וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה"ערבוש" ועד לרפורמה בכבאות: הקריירה של אהרונוביץ'

10.1.2015 / 20:43

הנתק עם המפכ"ל וההערה חסרת הטאקט לשוטרים הסמויים בתחנה המרכזית בתל אביב, ייזכרו לאהרונוביץ' לצד העלאת שכר השוטרים ולמידת הלקחים מאסון הכרמל

השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' בהלוויית זידאן סייף ב יאנוח-ג'ת. אדריאן הרבשטיין
החל כאיש משמר הגבול. אהרונוביץ'/אדריאן הרבשטיין

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', שהודיע אתמול (שישי) על פרישתו מהחיים הפוליטיים, החל את הקריירה המפוארת שלו כקצין במשמר הגבול. ב-1972, עם תום שירותו הצבאי בצנחנים, הוא התגייס לשורות המדים הירוקים. במשמר הגבול עשה אהרונוביץ' כמעט את כל התפקידים האפשריים, בהם קצין אגף המבצעים, מפקד בסיס ההדרכה וסגן מפקד מרחבים. בשנת 1993 קיבל דרגת ניצב ומונה למפקד משמר הגבול.

לאחר שירות מוצלח כמפקד בחיל, קודם אהרונוביץ' למדים הכחולים והפך לנציג המשטרה בארצות הברית. זמן קצר לאחר מכן הוחזר לישראל והפך למפקד מחוז יהודה ושומרון, ולאחר מכן למפקד המחוז הדרומי. התפקיד האחרון שבו כיהן במשטרה היה סגן המפכ"ל, ולכולם היה ברור שלא יתמנה למפכ"ל, כיוון שלא היה באותה קליקה עם מקבלי ההחלטות. התפקיד הראשון שבו כיהן מחוץ למשטרה היה מנכ"ל חברת דן, שאליו מונה עם שחרורו ב-2014.

עוד באותו נושא:
השר אהרונוביץ' הודיע: פורש מהחיים הפוליטיים
אהרונוביץ' על פרישתו: שלם עם ההחלטה ומרגיש מצוין
פרישת אהרונוביץ': ליברמן ניער את השורות כדי לבלום את המפלה

ליברמן על פרשת השחיתות: "החקירה הפוליטית הגדולה בישראל". טל אנגלנדר
נראה לו קיצוני בהתחלה. ליברמן/טל אנגלנדר

ב-2006, זמן קצר לפני הבחירות לכנסת ה-17, חיפש אביגדור ליברמן איש מדים כחולים בדימוס למפלגתו המתפתחת ופנה לאהרונוביץ'. בשיחות סגורות הוא סיפר כי הוא נרתע מההצטרפות למפלגה של ליברמן עקב דעותיו הקיצוניות יחסית באותה התקופה, אך לבסוף הסכים. "אמרתי לעצמי שזו מפלגה שלא כל כך מתאימה להשקפותיי, אבל בסוף הסכמתי".

עם השבעתה של הכנסת ה-17, נכנסה ישראל ביתנו לקואליציה, ואהרונוביץ' מונה לתפקיד שר התיירות. אולם בסביבתו מספרים כי תמיד ראה את עצמו כשר לביטחון הפנים ולשם שאף. לאחר הבחירות לכנסת ה-18 בשנת 2009, קיבל אהרונוביץ' את מבוקשו, לשביעות רצונו ולשביעות רצונו של פטרונו, ליברמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יצחק אהרונוביץ' עם השוטר אותו כינה ערבוש. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
בסיור עם השוטר אותו כינה "ערבוש" ב-2009/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

במהלך כהונתו, ידע אהרונוביץ' עליות ומורדות. בסיור בתחנה המרכזית הישנה בתל אביב שנערך כמה חודשים לאחר מינויו, הוא פגש כמה שוטרים סמויים ואמר לאחד מהם: "אתה נראה כמו ערבוש אמיתי". האמירה, שפורסמה בכלי התקשורת, עוררה תגובות נזעמות בעיקר מהצד השמאלי של המפה, ומצדם של חברי כנסת ערביים שהאשימו אותו בגזענות. זמן קצר לאחר מכן הוא התנצל בכנסת על האמירה.

אסון השריפה בכרמל: כך זה קרה שלב אחרי שלב. שלומי גבאי
רפרומה משמעותית במערך הכיבוי. אוטובוס הסוהרים מאסון הכרמל/שלומי גבאי

האירוע המשמעותי ביותר שפקד את אהרונוביץ' בכל שנותיו כשר לביטחון הפנים, הוא אסון הכרמל, שבמהלכו נספו 44 בני אדם, רובם עובדי שירות בתי הסוהר. האסון חשף את מצבו הרעוע של מערך הכבאות בישראל והביא לרפורמה משמעותית של השר במערך הכיבוי שהתאפשרה בזכות החלטת הממשלה להעביר את כוחות הכיבוי מאחריות מוניציפאלית לידי המשרד לביטחון הפנים. אהרונוביץ הקים מערך כבאות ארצי הדומה במבנהו למשטרה, הורה על רכישת ציוד חדש, הקמת מטס כיבוי ורכש כבאיות חדשות.

בזמן כהונתו פעל המשרד לביטחון הפנים על הסנכרון בין שלושת הגופים שעליהם הוא אחראי: המשטרה, שירות בתי הסוהר ושירותי הכבאות. אחד המהלכים שעשה אהרונוביץ' לטובת העניין היה למנות לתפקיד נציב הכבאות את שחר איילון, שכיהן לפניכן בתפקיד בכיר במשטרה.

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו בהלוויית זידאן סייף ב יאנוח-ג'ת. אדריאן הרבשטיין
נוצר כמעט נתק מוחלט. מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו/אדריאן הרבשטיין

אהרונוביץ' ידע שורה של עליות ומורדות גם באשר ליחסיו עם המפכ"לים. בשנה וחצי האחרונות, בין השר לבין המפכ"ל, יוחנן דנינו, נוצר נתק כמעט מוחלט והשתררה מתיחות רבה, בעיקר סביב שורה של כשלים שהמשטרה ידעה עליהם, ביניהם פרישות של ניצבים, התלבטות סביב הארכת כהונתו של דנינו בשנה ונסיעות תכופות של דנינו לחו"ל. כך למשל, כשנחטפו שלושת הנערים ביוני האחרון טיפל אהרונוביץ' בפן המשטרתי הנוגע לחטיפה כמעט באופן בלעדי. במקביל, ניהל כמעט באופן יומיומי את הזירה הירושלמית המתחממת.

לזכותו של אהרונוביץ' רשומות שורה של רפורמות שעשה במשטרה. בין השאר הוא הצליח לגייס תקציבים ממשרד האוצר, בזכותם גויסו אלפי שוטרים נוספים, והוא אף הצליח להעלות את שכר השוטרים, שעד לכניסתו לתפקיד היה נמוך מאוד. הוא יזם את הקמת מערך מצלמות הפיקוח בערים והרחיב את רפורמת "עיר ללא אלימות" ברוב הרשויות בישראל. אהרונוביץ' אף היה מן התומכים הנלהבים להפעלת פרויקט שיטור עירוני בעשרות ערים ורשויות בישראל.

לפי ההערכות, פרשת השחיתות, כמו גם משקעים שנרשמו בין אהרונוביץ' לבין ליברמן, הם שהובילו לפרישתו. בסביבתו של השר סיפרו כי בתקופה האחרונה הוא הבין שלא יקבל תפקיד בכיר בממשלה הבאה, מה שהוביל אותו להחלטה לפרוש. "הצדדים הבינו כי על רקע הפרשה האחרונה, הגיע העת להיפרד", מסרו בסביבתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully