וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יהודים צריכים לוותר על דתם כדי להישאר אזרחי שוודיה"

ביורן סודר, מנהיג הימין הקיצוני ויו"ר המפלגה השלישית בגודלה, אמר כי "זאת בעיה אם יהיו פה יותר מדי זרים" ועורר סערה. הקהילה היהודית: "כמו בגרמניה הנאצית". סודר: "דבריי הוצאו מהקשרם, מחויב לעם היהודי ולישראל"

עריכה: ניב פוקס, קריינות: אביב אברמוביץ'

סערה בשוודיה: מנהיג מפלגת הימין הקיצוני ביורן סודר אמר כי היהודים במדינה יכולים להיות אזרחי המדינה רק אם יוותרו על יהדותם. מפלגת "הדמוקרטים השוודים", שמתנגדת להגירה, היא המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט ומשקלה הפוליטי הגדול הביא לנפילת הממשלה לפני כשבועיים. בקהילה היהודית תקפו בחריפות את הערותיו של סודר, שמכהן גם כסגן יו"ר הפרלמנט. הוא זכה גם לביקורת מצד עמיתיו הפוליטיים.

"זאת תהיה בעיה אם יהיו בשוודיה יותר מדי אנשים ששייכים ללאומים אחרים שלהם אין זהות שוודית", הסביר סודר בריאיון לעיתון מקומי. "אם נראה למהגרים את הדרך הביתה נוכל להימנע מ'מובלעות זרות' וליצור במקום חברה עם זהות משותפת".

התגובות הנזעמות, כאמור, לא איחרו להגיע. "ההערות שלו שולחות מסר שלפיו היהודים לא שווים ולא יכולים להיחשב כשוודים אמיתיים", טענה נשיאת מועצת הקהילות היהודיות בשוודיה, לנה פוזנר קורוסי. לדבריה, "זה בדיוק כמו בגרמניה הנאצית בשנות ה-30', שממנה סבא שלי ברח".

מנהיג מפלגת הימין הקיצוני בשוודיה, ביורן סודר. DN, אתר רשמי
"צריך להימנע ממובלעות זרות וליצור חברה עם זהות". ביורן סודר/אתר רשמי, DN

קורוסי הוסיפה כי הערותיו "הסירו את המסכה מהפנים של 'הדמוקרטים השוודים' וחשפו את אופיים האמיתי. זה פשוט מזעזע שהמפלגה השלישית בגודלה בשוודיה יכולה להתבטא כך כלפי יהודים ומיעוטים אחרים. צריך לקחת אותם ברצינות. זאת לא קבוצה קטנה של קיצוניים שאפשר להתעלם ממנה".
נשיא הליגה היהודית נגד אנטישמיות, ווילי זילברשטיין, אמר בתגובה: "אני יהודי, נולדתי בשוודיה ואני שוודי בדיוק כמו סודר".

בעקבות הריאיון, קראו לו מפלגות המרכז-שמאל להתפטר מתפקידו כסגן יו"ר הפרלמנט ורק בשבוע שעבר טען ראש הממשלה סטפן לופבן כי המפלגה היא ניאו-פאשיסטית. לדבריו, "הערותיו של סודר מפחידות מאוד".

בשל הסערה שעורר, ניסה סודר להרגיע את הרוחות וטען כי דבריו הוצאו מהקשרם. בשיחה עם רדיו מקומי הוא הדגיש כי בריאיון לעיתון דיבר גם על השוודים הילידים וגם על הכורדים, ולא רק על היהודים. "אלו שמכירים אותי יודעים שיש לי מחויבות ארוכה הן לעם היהודי והן למדינת ישראל".

לפני כשבועיים השתמשה מפלגת הימין הקיצוני בזכות הווטו שלה כדי למנוע מהתקציב שהגישה ממשלת השמאל לעבור, דבר שגרם לבחירות חדשות שיערכו בחודש מרץ, אחרי חודשיים בלבד שבהם הממשלה הייתה קיימת. סקרים צופים התחזקות בתמיכה ב"שוודים הדמוקרטים", שלפיהם הם זוכים ל-%18%-16 מקולות הבוחרים – עלייה של 3% לפחות מהבחירות האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully