וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מודה: כך עזרנו לסלק את משעל מקטאר

7.1.2015 / 0:19

על רקע הדיווחים שמנהיג חמאס גורש מהנסיכות, בירושלים מיהרו לקחת קרדיט: "פעלנו בערוצים חשאיים מול מדינות המפרץ". הקמפיין החל כבר ביוני, ותפס תאוצה לאחר "צוק איתן". האם היחסים עם קטאר יחודשו?

צילום: רויטרס, עומר מירון, עריכה: שניר דבוש, טל רזניק, קריינות: לירון בארי

שעות ספורות לאחר הדיווחים הראשוניים על כך שראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל גורש משטחה של קטאר, בירושלים לא מהססים לומר שישראל פעלה מאחורי הקלעים כדי לקדם את המהלך. בהודעה רשמית שפרסם אתמול (שלישי) דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, נכתב כי "משרד החוץ בהובלת השר ליברמן קידם בשנה האחרונה מהלכים שונים על-מנת להביא לכך שקטאר תעשה צעד זה ותפסיק לסייע לחמאס. השר ליברמן וגורמי המקצוע פעלו לשם כך בערוצים גלויים וחשאיים, מול קטאר עצמה ומול מדינות נוספות".

על אף שבשעות האחרונות מיהרו בכירי חמאס להכחיש את הידיעות בנושא, קטאר עצמה טרם התייחסה לפרסומים - דבר שמחזק את הרושם שמשעל אכן קיבל הוראה לעזוב את הנסיכות העשירה. גורם מדיני ישראלי אמר אמש לוואלה! חדשות כי "אנחנו עוקבים מקרוב אחר הדיווחים שבינתיים יצאו מכמה מקורות, כולל אלו של חמאס. מדובר באירוע חשוב, אחרי שהושקעה עבודה רבה בנושא בחודשים האחרונים". לדבריו, "התחלנו במאמצים בנושא עוד לפני מבצע 'צוק איתן', אבל לאחר המבצע הטענות שלנו נגד קטאר זכו לחיזוק".

לקריאה נוספת בנושא
דיווח: קטאר הודיעה לחמאס על הפסקת תמיכתה בארגון
פיוס קטאר ומצרים: בישראל בוחנים את ההשלכות על חמאס
אחרי שנה וחצי של נתק: מצרים וקטאר מחדשות את היחסים

מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
מחפש בית חדש. ראש הלשכה המדינית של חאמס חאלד משעל/AP

שר החוץ תקף את קטאר במילים קשות כבר בחודש יוני האחרון, יותר מחודש לפני שהחל המבצע בדרום. בנאום מדיני שנשא בכנס בהרצליה אמר אז ליברמן כי "קטאר משלמת דמי חסות לגורמים קיצוניים ופועל על בסיס אופורטוניזם גמור". שר החוץ הוסיף כי "כשאתה מרגיל מישהו לתשלום דמי חסות, בסוף הוא יקח כל מה שיש לך. העולם המערבי צריך לדרוש שקטאר תפסיק לשחק משחקים כפולים". המתקפה המילולית ההיא לא זכתה לכותרות באותה העת, אולם היא סימנה את תחילתו של המאמץ הישראלי נגד הנסיכות הזעירה, שהצליחה להרגיז את כל מדינות ערב בתמיכה שהעניקה לתנועת "האחים המוסלמים", לחמאס ולארגוני טרור אחרים.

לדברי הגורם הישראלי, המאמץ נגד קטאר התגבר לאחר המבצע בעזה. "עבדנו מול ארה"ב, אירופה וגם מול מדינות באזור, בדגש על מדינות המפרץ, דרך ערוצים חשאיים שאת מהותם אי אפשר לפרסם כרגע". הגורם הדגיש כי "המטרה הייתה לסמן את קטאר כמדינה יוצאת דופן שממשיכה לתמוך בחמאס הרבה אחרי שכולם – ארה"ב, אירופה וגם מדינות ערב – הבינו שמדובר בארגון טרור קיצוני שמערער את היציבות". הגורם הוסיף כי "לקח זמן לגבש את המהלך הבינלאומי, אבל אחרי 'צוק איתן', הבידוד של קטאר התגבר, והם התחילו להרגיש את הלחץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שר החוץ אביגדור ליברמן בראיון לוואלה! חדשות. נועם מושקוביץ
דרש שקטאר תפסיק לשחק "משחק כפול". שר החוץ ליברמן/נועם מושקוביץ

בישראל מסמנים את הסכם הפיוס הקטארי-מצרי, שנחתם בחודש שעבר, כנקודת מפתח, ששינתה את הדינמיקה לרעתו של חמאס. לאחר חתימת ההסכם, חשוב לציין, ההערכה הרווחת בירושלים הייתה שהקשר בין קטאר לחמאס ייחלש, אולם מקבלי ההחלטות לא סברו שדוחא תמהר לגרש את משעל. הידיעות שפורסמו אמש, בהנחה שיתבררו כנכונות, מייצגות שינוי דרמטי ומהיר בגישה של קטאר.

מי שצפה כבר בעת חתימת ההסכם שהיחסים בין חמאס לקטאר נמצאים בדרך למשבר של ממש, הוא אלי אבידר, לשעבר ראש הנציגות הישראלית בקטאר (ישראל וקטאר קיימו יחסים דיפלומטיים עד שנת 2009, א"ת). בריאיון לוואלה! חדשות, ימים ספורים לאחר הסכם הפיוס הקטארי-מצרי, אמר אבידר כי "חמאס ייפגע מההסכם, בהמשך לפגיעה הקשה שספג מאז 'צוק איתן'. הקטארים מתחילים לשנות את מדיניותם כלפי חמאס בכך שהורידו את כמות התרומות. חמאס, מצדו, מנסה בכל דרך אפשרית להסדיר את היחסים עם איראן כדי לפצות על אובדן ההכנסה העצום".

ראש הלשכה המדינית של חאמס חאלד משעל נפגש עם ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו בכנס של מפגלת השלטון בעיר קונייה, 27 בדצמבר 2014. AP
משעל נפגש עם ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו בכנס של מפגלת השלטון בטורקיה, בחודש שעבר/AP

בתוך כך, בישראל יבחנו בימים הקרובים גם את הסימנים המדאיגים להתקרבות בין חמאס לבין שתי מדינות חשובות אחרות באזור – איראן וטורקיה. בשבועות האחרונים יש סימנים לכך שהזרוע הצבאית של חמאס מחדשת את קשריה עם איראן, שנפגעו בעקבות עמדתו של הארגון במלחמת האזרחים בסוריה. במקביל, בכירי חמאס הקימו מפקדה צבאית בטורקיה, ונראה שגם משעל בדרכו לאנקרה, אחרי שכבר ביקר שם לפני כשבועיים ונפגש עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ועם בכירים נוספים.

מעניין לשים לב כי שר הביטחון משה יעלון אמר במהלך ביקורו האחרון בוושינגטון דברים קשים על טורקיה – דברים שנשמעים כמעט זהים לדבריו של ליברמן על קטאר בתחילת הקמפיין הישראלי נגדה: "אנקרה משחקת משחק ציני - חברה בנאט"ו אבל תומכת בחמאס", טען אז יעלון.

ומה לגבי האפשרות ששינוי הגישה של קטאר יוביל לחידוש היחסים בין ירושלים לדוחא? הגורם הבכיר ששוחח עם וואלה! חדשות ביקש לשמור על זהירות. "זה בהחלט יכול לפתוח פתח לכל מיני הזדמנויות שלא היו על שולחן עד עכשיו, אבל עוד מוקדם להעריך", הדגיש.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully