וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא גמביה שב לארצו: "כוחות זרים ניסו להדיח אותי"

1.1.2015 / 3:12

אחרי ניסיון ההפיכה שכשל, שב השליט יחיא ג'אמיע למדינה וטען כי "מתנגדי משטר שהגיעו מארצות זרות" הם אלו שתקפו את ארמון הנשיאות ביום שלישי. לדבריו, "הנשק שהוחרם מהם יוצר בארה"ב". בוושינגטון הכחישו קשר לניסיון ההפיכה

שליט גמביה, יחיא ג'מיע, במהלך ביקור בניגריה בחודש פברואר. AP
נשיא גמביה יחיא ג'אמיע/AP

נשיא גמביה יחיא ג'אמיע שב אתמול (רביעי) למדינה אחרי ניסיון ההפיכה שאירע ביום שלישי. ג'אמיע הכחיש כי היה ניסיון שכזה וטען כי "מתנגדי משטר שגובו על ידי כוחות זרים" הם שביצעו את ההתקפה על ארמון הנשיאות בבירה בנג'ול.

בנאומו הראשון מאז שחזר למדינה המערב-אפריקנית הצהיר ג'אמיע כי ארצו הותקפה על ידי מתנגדי משטר שהגיעו מארצות הברית, מגרמניה ומבריטניה. "זאת הייתה התקפה של ארגוני טרור שגובו על ידי כוחות זרים, שלא אפרט את זהותם עכשיו", אמר בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית. לדבריו, אמצעי הלחימה שהוחרמו על ידי כוחות הביטחון יוצרו בארה"ב וכי השלטונות ימסרו מידע נוסף סביב המתקפה בימים הקרובים.

ממשלת ארה"ב והאו"ם גינו את ניסיון ההפיכה, אך הזהירו מכל אלימות נוספת במדינה בת שני מיליון התושבים. גורם בכיר במחלקת המדינה הכחיש כי לוושינגטון היה חלק בניסיון ההפיכה. כמו כן, גורמים דיפלומטיים שעוקבים אחרי המדינה החשאית הביעו חשש מאפשרות של פגיעה במי שיואשמו בקשר לתקרית. דיפלומט אחד מסר כי ארבעה אנשים חמושים נהרגו וארבעה נוספים נפצעו בעימותים, רובם ככל הנראה חיילים לשעבר בצבא גמביה.

רחובות בנג'ול, בירת גמביה, ריקים לאחר ניסיון הפיכה כושל, 30 בדצמבר 2014. AP
רחובות הבירה בנג'ול ריקים אחרי ניסיון ההפיכה, שלישי/AP

פרטי ניסיון ההפיכה עדיין נותרו עמומים ולא ברור היכן ג'אמיע שהה באותו זמן – גורמים מסוימים טענו כי הוא ביקר בצרפת ואילו אחרים אמרו כי הוא היה בדובאי. גורם רשמי במדינה מסר כי המצב שב לסדרו והעיתונאי עומאר וואלי אמר ל-BBC כי בתי העסק במדינה נפתחו מחדש אחרי שנסגרו ביום שלישי. הוא הוסיף כי הצבא הקים מחסומים בגשר שמחבר את האי שבו שוכנת הבירה ליתר חלקי הארץ וכי חיילים עורכים חיפושים במכוניות החולפות.

הנשיא ג'אמיע תפס את השלטון במדינה בהפיכה צבאית בשנת 1994, בגיל 29 בלבד. מאז הוא זכה בבחירות לנשיאות בארבע מערכות שונות, אולם האופוזיציה וגורמים בינלאומיים טענו כי הן לא היו חופשיות והוגנות. בתקופת שלטונו ברחו כמה גורמי ממשל ואופוזיציה מהמדינה, שפרט למוצא קטן לאוקיינוס האטלנטי מוקפת בסנגל, שאמרו כי הם חוששים לחייהם.

בנוסף לכך, ג'אמיע התבטא בחלוף השנים בצורה שנויה במחלוקת פעמים רבות – הוא טוען כי הוא מסוגל לרפא אנשים החולים בנגיף ה-HIV ובריאיון שהעניק בשנת 2011 ל-BBC הצהיר כי הוא ישלוט במשך "מיליארד שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully