וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בפריז צריך להדאיג גם אותנו

8.1.2015 / 11:43

בעוד גופי הביטחון בישראל כבר למדו לשתף פעולה כדי לסכל פיגועים, לא כל מדינות המערב התרגלו למציאות חדשה שבה "תושבים חוזרים" שהוכשרו בידי ארגוני טרור מהווים איום מבפנים. אחרי הכישלון המודיעני שקדם למתקפה על "שרלי הבדו", גובר החשש מפגיעה בישראלים בחו"ל

פיגוע במערכת העיתון שרלי הבדו – פריז, ינואר 2015. רויטרס
סימני ירי בזירת הפיגוע במערכת "שרלי הבדו" בפריז/רויטרס

כשאבי דיכטר היה ראש שירות הביטחון הכללי הוא נהג להגיע להרצאות עם שתי מפות. האחת, מפה ידידותית למשתמש שבה נראה העולם שפוי ויציב, והשנייה, מפה מרובבת בכתמים שחורים שנועדו להמחיש את השאיפות האימפריאליסטיות של האיסלאם הקיצוני. דיכטר ביקש להטמיע בקרב בני הדור הצעיר של סוכנות המודיעין הישראלית את ההבנה כי האירועים שסביבנו הם לא צעדים טקטיים אלא מהלכים בעלי משמעות גיאוגרפית רחבה, מהלכים שנועדו להעמיד חלופה איסלאמית לגבולות שנקבעו אחרי התפוררות האימפריה העות'מנית בראשית המאה ה-20.

יותר מעשור חלף מאז שדיכטר עמד בראשות השב"כ, וביולי 2013 פרסם ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) את הדוקטרינה שלו, בעבור לוחמיו הנוכחיים ואלו שיצטרפו בעתיד. הסעיף הראשון קורא להרס תופעת הכפירה. הסעיף השלישי קובע כי חובה להילחם בכופרים. סעיף 17 קובע: חובה להציל מידי הכופרים לוחמים שנשבו בידי האויב. כיום אין מדינה אחת במזרח התיכון שלא נגועה בזרם הקיצוני.

אנשי כוחות הביטחון העיראקיים ליד כלי רכב שרוף של לוחמי המדינה האיסלאמית (דאעש), דצמבר 2014. רויטרס
אנשי כוחות הביטחון העיראקיים ליד כלי רכב שרוף של לוחמי המדינה האיסלאמית/רויטרס

בזמן שקהילת המודיעין בישראל חידדה את חושיה, נרדם המערב בשמירה. הפיגוע הקשה במערכת העיתון "שרלי הבדו" ברובע ה-11 של פריז, פיגוע שבו נהרגו עשרה מאנשי מערכת העיתון ושני שוטרים, מעיד על עומק הבעיה במערכת הביטחון הצרפתית. לא מדובר בפיגוע דריסה או בירי לעבר עוברי אורח ברחוב אלא במבצע משמעותי שהתבסס על מידע מדויק. התוקפים ידעו היכן ומתי מתכנסת מערכת העיתון, שבמשך שנים פרסם קריקטורות על כל נושא מעורר מחלוקת: מוחמד והאיסלאם, יהודים, הגירה, פוליטיקה ועוד.

המתקפה בצהרי היום ברובע הבורגני הקטן מוגדרת על ידי גורמי ביטחון ישראליים "יותר ממכה מתחת לחגורה". מחבלים רעולי פנים מגיעים למשרדי העיתון שסובל מאיומים קרוב לתשע שנים. הם חודרים פנימה באין מפריע, מרססים את יושבי המשרדי, עושים וידוא הריגה לשוטר ונמלטים - לא לפני שהם מצהירים בפני עוברי אורח כי הם פעלו בשם אל-קאעדה - תימן. העובדה שעורך "שרלי הבדו" נמנה עם רשימות המבוקשים של הטרור האיסלאמי ושאבטחה הוצבה לפרקים במקום רק מדגישה את הכישלון המודיעיני. מומחי טרור סיפרו אמש על התחושות בגופי המודיעין: "יש פיגועים קשים לעיכול שבעתיים, ולא רק בגלל היקף ההרוגים והפצועים אלא בגלל הדרך שבה בוצע הפיגוע".

כמובן, המתקפה מהווה לא רק טלטלה ביטחונית; זו קריאת תיגר על אושיות הדמוקרטיה הצרפתית. כעת יצטרכו הצרפתים לקבל החלטות קשות: האם יהיה זה "אסון התאומים" של הרפובליקה? האם שוב יראו בו לא יותר מאירוע נקודתי? הפעולות שהרשויות ינקטו בתקופה הקרובה יעידו אם אכן חלה תמונה

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"אם צריך לעשות סיכול ממוקד, ברור מי מנהל את האירוע"

לפני 15 שנה עברה ישראל שינוי מחשבתי בכל הנוגע ללוחמה בטרור. השינוי בא לידי ביטוי לא רק בהחלטה להציב מאבטחים במרכזי קניות ושאר מוקדים הומי אדם, אלא גם בהידוק שיתוף הפעולה בין גופי המודיעין והביטחון.

ניצב בדימוס אורי בר-לב, שפיקד בעבר על יחידת דובדבן ושימש נציג משטרת ישראל בארה"ב, מסביר כי שיתוף הפעולה הבין-ארגוני הוא שם המשחק במלחמה בטרור. "גופי המודיעין והביטחון בישראל קטנים בהשוואה להיקפי כוח האדם של גופי הביטחון בצרפת, ובכל זאת הם מודל לחיקוי. העבודה המשותפת של שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל היא ברורה. אם צריך לעשות סיכול ממוקד בעוד רגע, ברור מאוד מי מנהל את האירוע, מי אחראי להקים מחסומים ועל פי איזו מדיניות יסוכל המחבל".

חיילי צה"ל פועלים בחברון. רויטרס
חיילי צה"ל בחברון בזמן מבצע "שובו אחים"/רויטרס

בר-לב מבקש לסייג את דבריו מאחר שהוא לא בקיא בפרטים המדויקים של הפיגוע בצרפת, אך מעריך כי התפר בין הגופים עשוי להיות עקב אכילס בהגנה על המולדת. "גופי הביטחון בישראל חטפו בעשורים האחרונים לא מעט מכות, אבל הם למדו מזה. ברור לכולם שלא שומרים מידע, על אף רגישות המקורות", הוא קובע.

"איפה שלא תניח את האצבע, יש לישראל אינטרס"

האם ישראל צריכה להיות מודאגת מהפיגוע בפריז? בהחלט. קצין בכיר לשעבר באגף המודיעין של צה"ל נזכר אמש בדיון אסטרטגי שהתקיים לפני עשור בלשכת ראש הממשלה דאז אריק שרון. ראש אמ"ן האלוף אהרון זאבי פרקש דרש תקציבים נוספים להקמת יחידות לאיסוף מודיעין. הוא דיבר על החשש מפיגועים נגד יעדים אסטרטגיים של ישראל בעולם. באותם ימים ציינו עשר שנים לפיגועים בשגרירות הישראלית ובבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס, פיגועים שגבו את חייהם של 115 בני אדם. אנשי מוסד שחקרו את האירועים בארגנטינה מצאו עקבות שהובילו לאיראן וחיזבאללה והעריכו כי הפיגועים היו תגובה לחיסול מנהיג חיזבאללה עבאס מוסאווי ב-1992. המידע המודיעיני שהיה בידי פרקש העיד על כוונות לבצע פיגועים נוספים. שרון, אגוז קשה שכמותו, לא מיהר לקבל החלטה. פרקש הניח את ידו על גלובוס שהיה במשרד, סובב אותו ואמר לשרון: "איפה שלא תניח את האצבע יש לישראל אינטרס כזה או אחר".

שרון הבין את גודל האיום והסכים להוסיף תקציב. לאמ"ן היום יש מערך שלם שעוסק בטרור בינלאומי, ועל מרבית הפירות שהבשילו לכדי סיכול פיגוע ראווה לא ניתן יהיה לכתוב בעשורים הקרובים. בהקשר זה, הפיגוע בפריז הוא אתגר עצום לראש אמ"ן הנכנס האלוף הרצי הלוי, שאמור להיות מוטרד בראש ובראשונה מאיומים על עורף מדינת ישראל ועל גבולותיה, אך בפירוש גם מפגיעה ביעדים אסטרטגיים ובאישים ברחבי העולם. "קשה להעלות על הדעת באיזו קלות חמושים יכולים להסתובב בערי בירה באירופה", אומר גורם ביטחוני. "זה צריך להדאיג לא רק את ראשי מערכת הביטחון המקומיים, אלא גם את ישראל. צריך לעקוב ולראות שלא מדובר במגמה של פיגועים בערי בירה".

זירת פיגוע נגד רכב של שגרירות ישראל בבירת הודו, ניו דלהי, 13 בפברואר 2012. רויטרס
מכוניתה של רעיית נציג משרד הביטחון בניו דלהי שנפגעה בפיצוץ מטען חבלה ב-2012/רויטרס

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה התהדר בשבוע האחרון באיתור בכיר בארגון חיזבאללה שעבד בשירות המוסד, סייע בחיסול ראש הזרוע הצבאית של הארגון עימאד מורנייה, העביר לישראל מידע רגיש וכך סיכל כוונות לנקום על החיסול בפיגועים נגד יעדים ישראליים בעולם. הפרסומים בכלי התקשורת הלבנוניים ממחישים את המאמץ של ארגוני הטרור לעשות פיגועים נגד ישראל - אולי לא באופן ישיר כדי להימנע מתגובה ישירה, אך בהחלט בניסיון לסגור חשבונות פתוחים מהעבר.

"הבטן הרכה של ישראל נמצאת בחו"ל", מדגיש גורם בכיר לשעבר באמ"ן. "זה מחייב אותנו להיות ערניים שבעתיים ולהשקיע משאבים. אומר זאת בזהירות: אבטחת נציגויות ישראל בעולם נמצאת באחריות מקצועית של שב"כ ומוגדרת מהטובות בעולם. עם זאת, אי-אפשר להוציא מכלל אפשרות שמשהו יקרה מחר בבוקר".

הקושי הגדול של סוכנויות הביון ושל המשטרות המקומיות הוא ההתמודדות עם טרור מבית. בני המקום, אנשים שמכירים את אורח החיים ויכולים לאסוף מידע ולהסתתר היטב – זה האתגר האמיתי. באוסטרליה הפנימו את העובדה שאזרחים, ובהם בני מהגרים ממדינות ערביות, הצטרפו לדאעש ולארגוני ג'יאהד עולמי במזרח התיכון. אחרי סבב לחימה הם חוזרים הביתה לארץ הקנגורו שטופי מוח, חמושים באידיאולוגיה קיצונית וברעיונות לבצע פיגוע על בסיס הדוקטרינה של דאעש. מלחמה נגד הכופרים. שירות הביטחון האוסטרלי שילש את כוחו בשנים האחרונות כדי להתמודד עם התופעה, אבל האסימון עדיין לא נפל בכל מדינות המערב.

ז'אק, ישראלי יליד צרפת, מומחה לטרור האלג'יראי בשנות החמישים, ישב אמש מול הטלוויזיה וצפה בדיווחים על הפיגוע במשרדי שארלי הבדו. "דבר אחד מאוד עניין אותי. נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר יותר מפעם אחת שמדובר בפיגוע טרור. זו יכולה להיות תפנית פוליטית מאוד חשובה לצרפת. עד היום כל פיגוע שהיה בצרפת נגד יהודים הוגדר כמעשה של משוגע, זאב בודד. ופתאום מדברים על טרור. עד עכשיו הולנד חשש לפגוע במצביעים המוסלמים". אין ספק שלפיגוע תהיה השפעה פוליטית דרמטית על צרפת ועל אירופה בכלל, ומהשבר הזה עשויים לנבוט תנאים חדשים ללוחמה בטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully