וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת בחוד החנית של המערב

12.1.2015 / 9:45

פיגועי הטרור שהכו בפריז בשבוע האחרון הרחיבו את הסדק הקיים במודל הרב-תרבותי המערב אירופי. צרפת, שהביאה לעולם את ערכי החירות, השוויון והאחווה, תיאלץ להוביל גם את המהפכה הבאה

בשנים האחרונות החל להיסדק הקונצנזוס סביב המודל הרב-תרבותי באירופה והתגברו הקולות המתנגדים לתפיסה הפלורליסטית-ליברלית, שבעזרתה ניסה המערב לדחוק לשוליים סוגיות כמו לאומיות, מוצא ודת. מפלגות הימין הקיצוני התומכות בהגבלת ההגירה ובחיזוק מאפיינים לאומיים מתעצמות באופן קבוע ברחבי היבשת; הפגנות ותקיפות רבות מתרחשות נגד מהגרים, פליטים ופעילים פוליטיים התומכים בהם; ואפילו מנהיגי המדינות החזקות ביבשת – אנגלה מרקל ודיוויד קמרון הודו בכישלון המודל הרב-תרבותי ובצורך לבסס מודל אחר.

הפיגועים האחרונים בצרפת, שבהם הותקפו חופש הביטוי וחופש הדת, מסמלים את שיאו של המשבר במודל הרב-תרבותי – משבר שאף מתעצם בהתחשב במקום הכמעט-קדוש שתופסים ערכים אוניברסליים, כמו חילוניות ושוויון, בחברה הצרפתית ובתפיסת האזרחות הצרפתית. יתרה מזאת, כישלונו של מודל זה ברפובליקה חילונית, פלורליסטית ואוניברסליסטית כמו צרפת, מעלה תהייה באשר לסיכוייו להצליח במדינות אירופאיות שבהן מאפיינים לאומיים-אתניים משחקים תפקיד משמעותי.

מתקפת טרור בפריז | כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים

עצרת זיכרון בירושלים לזכר הרוגי הפיגועים בפריז. רויטרס
יצטרכו להוביל את העמידה האיתנה על ערכי החירות, השוויון והאחווה, שוב. עצרת הזיכרון בפריז לזכר קורבנות הטבח/רויטרס
"לאחר שהביאה לעולם את הערכים הנשגבים של המהפכה ההיא, הגיע הזמן שהמדינה עתירת הזכויות תוביל את אירופה ואת העולם בשנית – הפעם, לעבר ביסוס וביצור הערכים המכוננים של התרבות המערבית"

בטווח הקצר, מתקפת הטרור ודאי תוסיף שמן למדורת האלימות נגד מהגרים, שפושה בכל אירופה, תוך העצמת תפיסות לאומניות וקסנופוביות. המודל הרב-תרבותי אמנם סיפק הכלה של נרטיבים חיצוניים, שנועדו להקל על קליטת המהגרים באירופה, אולם כישלונו נעוץ בכך שבסוף דרכו ניצבים בצד אחד מהגרים שניכור החברה כלפי זהותם דוחק אותם לקיצוניות, בעוד שמהעבר השני עומדים האירופאים הוותיקים, שחשים איום על היסודות שעליהם מושתתת מדינתם – ונדחקים אף הם לקיצוניות, שאת פירותיה קוטפות מפלגות הימין הקיצוני ברחבי אירופה.

בנקודה זו, רגע לפני שאירופה נסחפת למערבולת של שנאת זרים שממנה קשה יהיה לחזור, הגיע הזמן שמנהיגי המפלגות המתונות ביבשת יציעו מודל חדש ללאומיות האירופאית. מודל שבו מתקיימת עמידה איתנה על ערכי החירות, השוויון והאחווה, לצד אמירה ברורה כי אלו הערכים המכוננים של הקיום המשותף באירופה. זהו מאבק רעיוני, עדין וארוך טווח על אופייה של אירופה ועל ערכיה הבסיסיים ביותר, מול החלקים בתוכה המבקשים חזון אחר לעולם. ללא מלחמה נחושה, תוך נכונות ומסוגלות להכיל את כלל המרכיבים בחברה המעוניינים להיות חלק מתלכיד זה, סופה של אירופה לשקוע ככוח מוסרי חשוב.

צרפת, שלא מבחירה, ניצבת כעת בחוד החנית של המאבק. לאחר שהביאה לעולם את הערכים הנשגבים של המהפכה ההיא, הגיע הזמן שהמדינה עתירת הזכויות תוביל את אירופה ואת העולם בשנית – הפעם, לעבר ביסוס וביצור הערכים המכוננים של התרבות המערבית. בעשותה כך, תבטיח צרפת שגם בעתיד ערכי החירות, השוויון והאחווה ימשיכו להדהד ולהורות לכולנו את הדרך.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • טרור
  • צרפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully