וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברזיל: ועדת חקירה חשפה את פשעי המשטר הצבאי

קובע דוח מיוחד קובע כי החונטה ששלטה במדינה בין 1964 ל-1985 הפרה זכויות אדם בשיטתיות, כשהוציאה להורג מתנגדי משטר והעלימה אנשים. הנשיא רוסף, שנעצרה ועונתה באותה תקופה, בכתה כשקיבלה לידיה את המסמך

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

ועדת חקירה מיוחד בברזיל קבעה היום (רביעי) כי החונטה הצבאית ששלטה במדינה בין 1964 ל-1985 ביצעה מעצרים בלתי-חוקיים, הוצאות להורג והעלימה אנשים. בדוח הסופי שלה, שעליו עבדה בשנתיים האחרונות, קראה הוועדה לצבא לקבל אחריות על "הפרות זכויות האדם החמורות" שביצע באותן שנים. הנשיאה דילמה רוסף, שנעצרה באותה תקופה ועברה עינויים קשים, הזילה דמעות עם קבלת הדוח לידיה.

"לדורות החדשים מגיע לדעת את האמת", אמרה רוסף לאחר קבלת הדוח. "עם זאת, אסור שייווצר בלבול בין האמת לבין החיפוש אחר נקמה. אסור שהאמת תהיה מניע לשנאה".

שבעת חברי הוועדה הדגישו כי מספר הקורבנות ככל הנראה גבוה הרבה יותר, אולם היא לא יכולה לאשר זאת. זאת, בשל העובדה שמסמכים רבים מאותה תקופה הפכו לבלתי-נגישים ואף הושמדו. עוד נטען כי "העינויים והאלימות היו חלק מהמדיניות הרשמית והיו נפוצים במתקני הצבא". עוד הם הדגישו כי לא היה מדובר במקרים פרטניים, כפי שכוחות הביטחון טוענים.

נשיאת ברזיל דילמה רוסף מקבלת לידיה את דוח הוועדה לחקירת הפשעים שביצע המשטר הצבאי, 10 בדצמבר 2014. AP
"לדורות החדשים מגיע לדעת את האמת", הנשיא דילמה רוסף, היום/AP

הדוח אף קבע כי הפרות זכויות אדם, כמו מעצרים שרירותיים ובלתי-חוקיים, הוצאות להורג, עינויים והיעלמויות, נמשכות גם היום, מפני ש"הפשעים שביצע המשטר הצבאי מעולם לא הוקעו, נחקרו או באו על עונשם". על פי הדוח, 377 גורמים צבאיים ושלטוניים אחראים להפרות זכויות האדם, כשמאה מהם עוד נותרו בחיים. הדוח ממליץ להעמיד אותם למשפט.

כמו כן, חברי הוועדה הבהירו כי החנינה שהוענקה ב-1979 לא תקפה עבור אותם אנשים בשל "מידת החומרה של הפשעים שאותם ביצעו". החוק קבע כי גורמי צבא או לוחמי גרילה שמאלנים מאותה תקופה לא יישפטו על מעשיהם.

ההפיכה הצבאית שהתרחשה ב-1964 הגיעה על רקע התחזקות כוחות השמאל באמריקה הלטינית ומהחשש שהקומוניסטים, שגובו על ידי ברית המועצות, ישתלטו על המדינה. שנים לאחר מכן נחשף כי ארצות הברית תמכה בחונטה הצבאית ואף הציבה ספינות קרב מול חופי המדינה למקרה שהיא לא תצלח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully