וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליטא מאמצת את האירו ומתרחקת יותר ויותר מפוטין

1.1.2015 / 12:24

המטבע האירופי נכנס הבוקר לשימוש בליטא. נגיד הבנק המרכזי: "ככל שאנו מתקרבים למערב, כך אנו מתרחקים מהמזרח". מדינות אחרות במזרח אירופה דווקא מנסות להתחמק מאימוץ המטבע המשותף

"האירו מגיע לליטא" – שלט במרכז וילנה, ינואר 2015. AP
"האירו מגיע לליטא". שלט במרכז וילנה, השבוע/AP

ליטא הצטרפה לפנות בוקר (חמישי) לגוש האירו, בתקווה להתרחק מרוסיה ולעגן את מעמדה כחלק בלתי-נפרד מאירופה. ליטא, שב-1990 הייתה הרפובליקה הסובייטית-לשעבר הראשונה שהכריזה על עצמאות, היא האחרונה מבין המדינות הבלטיות שמאמצת את האירו.

לפי הסקרים, כחצי משלושה מיליוני אזרחי ליטא עדיין אינם משוכנעים שהיה צריך לזנוח את המטבע הישן, הליטאס, ולעבור לאירו. בשנתיים הקרובות כנראה לא יהיו עוד מדינות שיקלטו את המטבע.

ליטא היא המדינה ה-19 המצטרפת לגוש האירו. בבירה וילנה מקווים שהמטבע החדש יזניק את היקף הסחר של המדינה עם האיחוד האירופי, ויסייע לכלכלתה להתגבר על המיתון העמוק ששקעה בו אחרי המשבר העולמי ב-2009.

נשיאת ליטא דליה גריבאוסקאיטה ומזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג – וילנה, נובמבר 2014. AP
נשיאת ליטא דליה גריבאוסקאיטה עם מזכיר נאט"ו, ינס סטולטנברג/AP

ליטא, שהצטרפה לנאט"ו ב-2004, מחשיבה את הצעד כ"מגן כלכלי" בשל התפשטות הצבא הרוסי במזרח אירופה. נאט"ו מאשימה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפלישה צבאית לאוקראינה, וצבא ליטא הוצב בכוננות עליונה לכמה ימים בחודש שעבר בשל פעילות רוסית מוגברת בים הבלטי. נגיד הבנק המרכזי של ליטא, ויטאס וסיליאוסקאס, אמר כי למהלך יש גם "משמעות גאו-פוליטית גדולה", בהתחשב במשבר שפקד את האזור במהלך המלחמה באוקראינה. "ככל שאנו מתקרבים למערב, כך אנו מתרחקים מהמזרח", אמר.

מדינות מזרח אירופה שהצטרפו לאיחוד האירופי ב-2004, 2007 ו-2013, מחויבות לאמץ את האירו. עם זאת, ייתכן שליטא תהיה המדינה האחרונה שעושה זאת, שכן מדינות רבות מביטות בחשש מקרים כמו אלה של יוון, שאימצה את האירו ורק שקעו במשבר עמוק יותר. פולין, צ'כיה והונגריה, למשל, לא החליפו את המטבע אחרי שהצטרפו לגוש האירו. רומניה התחייבה לאמץ את האירו ב-2019, אך ייתכן שלא תיאלץ לעשות זאת בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully