וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורו של הפלסטיני שנטש הכול למען חופש הביטוי

13.1.2015 / 11:26

וואליד אל-חוסייני נשלח לפני 4 שנים למאסר לאחר שהפיץ תכנים נגד האיסלאם. מאז הוא ברח וקיבל מקלט בצרפת. ספרו, המגולל את סיפורו ויצא לאור השבוע, הפך רלוונטי מתמיד: "אנחנו פוחדים, אבל לא ישתיקו אותנו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חילול הקודש! בתי הכלא של אללה", ספרו של אל-חוסייני/מערכת וואלה!, צילום מסך

פיגועי הטרור הרצחניים בפריז אירעו בעיתוי סמלי מאוד מבחינתו של וואליד אל-חוסייני, שמחר (רביעי) יצא לאור בצרפת ספרו "חילול הקודש! בתי הכלא של אללה", המגולל את הסיפור המדהים של הפלסטיני הראשון בגדה המערבית שנשלח ב-2010 למאסר בידי הרשות הפלסטינית בגין הפצת מסרים אתאיסטיים נגד האיסלאם. אל-חוסייני, כיום בן 26, הצליח להימלט בזמן חופשה, קיבל מקלט מדיני בצרפת, ומאז הוא מקדיש את חייו להפצת מסרים אתאיסטיים, נלחם באיסלאם הקיצוני ומנסה לסייע לרבבות אנשים שגדלו כמוהו במשפחות מוסלמיות אדוקות והפכו ל"כופרים". לפני שנה וחצי הוא היה שותף בכיר להקמת ארגון מוסלמים לשעבר בצרפת, אשר נועד "לקדם היגיון, זכויות אוניברסליות ואורח חיים חילוני", כהגדרתו.

"לא העליתי בדעתי שטרגדיה כזו תתרחש ימים ספורים לפני פרסום הספר", סיפר אל-חוסייני בראיון לוואלה חדשות, בהתייחסו לרצח העיתונאים במגזין "שרלי הבדו" והפיגוע במרכול הכשר בפריז. "הקדשתי אותו לאסירי המצפון הסובלים בבתי הכלא במדינות המוסלמיות, אך כעת הוא מוקדש גם לנרצחים במעשי הטבח בפריז. המצב קשה, ואיבדנו את העיתונאים הטובים ביותר – הם היו קול החופש במדינה. עכשיו אנחנו מפחדים, אבל לא ישתיקו אותנו. אנחנו עומדים מאוחדים נגד הקיצוניים".

השער של גיליון "שרלי הבדו", הראשון שייצא לאחר רצח העיתונאים, ינואר 2015. טוויטר, צילום מסך
"העיתונאים שנרצחו היו קול החופש במדינה שלנו". שער הגיליון של "שרלי הבדו" שיצא ביום רביעי/צילום מסך, טוויטר

אל-חוסייני מתקשה להעריך כמה אנשים כמוהו יש בצרפת ובעולם הערבי. "אתאיסטים שבאים מהעולם המוסלמי מפחדים להביע את דעותיהם בפומבי. במדינות עם משטרים איסלאמיים זה בלתי-אפשרי", אמר. לדבריו, המצב דומה גם ברצועת עזה. "יש לי חבר אתאיסט בעזה, והוא אפילו לא יכול לפרסם סטטוס בפייסבוק כי חמאס מפקח על הכול. הפחד הזה קיים גם בקרב מוסלמים לשעבר במדינות אירופה, בייחוד אלה שיש להם משפחה וחברים במדינות ערב. הם פשוט לא יכולים לומר דבר נגד איסלאם מחשש לפגיעה פיזית בהם או בקרוביהם".

מאז ברח מהרשות הפלסטינית, תוך שהוא מנתק את הקשר עם משפחתו שנותרה בקלקיליה, נתון אל-חוסייני לאיומים בלתי-פוסקים מצד גורמים איסלאמיים, ואלה אף התגברו בימים האחרונים. "אנשים שונים, כולל כאלה מהממשל הפלסטיני, ממשיכים לשלוח אליי הודעות נאצה בפייסבוק", אמר אל-חוסייני. "אחרי הטבח הם שיבחו את דאעש וכתבו לי: 'אתה הבא בתור'. ברור לי כי אחרי שהם יראו את הספר האיומים רק יתעצמו והם ינסו לפגוע בי. כרגע אין לי שומר ראש, אבל אני שוקל לשכור שירותי אבטחה, או אולי לרדת למחתרת".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"היה עדיף אילו לא הייתי מבין ערבית"

לדבריו, בעולם המוסלמי כולו היו תגובות מלאות שמחה לאחר רצח עיתונאי "שרלי הבדו". "לפעמים אני חושב שהיה עדיף אילו לא הייתי מבין ערבית. פורסמו באינטרנט מיליוני תגובות שמחה ואושר, שהיללו את הרוצחים ואיחלו להם חיים ארוכים. היו שאמרו כי היה צריך לבצע את הרצח הזה הרבה יותר מוקדם. התגובות האלה מגיעות מכל המדינות האיסלאמיות, כולל מהגדה המערבית". אל-חוסייני הוסיף כי למשטרים במדינות האלה, יש חלק גדול בדבר. "כאשר מתפרסמות קריקטורות של מוחמד, כולם מיד מזדעקים נגד כך, אבל כאשר אנשי דאעש רוצחים ומגרשים אנשים מבתיהם, כולם שותקים", ציין.

עצרת זיכרון ברמאללה לזכר הרוגי הפיגועים בפריז. רויטרס
עצרת ברמאללה לזכר קורבנות הטרור בפריז/רויטרס

על אף הגינויים הרבים שהשמיעו אנשי דת האיסלאם המתגוררים בצרפת, אל-חוסייני משוכנע שגם במדינה שלו יש רוב למוסלמים התומכים בטבח. "אני בטוח שיותר מ-50% מהמוסלמים בצרפת מזדהים עם המעשה. גם האנשים שקוראים לעצמם מתונים מתפללים בכל יום במסגדים נגד אלה שפוגעים בכבודם של אללה ושל הנביא מוחמד, בדיוק כפי שהם מתפללים נגד יהודים ונגד ישראל. בסוף הקיצוניים הפונדמנטליסטים מבצעים את הזוועות, ול'מתונים' קל להתנער מהמעשים כלפי חוץ, אבל בתוך תוכם הם מאושרים. זה מפחיד ומצמרר, ופירוש הדבר הוא שיש הרבה מאוד מחבלים פוטנציאליים בצרפת".

אל-חוסייני טוען כי לצרפת יש דרכים לפעול, והוא אף חושב כי יש לחוקק חוקים נגד האיסלאם. "יש הרבה דברים שהממשלה יכולה לעשות. חייבים להפעיל בנוקשות את החוקים נגד טרור, לעצור את האנשים מראש ולפקח באופן הדוק על המסגדים", אמר אל-חוסייני. "בגדול, צריך להכיר את האויב. בספרי האיסלאם כתוב במפורש שיש להרוג את מי שפוגע בכבודו של הנביא מוחמד, ואנשי הדת תומכים בכך. זה לא היה הפיגוע הראשון במערכת 'שרלי הבדו', והרצח הזה בתכנון מאז 2011. המוסלמים תומכים בזה, ולכן צריך לחוקק חוקים נגד איסלאם".

פיגוע במערכת העיתון שרלי הבדו – פריז, ינואר 2015. רויטרס
זירת הפיגוע ב"שרלי הבדו"/רויטרס

מנגד, אל-חוסייני מספר כי המוסלמים שואפים בעצמם להכיר בחוקי השריעה והאיסלם ברחבי אירופה. "הם רוצים חוקים משלהם. למשל, להתחתן עם ארבע נשים. רבים מתחתנים בטקס דתי במסגד ולא רושמים את הנישואים במרשם במדינה. כך, לדוגמה, התחתן אמדי קוליבאלי, המחבל שביצע את הטבח במרכול הכשר, עם הבחורה שהייתה שותפתו לפשע. היא לא מוכרת כאשתו על ידי הרשויות", סיפר.

"ישראל צריכה לפעול לחינוך חילוני"

בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אל-חוסייני שומר על אופטימיות זהירה. "אני מקווה שהשלום אפשרי, וצריך לפעול כדי לקדם אותו", אמר. "צריך לחפש את המשותף, למצוא אנשים שמאמינים בשלום ומסוגלים לכבד את השונה מהם. ישראל צריכה לנסות לקרב את הפלסטינים עם מיזמים משותפים בתחומי הכלכלה והתרבות. החינוך הוא הדבר החשוב ביותר, ויש לפעול לחינוך חילוני. ככל שאנשים רבים יותר ייאבקו בשנאה, יהיה קל יותר להזיז את הדברים".

הרעיון הזה אף מוזכר בספרו. "כתבתי המון על הנושא הזה בספר שלי, ואני מקווה מאוד שהוא יתורגם לעברית", אמר אל-חוסייני, הרואה בציבור הישראלי שותף למאבקו. בשלב זה הודפסו 8,600 עותקים בצרפתית, והם יוצעו למכירה בחנויות הספרים בבירת צרפת ובאינטרנט. "אני לא יודע אם בעלי החנויות יחששו למכור את הספר בעקבות האירועים. בפריז הבטיחו לי שהכול יהיה בסדר, אבל כרגע אין לי מושג מה יקרה בערים אחרות", הוא אמר והביע תקווה שהזעזוע במדינה ובעולם כולו יסייע לו למשוך תשומת לב לספרו ולהפיץ את מסריו.

עצרת זיכרון בקהיר לזכר הרוגי הפיגועים בפריז. AP
"בסוף ננצח, כי אנחנו הטובים". עצרת בקהיר לזכר הקורבנות בפריז/AP

סיפור חייו של אל-חוסייני אמור לשמש השראה במאבק בקיצוניים, והוא משוכנע שמאבקו יישא פרי. "האתאיסטים והחילונים יכולים לנצח את האיסלאם", הוא הדגיש. "נעבוד יחד, ניאבק באנשי החושך ונאמין בערכים ההומניים שמאחדים את כולנו. בסוף אנחנו ננצח, כי אנחנו הטובים, והצדק איתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully