וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אסד בונה כור גרעיני תת-קרקעי ליד לבנון

על פי דיווח שפורסם בשבועון הגרמני "דר שפיגל", המתקן נבנה באזור הררי וקשה מאד להגעה במערב המדינה והוא נועד לפתח נשק גרעיני. הכור נבנה בסיוע קוריאה הצפונית ואיראן ומאובטח על ידי חיזבאללה

הכור הגרעיני באל-כיבר, סוריה. ינואר 2015. דר שפיגל, צילום מסך
צילום לוויין של הכור ליד קוסייר/צילום מסך, דר שפיגל

השבועון הגרמני "דר שפיגל" מדווח כי נשיא סוריה בשאר אסד בונה כור גרעיני תת-קרקעי באזור הררי במערב המדינה.

מקורות מודיעיניים שסירבו להזדהות אמרו לעיתון הגרמני כי המתקן, ששם הקוד שלו הוא "זמזם", נבנה באזור קשה מאד להגעה, שני קילומטרים מגבול לבנון. הכור, שעל פי עדויות נבנה במטרה לפתח נשק גרעיני, נבנה במעמקי האדמה ליד העיר קוסייר שבמחוז חומס והוא מחובר למים וחשמל.

עוד באותו נושא:
האו"ם לא מחליט: הכור בסוריה היה גרעיני?
חרף ההצהרות: סוריה חשפה 4 מתקני נשק כימי נוספים
סוריה עמדה ביעד: פינתה כל הנשק הכימי משטחה

נשיא סוריה בשאר אסד. דמשק, ינואר 2014. רויטרס
ממשיך להתחמש? נשיא סוריה בשאר אסד/רויטרס

מסמכים בלעדיים וצילומי לוויין של המתקן שפורסמו ב"דר שפיגל" הם אלה שעוררו את חששם של מומחים מערביים כי מדובר בכור גרעיני או במתקן להעשרת אורניום.

עוד דווח מפי המקור המודיעיני שצוטט ב"דר שפיגל" כי המשטר הסורי העביר למתקן 8,000 מוטות דלק שהיו מיועדים למתקן הגרעיני באל-כיבר שבמזרח המדינה, אשר הופצץ לכאורה על ידי ישראל ב-2007. מעולם לא ניתן לכך אישור רשמי, אולם על פי הערכות ודיווחים שפורסמו באותה תקופה, ישראל אחראית לתקיפה. לטענת הממשל האמריקני, מטרת המתקן שהופצץ הייתה לייצר פלוטוניום המשמש לייצור פצצות אטום. סוריה הכחישה בתוקף את הטענות.

לפי "דר שפיגל" הכור באל-כיבר נבנה בסיוע של קוריאה הצפונית ואיראן, בנות בריתה של סוריה, והוא מאובטח על ידי מיליציות של חיזבאללה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
דאעש הוציאו להורג תומכי משטר אסד בסוריה. צילום מסך
במערב חוששים שהנשק הכימי ייפול לידיו של דאעש. הוצאה להורג של תומכי דאעש/צילום מסך

באוקטובר האחרון סוריה הצהירה על ארבעה מתקנים לייצור נשק כימי שנמצאים בשטחה ושעליהם לא דיווחה בעבר – כך מסר שליח מיוחד של מועצת הביטחון של האו"ם. גורמים דיפלומטים המעורים בנושא מסרו כי על פי הדיווח של זיגריד קאג, שלושה מהמתקנים משמשים לפיתוח ולמחקר ואחד לייצור נשק כימי.

שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, צייצה בתגובה לפרסום: "צריך להמשיך וללחוץ על המשטר על מנת שלא יסתיר את נשקו הכימי". חודש קודם לכן טענה פאוור כי ארצות הברית מודאגת מהאפשרות שאסד לא הצהיר על כל הנשק הכימי שברשותו ושנשק זה עלול כעת ליפול לידי האיסלאמיסטים הקיצונים מארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), השולטים על חלקים נרחבים במדינה.

ביוני הושלם הפינוי של 1,300 טונות של נשק כימי מסוריה, זאת בהתאם להסכם שחתמה עם רוסיה וארה"ב‏. עם זאת, גם גורמים בישראל סברו כי דמשק לא חשפה את כל מאגרי הנשק הכימי שברשותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully