וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: שיעור האחיות לנפש בישראל - מהנמוכים ב-OECD

18.12.2014 / 0:00

על פי דוח משרד הבריאות, בישראל 4.8 אחיות לאלף נפש, מה שמציב אותה במקום הלפני אחרון ברשימת המדינות המפותחות, כשמתחתיה רק מקסיקו. עוד בנתונים: ירידה של 10% בשיעור הרופאים לנפש בישראל מאז שנת 2000

מנכ"ל משרד הבריאות ארנון אפק. ראובן קסטרו
מנסים להפוך את מקצועות הרפואה והסיעוד לאטרקטיביים. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק/ראובן קסטרו

לקראת סוף השנה, ממשיך משרד הבריאות לפרסם דוחות שמספקים הצצה למצב מערכת הבריאות בישראל. היום (חמישי) פורסם דוח "כוח אדם במקצועות הבריאות 2013", המציג מידע מעודכן על מקצועות הבריאות בישראל בשנת 2013 בהשוואה ל-34 המדינות החברות בארגון ה-OECD. מהנתונים עולה כי בשנת 2013 המשיכה מגמת הירידה בשיעור הרופאים והאחיות לנפש בישראל. במשרד הבריאות מציינים בהקשר זה כי הם עושים מאמצים רבים על מנת להפוך את המקצועות החיוניים לאטרקטיביים יותר.

מהדוח עולה כי המצב החמור ביותר הוא במקצועות הסיעוד (אחיות). על פי הנתונים, ישראל נמצאת במקום לפני אחרון ברשימת ה-OECD, כשמתחתיה רק מקסיקו. ב-2012 עמד שיעור האחיות לאלף נפש על 4.8 בהשוואה ל-9.3 בממוצע ה-OECD. הפער הזה צפוי להעמיק, שכן שיעור מסיימי בתי ספר לסיעוד בישראל נמוך ועומד על 15.9 למאה אלף נפש נכון לשנת 2012, בהשוואה לממוצע מדינות ה-OECD, שהוא 44.4. לדברי פרופסור אפק, מנכ"ל משרד הבריאות, משרדו משקיע מאמצים רבים "לקידום תחום הסיעוד על ידי הוספת הכשרה של אחיות בכירות יותר, האצלת סמכויות לאחיות ועוד".

עוד בוואלה! חדשות:
סקר: לפיד וכחלון מנצחים ביחד; מקורבים: "'כולנו' תרוץ לבד"
תיעוד קשה: 230 גופות התגלו בקבר אחים בסוריה
המג"ד החשוד בהטרדה מינית: סא"ל לירן חג'בי מגבעתי

שביתה בבית החולים נהריה כהזדהות עם עובדי בית החולים הדסה. פברואר 2014. אדריאן הרבשטיין
"יש צורך דחוף בתוספת תקני רופאים" עצרת מחאה בבית החולים בנהריה, בפברואר/אדריאן הרבשטיין

הדבר מתבטא, לדברי אפק, ב-1,231 רישיונות חדשים במקצועות הסיעוד שנוספו בשנת 2012 ו-1,387 רישיונות נוספים ב-2013 - התוספת הגבוהה ביותר לשנה בעשור האחרון. "הגידול הוא בין היתר עקב הענקת מלגות ללימודי סיעוד", אמר. "את כל השינויים התחלנו בתחום הגריאטריה ונמשיך בשנים הבאות. חשוב להזכיר שתחום הרפואה כולו נשען במיוחד על מקצועות הרפואה והסיעוד, והמטרה שלנו היא להפוך אותם לאטרקטיביים יותר, כדי שכמה שיותר אנשים יבחרו במקצוע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

משרד הבריאות: "עושים תיקון כדי להגדיל את מספר הרופאים"

בתחום הרופאים לנפש המצב מעט טוב יותר, אך גם אינו מיטבי. על פי הדוח, מאז שנת 2000 נרשמה ירידה של 10% בשיעור הרופאים לנפש בישראל, כשלפי משרד הבריאות הסיבה לכך היא, בין היתר, מספר גבוה של רופאים שיוצאים לגמלאות, לעומת כמות קטנה של רופאים חדשים שממלאים את מקומם. על פי הדוח, שיעור הרופאים עד גיל 65 ירד ל-3.11 לאלף נפש בסוף 2013, בהשוואה ל-3.44 בסוף שנת 2000. עם זאת, למרות הירידה, שיעור הרופאים המועסקים בישראל בשנת 2013 - 3.3 לאלף נפש, היה דומה לממוצע מדינות ה-OECD - 3.2 רופאים לאלף נפש.

פרופ' אפק ציין בהקשר זה כי במקביל לירידה במספר הרופאים, "יש עלייה במספר מקבלי הרישיונות לעיסוק ברפואה בישראל". זאת, לדבריו, "כחלק מתהליך התיקון שמשרד הבריאות עושה בשנים האחרונות במטרה להגדיל את מספר הרופאים". אפק הוסיף: "חשוב להדגיש עד כמה מקצוע הרפואה מחייב חשיבה ותכנון ארוכי טווח, וזה האתגר שעומד לפתחו של משרד הבריאות. לימודי הרפואה וההתמחויות השונות אורכות שנים רבות".

כמו כן, הוא הוסיף כי בית הספר החדש לרפואה בצפת הביא לשיפור במצב, שעליו ניתן ללמוד מהדוח. "מספר הרישיונות החדשים החל שוב לעלות ובשנת 2013 הונפקו אלף רישיונות, בהשוואה ל-547 בשנת 2007. אנחנו רואים שנמשכת מגמת הגידול במספר לומדי הרפואה, ואנחנו צופים עלייה גם בשנה הבאה". לדברי אפק, "העלייה במספר מקבלי האישור להתמחות גורמת לכך שאנחנו מעריכים שכבר בשנה הבאה יתחיל להיווצר דווקא מחסור במקומות התמחות. בימים אלה אנחנו עובדים יחד עם משרד האוצר כדי לייצר מקומות התמחות נוספים".

"ירידה בשיעור הרופאים בישראל - מגמה מדאיגה"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, הגיב היום לפרסום דוח כוח האדם, ואמר: "הדוח מציין שממשיכה המגמה המדאיגה ביותר של ירידה בשיעור הרופאים בישראל לאלף נפש. ישראל היא המדינה היחידה בין המדינות המפותחות בה מספר זה נמצא בירידה. הרפואה המודרנית דורשת עלייה מתמדת במספר הרופאים".

"רופאי ישראל מזדקנים והתופעה עלולה להביא לירידה בזמינות הרפואה כבר בשנים הקרובות"

לדבריו, "הנתון של 3.1 רופאים לאלף נפש מטעה, מאחר שחלק מבעלי הרישיונות לא עוסקים בפועל ברפואה כלל או עוסקים ברפואה במשרה חלקית. מדאיג עוד יותר שישנה ירידה משמעותית במספר הרופאים בני פחות מ-45. רופאי ישראל מזדקנים והתופעה עלולה להביא לירידה בזמינות הרפואה כבר בשנים הקרובות עקב פרישה לגמלאות של כמות רבה של רופאים".

"יש לברך על כך שיותר מאלף רישיונות חדשים הונפקו ב-2013, אך יש צורך דחוף בתוספת תקני רופאים, אחרת אנו עלולים לאבד מידית הרבה רופאים צעירים", סיכם.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully