וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך בסרי לנקה: הנשיא הפסיד אחרי עשור בשלטון

הנשיא מהינדה ראג'פקסה, שהכריע את ארגון המורדים "הנמרים הטמילים" וצבר סמכויות רבות, איבד את הכיסא לטובת מועמד האופוזיציה מייטריפלה סיריסנה. הנשיא החדש הבטיח לקצץ בסמכויותיו ולהתקרב להודו

הנשיא היוצא של סרי לנקה, מהינדה רג'פקסה. רויטרס
נשיא סרי לנקה היוצא מהינדה ראג'פקסה, לאחר שנודע לו דבר הפסדו/רויטרס

מהפך במדינת האי: נשיא סרי לנקה מהינדה ראג'פקסה הפסיד בבחירות למועמד האופוזיציה מייטריפלה סיריסנה, שהושבע היום (שישי) בטקס חגיגי בבירה קולומבו. ראג'פקסה שלט במדינה במשך העשור האחרון ובתקופת שלטונו הוא הצליח להכריע את ארגון המורדים "הנמרים הטמילים", אחרי 30 שנות לחימה. עם זאת, הוא הואשם בדיכוי האופוזיציה ובהתנהלות אוטוריטרית וכן במעשי שחיתות נרחבים. ראג'פקסה הודה בהפסד והבטיח להעביר את השלטון בצורה חלקה.

סיריסנה היה בעבר בעל בריתו שלו ראג'פקסה וערק ממפלגת השלטון בחודש נובמבר, אחרי שהנשיא הקדים את הבחירות במחשבה שיזכה בהן בקלות. סיריסנה זכה ב-51.3% מקולות הבוחרים, ואילו הנשיא היוצא קיבל 47.6%. סיריסנה, בדומה לראג'פקסה, משתייך לרוב הסינהלי הבודהיסטי, אולם הוא זכה בתמיכתם של המיעוטים המוסלמים והטמילים, שמאסו בשלטונו של ראג'פקסה.

הנשיא הנבחר של סרי לנקה, מיתריפלה סיריסנה. רויטרס
הנשיא הנבחר מייטריפלה סיריסנה/רויטרס

בטקס הכתרתו דיבר סיריסנה במעומעם על מדיניות החוץ שבה הוא ינקוט, אך הבטיח לשמור על יחסים קרובים עם כל המדינות והארגונים. עם זאת, בעלי בריתו טוענים כי הוא צפוי לאזן יותר את מדיניותה של קולמבו, שהסתמכה במהלך שנות שלטונו האחרונות של ראג'פקסה על סין. ראג'פקסה זכה לביקורות נוקבות מצד המערב בשל הפרות זכויות אדם שביצע במדינה והוא העדיף להתקרב לבייג'ינג. בריאיון שהעניק ל"הינדוסטן טיימס" השבוע, הצהיר סיריסנה כי ממשלתו תתקרב להודו, בעלת בריתה המסורתית. סיריסנה הבטיח גם לבטל סמכויות רבות שלקח לעצמו ראג'פקסה ולקיים בחירות מקדימות תוך מאה ימים.

ראג'פקסה, כאמור, הודה בהפסדו וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אני מכבד את ההליך הדמוקרטי שלנו ואת רצון העם". עוד כתב הנשיא היוצא כי "אני מסתכל קדימה לעבר חילופי שלטון שלווים וחלקים". לפני הבחירות הביעו גורמים בינלאומיים חשש מפני האפשרות שהנשיא יתערב בהליך הדמוקרטי והיו כמה דיווחים על הפרעות בקלפיות באזורים שבהם מתגורר המיעוט הטמילי, אולם בסופו של דבר הבחירות התנהלו כשורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully