים בעמותות שהפעיל הרב, ניצל לכאורה את הגישה החופשית שניתנה לו למחשוב של חצר הרב כדי לבצע שורה של הונאות. צפרירי, טען הרב, מנסה לסחוט ממני מיליון שקלים על רקע סכסוך כספי שהתגלע בתום עשר שנות עבודה משותפת. בעקבות התלונה הגיעו אנשי יאח"ה לביתו של צפרירי במושב מעגלים שליד נתיבות, ולקחו אותו לחקירה בחשד שחדר לפרטיותו של הרב וניסה לסחוט אותו. אלא ששם, גילו החוקרים משהו אחר לגמרי: "בשנת 2009", סיפר צפרירי לחוקרים, "בלשתי אחרי איש הפרסום אריק מימון בהוראתו של הרב ופגעתי במכוניתו". צפרירי סיפר כי הרב ביקש ממנו "לרחרח אחריו", "לשים אליו לב" ו"להוציא אותו החוצה".

בשל השתלשלות העניינים, הגיש לאחרונה פרקליטו של גולובטי, עו"ד יאיר נהוראי בקשה לבטל את האישום שהוגש נגד מרשו בגין עבירת בילוש נגד הרב מטעמים של הגנה מן הצדק. לדבריו, בעוד שנגד מרשו הוגש כתב אישום, הרי ש"הרנטגן" אף לא נחקר ונגד צפרירי לא הוגש כתב אישום.

הרנטגן, הרב יעקב איפרגן, בחתונתו של יו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני, 19 בספטמבר 2014. ראובן קסטרו
חברים בכנסת ובמשטרה. הרב איפרגן/ראובן קסטרו

"אני פינצ'רתי את הגלגלים של הרכב של מימון", הודה צפרירי בפני החוקרים, "זאת, לאחר שקיבלתי רמזים מהרב", הוסיף והניח את האקדח המעשן על שולחן חדר החקירות. למרות שבשלב זה אמורים היו חוקרי המשטרה לזמן את הרב לחקירה תחת אזהרה, "הרנטגן" מעולם לא נשאל על הטענות של צפרירי. כמו כן, אף שצפרירי הודה בחבלה ברכב של מימון – עד היום טרם הוגש נגדו כתב אישום.


גורם בפרקליטות מצביע על שורה של תהיות בנוגע להתנהלות המשטרה בתיק. לדבריו, גם אם הרב איפרגן רק ביקש מצפרירי "לרחרח" אחרי מימון – עדיין על המשטרה לבדוק את טענותיו של צפרירי מול "הרנטגן". "הם היו צריכים לשאול מדוע הרב עצמו לא דיבר עם מימון והוציא אותו", אמר הגורם בפרקליטות. "בנוסף, עולה תהיה מדוע עדיין לא הוגש כתב אישום נגד צפרירי בתיק פשוט ביותר של חבלה ברכב – ולא תיק מורכב שדורש חקירה של שלוש שנים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חצרו של הרב אירחה כבר אנשי שלטון החוק. "הרנטגן" עם ניצב אהרון אקסול/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אהבתי את הרב, הוא חיתן אותי"

יעקב צפרירי שירת בבסיס חיל האוויר בחצרים בתור גנן. בשנת 1998, בעודו בשירות צבאי, הכיר את הרב איפרגן והתחיל לעבוד לצדו כמתנדב. לאחר שחרורו מצה"ל הקים קו לחלוקת עלונים לחברת "כמעט חינם" בעיירה הסמוכה נתיבות. במקביל, המשיך בפעילות ההתנדבותית בחצרו של הרב. "הייתי צמוד אליו קרוב לעשר שנים, הייתי 'כלבויניק', אהבתי אותו והא גם חיתן אותי", סיפר צפרירי לחוקרים על אופי הקשר עם הרב.

בקמפיין הבחירות המקומיות בשנת 2008 נכנס לראשונה לסיפורנו אריק מימון, איש פרסום שניהל את הקמפיין של הרב במרוץ למועצת העיר נתיבות באותה מערכת הבחירות. לדברי צפרירי, הוא עצמו התמנה לסגנו של מימון, והחל לקבל שכר תמורת עמלו במסגרת הקמפיין. בבחירות הצליחה הסיעה לגרוף ארבעה מנדטים, מה שהפך אותו ל"יועץ פוליטי" ולמקורבו של הרב. במהלך העבודה המשותפת, התעורר בקרב הרב חשד שמא מימון עוסק בפעילות אסורה בחצר. בחקירתו נזכר צפרירי כיצד עוד במהלך הקמפיין וביתר שאת לאחריו, אמר לו "הרנטגן" בכמה מקרים דברים בגנותו של מימון: "יענקי, הוא יהרוס לי את הבית, תוציא אותו החוצה", אמר הרב לצפרירי, כך לדברי האחרון.

החוקר דיוויד נודלמן, מבכירי יאח"ה: "מה הכוונה להוציא את אריק מימון מהבית שלו?"

צפרירי: "אריק מימון ישב פיזית במשרדי הרב, והחל לסגל לעצמו הרגלים של מנכ"ל. היה חותם על מסמכים, התיישב בכיסא שלו במשרדים ותפס בעלות על תפקיד המנכ"ל של מוסדות הרב. הרב לא ראה את ההתנהלות הזו בחיוב וביקש ממני לעשות הכול כדי להוציא אותו מהמוסדות. הוא אפילו הציע שניתן למימון משרד בתל אביב ונשחרר לו עבודה שם עבור מוסדות הרב. אני זוכר שאריק הדפיס פליירים שהרב מבקש לעשות תיקון לשחרור גלעד שליט. את הפליירים האלו אריק אירגן שנחלק בירושלים עוד ב-2009. הרב ידע על הפליירים האלו ומאוד כעס על אריק, אבל לא מנע את חלוקתם".

נעם שליט בהילולה של  הרב יעקב איפרגן – הרנטגן בנתיבות, תיקון שנה והדלקת הנרות המסורתית, יולי 2011. שי מכלוף
הרנטגן לא מנע את חלוקת הפליירים לשחרור גלעד שליט. הרב ונועם שליט | צילום: שי מכלוף/שי מכלוף
צפרירי: "עשיתי מה שעשיתי על מנת שיידעו שעקבו אחריהם שזה להוציא את האוויר מהגלגלים של שני הרכבים"

באותה תקופה, תחילת שנת 2009, גבר חשדו של "הרנטגן" כי מימון אינו פועל כמצופה. בערב חלוקת הפליירים לשחרור שליט בירושלים התקשר איפרגן לצפרירי ושאל באיזו שעה הוא ומימון חזרו מהבירה, ראיה לכך שהחל לעקוב אחר צעדיו של איש הפרסום. "בעקבות העניין, הבנתי שהרב חושד במשהו ולכן חסם את האפשרות של אריק לשלוח SMS בטלפון הנייד שלו מטעם המוסדות. כך גם הבינו חברים נוספים שהיו איתנו באותו ערב בירושלים".

מספר ימים אחר כך צפה צפרירי במימון יוצא מביתו של הרב בשעות הערב, כשהוא יודע ש"הרנטגן" מחוץ לביתו. "תפסתי את אריק בתחנת דלק 'ילו' ואמרתי לו שלא יעשה שטויות. אריק היה לבן ונסער מכך שראיתי אותו. לאור האירוע הזה, הלכתי לרב ורמזתי לו שיש בעיות עם אריק בנוגע לכספים. אמרתי לרב: 'חסרים כספים מהכספת בבית'. רמזתי שיש לו בעיה בבית. הרב ביקש ממני לשים לב ולהשגיח שאריק לא פוגע במוסדות הרב. הרב ביקש ממני לרחרח אחרי אריק".

במסגרת אותו "רחרוח", עקב ערב אחד במאי 2009 צפרירי אחרי מימון לקיבוץ כפר עזה הסמוך. שם, ליד מגורי הסטודנטים, חנה רכב המרצדס השחור של מימון ולידו כלי רכב נוסף. "עשיתי מה שעשיתי על מנת שיידעו שעקבו אחריהם שזה להוציא את האוויר מהגלגלים של שני הרכבים. אחרי האירוע הזה לא סיפרתי על כך לאיש".

לדברי צפרירי, מאוחר יותר הוא פנה לרב. "החלטתי שאני פונה לרב, שהיה בחו"ל באותה התקופה, ומספר לו על האירוע. וכך עשיתי", העיד צפרירי. "הרב היה בהלם".

זמן קצר אחרי שהזהיר את הרב, פוטר צפרירי. "הוא חתם איתי על הסכם סיום העסקה", סיפר צפרירי, כדי להמחיש שהפרידה נעשתה ברוח טובה ובהסכמה. עם זאת, במשטרה חשדו שצפרירי ניסה לסחוט את הרב על רקע סיום העסקתו. בין היתר, שלח צפרירי לרב איפרגן דרישות לעמוד בהסכם במכתבים שנחתמו על ידי עורך דין – במה שנראה כהליך שגרתי למדי. "לא הייתה לי שום כוונה לפגוע ברב. אבל החל מסע הפחדות שלו כלפיי. הוא ממש התנכל לחיי", טען צפרירי, "לכל אירוע שהרב הוזמן, גם לאירועים של חברים שלי, הוא דאג לוודא עם המזמין שאני לא מגיע וביקש שלא אוזמן. הוא היה דואג לדבר עליי דברים לא יפים".

עד היום צפרירי לא קיבל את הכספים שלטענתו הובטחו לו במסגרת ההסכם בין השניים. לדבריו, גם חוקרי המשטרה עשו עם הרב יד אחת, ולכן גם לא הוגש נגדו כתב אישום בגין המעקב אחרי מימון והחבלה בכלי הרכב שלו. כדי לאמת את טענותיו, ביצע צפרירי בדיקת פוליגרף שמצאה אותו דובר אמת. "יש לי מכונת אמת ביד ואני אלך עם זה עד הסוף", אמר למקורביו, "אני בז למשטרה".

שאלות מנחות, מדי

מתיק החקירה של צפרירי עולה חשד לפיו החוקרים ניסו להניא אותו מלהפליל את הרב איפרגן, תוך שימוש בשאלות מנחות. "האם אתה מסכים איתי שלקחת את ההנחיה של הרב 'לרחרח אחרי אריק' רחוק מדי?", הוא נשאל על ידי החוקרים הבכירים ביותר של היחידה הארצית לחקירות הונאה, סגן-ניצב יורם נעמן, רב-פקד דיוויד נודלמן ורב-פקד אסף וולפיש. בשאלה אחרת טענו החוקרים כי צפרירי והרב מסוכסכים, אף שצפרירי לא חש כך. "מה הקשר שלך לרב יעקב איפרגן, או שנדייק בשאלתנו, מה היריבות שיש לך לרב יעקב איפרגן?", נשאל צפרירי בחקירתו.

חוקרים אלו הם עמוד התווך של המשטרה בכל הקשור לחקירות בכירים. שניים מהם עסוקים בימים אלו בחקירת פרשת החשד לשחיתות הגדולה ב"ישראל ביתנו", חקרו את פרשת השחיתות של הרב הראשי לשעבר יונה מצגר והיו אמונים על חקירות נוספות.

השאלה המנחה של החוקרים, מעידים גורמים במשרד המשפטים, היא בעייתית מאוד במונחי חקירות, שכן היא מכווינה את הנשאל ומנסה לנקות את "הרנטגן" מכל חשד. כאמור, הרב איפרגן לא תוחקר בנושא על אף טענותיו של צפרירי. "אמרתי להם בחקירה: 'תביאו אותו לעימות, עם העורך דין. הם לא הסכימו'", סיפר צפרירי למקורביו. גורם משפטי בכיר שמעורה בפרטי המקרה הדגיש: "אם זה היה חייל של ראש ארגון פשיעה שהיה אומר את זה, ישר היו הופכים אותו לעד מדינה. אבל בגלל שזה הרב איפרגן המשטרה נבהלת. אני מאוד מקווה שמישהו שם לא שומר עליו מקרוב".

seperator

עו"ד נהוראי מסר בתגובה לכתבה כי "דברים הנאמרים בגישור מן הראוי שיישארו באולם. חובה להדגיש כי אין בטענת ההגנה מן הצדק כדי להביע עמדה ביחד לאמיתות עדותו של מר צפרירי. טענת ההגנה מן הצדק נטענה אך ורק כנגד רשויות החוק: שהרי בעוד מר וילי גולובטי נחקר בקשיחות ואף הוגש כנגדו כתב אישום, הרי שנגד צפרירי שאף הוא נחקר בפרשה לא הוגש כתב אישום, וזאת על אף הודאתו המפורטת בעבירות חמורות שבעתיים, ולא זו אף זו אלא שהרשויות בחרו שלא לחקור כלל וכלל את הרב איפרגן ביחס לחשדות לכאורה שהועלו נגדו על ידי צפריר. בנסיבות העניין טען מר וילי גולובטי לטענת הגנה מן הצדק בטענה של אכיפה בררנית, ולפיכך טען כי בשל ההפליה מן הדין למחוק את כתב האישום נגדו".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מבלי להתייחס לפרטים המופיעים בפניה, התיק המוזכר בה מצוי בהליך משפטי ומטבע הדברים אנו מנועים מלהתייחס לפרטים אודותיו. כתב האישום (נגד גולובטי. י"א) הוגש על ידי הפרקליטות ובעניינו ניתן לפנות לדוברות משרד המשפטים. ככלל משטרת ישראל מנהלת תיקי חקירה באופן מקצועי ובהתבסס על שיקולים מקצועיים וחומרים הנאספים בחקירה".

אנשיו של הרב איפרגן מסרו בתגובה: "הכל הבל הבלים ומעבר לכך לא נגיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully