וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורים לעצמם ברגל, וגם לנו

25.12.2014 / 16:34

אם אוניברסיטת תל אביב תחליט ביום ראשון לסגור במסגרת תכנית קיצוצים את המכינה הקדם-אקדמית, צעירים רבים שלא השיגו ציונים טובים מספיק לא יוכלו ללמוד במוסד. עידו לוי, סטודנט למשפטים וחשבונאות מביא את סיפורו

אוניברסיטת תל אביב בה אני לומד, מתכוונת לסגור את המכינה הקדם-אקדמית, ובכך לגדוע בהינף יד את הסיכוי של צעירים רבים להתקבל לאוניברסיטה. סגירת המכינה תדחק את אותם סטודנטים לעתיד לפנות לאלטרנטיבות כדוגמת מכללות פרטיות שיובילו אותם להוצאות כלכליות רבות.

לצערנו, לא כולם מסיימים את לימודי בית הספר התיכון עם תעודת בגרות שמממשת את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם. אחדים אינם מסוגלים לעשות זאת, בגלל קשיי שפה, אחרים גדלו במשפחות קשות יום והדבר האחרון שהתרכזו בו בגילאי ההתבגרות היה לימודי התיכון. המכינה הקדם-אקדמית נועדה בדיוק בשביל האוכלוסייה הזאת.

לראיה, אביא את המקרה האישי שלי: בשלב התיכון לא הצלחתי להביא את עצמי לכדי מימוש בשל לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז שהתגלו בשלב מאוחר, לאחר שציוני הבגרות שלי כבר נפגעו. כתוצאה מכך, הממוצע שהשגתי היה נמוך ביחס לדרישות הקבלה באוניברסיטה.

כמי שהיה נחוש להשיג את מטרותיו, עם שחרורי מהצבא נרשמתי למספר קורסי הכנה לבגרויות דרך מכללות פרטיות, מתוך אמונה שבדרך זו ממוצע ציוני תעודת הבגרות שלי יעלה ועמו סיכויי הקבלה לאוניברסיטה. על אף הצלחתי באותם קורסים נוכחתי לדעת שאם אמשיך בדרך זו אאלץ לבצע עוד מספר רב של קורסים שמחיריהם מגיעים לאלפי שקלים ואורכם עולה על פרק זמן של שנה.

אוניברסיטת תל אביב. מיכל קידרון,
"המכינה היא פתרון אידיאלי". אוניברסיטת תל אביב/מיכל קידרון

לאחר שציון בחינת הפסיכומטרי אף הוא לא התגבר על המכשול של ציוני תעודת הבגרות, שמעתי על לימודיה של ידיה קרובה במכינה הקדם-אקדמית באוניברסיטת תל אביב אשר בזכותם התקבלה למסלול לימודים אליו כיוונה באוניברסיטה. לאור המלצתה ולנוכח הצלחתה, החלטתי גם כן להירשם למכינה, ואכן בשנת הלימודים תשע"ד הייתי תלמיד המכינה. את המכינה עברתי בהצלחה מרובה, ובזכותה התקבלתי בשנה הנוכחית למסלול אליו כיוונתי מלכתחילה באוניברסיטה - משפטים וחשבונאות.

המכינה הקדם-אקדמית מהווה פתרון אידיאלי, שכן בשנת לימודים אחת ניתן להחליף את תעודת הבגרות בתעודה חדשה, שבאמצעותה ניתן להתקבל לאוניברסיטה כבר בשנת הלימודים העוקבת. פתרון זה מהווה אלטרנטיבה יעילה לאלו ששיפור תעודת הבגרות שלהם עלול להימשך פרק זמן ארוך ובמחיר גבוה.

החוויה האישית שלי היא הדוגמא המוחשית להיותה של המכינה הקדם-אקדמית מנגנון חברתי מן המעלה הראשונה שמאפשר לצעירים אחרי צבא שאינם עומדים בקריטריונים האוניברסיטאיים מסיבות אובייקטיביות להגשים את החלום ולהתקבל לאחת מאוניברסיטאות בארץ. לולא קיומה של המכינה, קרוב לוודאי שהייתי מוותר על הלימודים או לחלופין פונה למסלולי לימוד יקרים יותר במכללות פרטיות. וזה רק בתנאי שהייתי מצליח לממן אותם.

מצד אחד, האוניברסיטאות נפגעו מעליית קרנן של המכללות הפרטיות, אך אין זה הגיוני שבמסגרת צעדי ההתמודדות שלהם הם ייעשו את הדבר שיפנה סטודנטים לעתיד לאותן מכללות שמתחרות מולן.

לכאורה אוניברסיטת תל אביב עשויה לחסוך כמה שקלים אם תחליט לסגור את המכינה הקדם אקדמית, אך בפועל היא יורה לעצמה ברגל. ביום ראשון הקרוב נדע אם היא עשתה כן.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully