וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרי תורה ומכות

4.12.2014 / 13:01

סחר בסמים, איומים, עבירות רכוש ואפילו רצח הופכים לנפוצים בקרב העדה החרדית הספרדית בירושלים. עם קשרים לארגון של אברג'יל ועוד "שבבניקים" שנפלטים ממסגרותיהם, ידיה של משטרת ירושלים מלאות

"כדאי לך לענות, אחרת תיפול לי לידיים ואני אשתה לך את הדם". האיום הזה לא נשמע על ידי גורם כזה או אחר בארגון פשיעה גדול, אלא על ידי גורם בעולם התחתון החרדי המתפתח. הציטוט הנ"ל נאמר על ידי ישראל בוזגלו, מי שלפי המודיעין של המשטרה אסף סביבו כמה "שבבניקים" – צעירים חרדים המנהלים בשכונות החרדיות בירושלים קרב אלים מול כנופיות מתחרות בעיר. סכסוך מתמשך בין שתיים מהקבוצות המרכזיות של צעירים חרדים שיצאו ממעגל הלימודים וחיים בשולי העולם העברייני כבר הוביל לרצח, שורה של פציעות והטמנות מטעני חבלה. אם עד לפני שלוש שנים סברו במשטרה כי מדובר בתופעה זניחה, כעת התמונה השתנתה והערכת המשטרה היא שמדובר בהתארגנות עבריינית של ממש שעלולה עוד להוביל למקרי רצח נוספים.

הרקע של כל העבריינים החרדים כמעט זהה: מדובר בצעירים המגיעים בעיקר מן הרחוב הספרדי, שנקלעים למצב ביניים – הם נפלטו מהישיבות ולכן חסרי מסגרת תומכת ומפקחת, אך הם ממשיכים לשמור מצוות. "בדרך כלל, אלו האנשים הדומיננטיים בקבוצות השוליים האלו שנפלטו ממסגרות חרדיות, בעיקר מסגרות של ש"ס, שלא יצאו לעולם החילוני, אבל נודו מהעולם החרדי", הסביר גורם במשטרה.

ישראל בוזגלו מהכנופיות החרדיות, ירושלים. נועם מושקוביץ
ראש המשפחה. ישראל בוזגלו/נועם מושקוביץ

סחיטות באיומים, פריצות לעסקים וסחר בסמים הם רק חלק קטן מהפעילות של שתי הקבוצות, לטענת ימ"ר ירושלים. בראש קבוצה אחת עומד ישראל בוזגלו, בן 29 שהגיע ממשפחה של יוצאי השכונות רמות ומאה שערים בבירה, שלמרות גילם הצעיר יחסית כבר הספיקו להסתכסך עם לא מעט גורמים ברחוב החרדי בירושלים. כמו ישראל בוזגלו, שצבר הרשעות בגין פריצות שביצע, ראש הקבוצה השנייה הוא משה לקר, עבריין המוכר היטב למשטרה. מחומרי חקירה שהגיעו לידי וואלה! חדשות נראה כי שתי הקבוצות לא בוחלות באמצעים על מנת לפגוע האחת בשנייה. הכול, לפי המידע המודיעיני של המשטרה, סביב המאבק על שליטה בשוק אספקת הסמים לשבב החרדי. וכמו במקרים בעבר, גם מלחמות על כבוד מובילות לא פעם לאלימות.

הסכסוך המר בין שתי הקבוצות פרץ לפני ארבע שנים, אז הבינו במשטרה את נפיצותה של החצר האחורית של הרחוב החרדי הספרדי בירושלים. בערבו של ה-30 בספטמבר 2010, נמצאה גופתו של אחיו של ישראל, יוסף בוזגלו, ברחוב צדדי בעיר. יוסף הוא האח השני במשפחה בת חמישה אחים. האח הגדול אלחנן היה ראש משמרות הצניעות ברחוב החרדי בירושלים ואף הורשע בעבר באלימות כלפי אישה שלטענתו נהגה שלא בצניעות. אחרי אלחנן ויוסף נולד ישראל, האח החזק במשפחה, ואחריו שני האחים אריאל ושלמה עליהם יסופר בהמשך.

טרם הרצח, שימשה משפחת בוזגלו כבית חם לרוצח, חיים שמלצר, שריצה בבית המשפחה מעצר בית. לפי כתב האישום שהוגש נגד שמלצר, באותו יום של סוף הקיץ הוא התקשר ליוסף בוזגלו וביקש להיפגש אתו בשכונת מקור ברוך בעיר. לדברי המשטרה, הרצח בוצע על רקע סכסוך כספי שפרץ בין השניים בגין עסקאות סמים ברחוב החרדי. "אין לי אלוהים, אתה תשלם על זה, אני ארצח אותך", אמר שמלצר לבוזגלו בפגישה, גרר אותו מחוץ לבית בו שהו, שלף סכין ודקר אותו במפשעה. חוקרי המשטרה שהיו אמונים על חקירת הרצח היו בטוחים: שמלצר לא פעל לבדו. מה שהוביל לכך שכעבור חודשים ספורים נעצר האיש שעומד בראש הכנופיה המתחרה: משה לקר, שהפך ברבות השנים לאחד האנשים המסוכנים ברחוב החרדי.

העבריין משה לקר. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
ראש הקבוצה היריבה, משה לקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

מאז המקרה, מרגישים שני הצדדים שהם חיים על זמן שאול. במחוז ירושלים הבינו מהר מאוד שהטיפול המשטרתי הרגיל איננו מספיק. על החקירה הופקדה היחידה המרכזית של המחוז לאחר שמטען צינור, אקדח ורימון רסס שהיו מיועדים ככל הנראה לחיסול נוסף נמצאו ליד ביתו של לקר.

"מלך הפריצות"

ישראל בוזגלו מוגדר ברחוב החרדי כ"מלך הפריצות", לאחר שכבר בגיל 24 הספיק להוביל כנופיית פורצים שפעלו בעיקר בחלקים החרדים של שכונת רמות בירושלים. לחובתו של בוזגלו עשרות מעצרים בגין עבירות סמים, רכוש, איומים, זיוף ואפילו תקיפה. לטענת גורמים במשטרה, יריבו של בוזגלו, לקר, מודע לכוחו של הראשון ולכן נמנע מנטרולו ב"דרכים המוכרות" של עולם הפשע. מן הצד השני, גם "מלך הפריצות" מרגיש מאוים. "אם ישימו לך מטען חבלה מתחת לרכב לא תחיה בחשש?", הוא מספר לוואלה! חדשות. "זה לא מצב רגיל". בוזגלו לא מודה כי הוא אחד האנשים המרכזיים בעולם הפשע הירושלמי, אך מדוחות מודיעיניים נראה כי על אף גילו הצעיר יחסית, הצליח לבסס את מעמדו הרם בקרב צעירי השבב.

האירוע שמבחינת המשטרה גרם ל"חציית קו אדום" התרחש ב-8 באפריל השנה, אז גילה אריאל בוזגלו, אחיו הצעיר של ישראל המכונה "נוקי", מטען חבלה ליד האופנוע שלו מחוץ לביתו בשכונת רמות. החשד הצביע מיד על לקר וחבורתו העומדים מאחורי ניסיון החיסול.

לקר עצמו הצליח להתחזק ברחוב הירושלמי בזכות אותו הרצח של יוסף בוזגלו. לאחר מעצרו של הרוצח שמלצר, פתחה משטרת ירושלים בחיפושים אחר לקר. הם ידעו כי הוא עומד מאחורי הרצח שזעזע את שכונת מקור חיים. במשך חודשיים ירד לקר מתחת לרדאר, התאכסן בדירות מסתור בשכונות החרדיות בירושלים ובבית שמש – עד שנלכד על ידי המשטרה.

הוא נשפט על מעורבות ברצח יוסף בוזגלו ונשלח לשלוש שנות מאסר. אלא שכמו במקרים אחרים, השנים בכלא עשו טוב ללקר, שהיה בן 19 בעת מעצרו. עד מהרה הוא צבר מוניטין בקרב השבב הירושלמי. לפי חומרי מודיעין של המשטרה לקר נלקח תחת חסותו של ארגונו של יצחק אברג'יל ומקיים חיים עברייניים של ממש. אחד האירועים שחיזקו את מעמדו ברחוב העברייני הוא מעצרו בגין ניסיון דריסה של צעיר בן 23 ברחוב מרדכי פופל בראשון לציון בחודש אוקטובר השנה. למרות שמידע מודיעיני הוביל את העקבות ללקר, הוא הצליח בסופו של דבר להשתחרר מהמעצר.

גברים חרדים ליד כספומט בירושלים, 2012. AP
עולם חרדי תחתון שוקק. למצולמים אין קשר לכתבה/AP

"בכל פעם שמוזגים את האוכל לשולחן, הצלחת זזה, אני אתפוס אותך, אחתוך לך את הפנים". אלו רק חלק מן האיומים בהם השתמש לקר בשיחות עם בוזגלו שיורטו על ידי המשטרה. ובוזגלו לא נשאר חייב. בשנה האחרונה ובעיקר לאחר הטמנת אותו מטען חבלה ליד האופנוע של אחיו, בוזגלו העביר ללקר ואנשיו מסר לפיו איתו לא מתעסקים. אחד המסרים הללו, לפי המשטרה, היה אירוע בו נדקר אחד מאנשיו של לקר בישבנו ואחרים הותקפו.

דוגמא לכך ניתן למצוא במקרה של יוסף בן דוד, חרדי בן 19 שנחשד על ידי משפחת בוזגלו כקשור להטמנת המטען ליד האופנוע של "נוקי". "לפני חודשיים טיילתי עם חברתי ועם חבר נוסף במרכז העיר, ליד מרכז כלל", סיפר בן דוד לחוקריו. "לפתע הגיע שלמה 'פונו' בוזגלו יחד עם איתן אזולאי. הם עלו למרכז כלל עם קסדות ורצו לתקוף את החבר שלי". התוקפים טעו בזיהוי וסברו שאדם בשם משה צברי הוא יעד התקיפה שלהם. "ארבעתם החלו לתקוף אותו ואני ניסיתי להדוף אותם ונדקרתי בתחת. אחד מהם נתן מכה בראש לחברה שלי. בזמן המכות 'ננעלתי' על אחד מהם והיכיתי אותו. אחר כך כולם אמרו לי: 'מה אתה דפוק? זה פונו בוזגלו'".

לדברי בן דוד, הטעות הגדולה שלו היתה שביקש לקבל פיצוי על "עוגמת הנפש" בעקבות הדקירה בישבנו. "פעם אחת ראיתי את איתן אזולאי יושב על הבר בפאב 'קינגס' בעיר. ביקשתי ממנו שיבוא איתי החוצה ושאני רוצה לדבר אתו. הוא יצא איתי יחד עם שני חברים צרפתים שלו שאני לא מכיר. יצאנו החוצה, התחלנו לדחוף אחד את השני והם ראו שאני רוצה להרביץ לו. זה נמשך כמה דקות. איתן אמר לי 'בוא נסגור את הסיפור הזה הכי יפה שיש. אני אתן לך 500 שקלים, זה יספיק לך? אמרתי לו '500 שקל זה בסדר', ואחד מהם נתן לי 500 שקל והלכתי".

500 שקלים של מריבה

העניין לא הסתיים בכך. למחרת קבלת הכסף התקשר אריאל בוזגלו, האח האמצעי מבין שלושת האחים, לבן יוסף וביקש להיפגש עמו. אריאל הגיע רכוב על אופנוע לביתו של בן יוסף בגבעה הצרפתית בירושלים. בין הצדדים התפתחה שיחה במהלכה הצמיד בוזגלו את בן דוד לקיר וחתך אותו בגרונו באמצעות מפתח. "תביא לי את הכסף", אמר לו אריאל.

בשלב זה, נכנס לתמונה האח הגדול וראש הארגון, ישראל בוזגלו. הוא החל לשלוח הודעות טקסט לבן יוסף כשהוא כותב: "כדאי לך לענות, אחרת תיפול לי לידיים, אני אשתה לך את הדם. על טעויות משלמים, יא קוקסינל". לפי כתב האישום שהוגש נגדו, במאי השנה הסתובב בן יוסף בשוק מחנה יהודה, כשהוא משוחח במכשיר הטלפון. אל המקום הגיע ישראל בוזגלו בכבודו ובעצמו ותקף אותו לאור יום לעיני הקונים הרבים. "אם לא תביא את ה-500 שקל, תגיד לאחיך יחיאל שהוא סיים את הקריירה שלו", אמר בוזגלו לבן יוסף. בהמשך, הבהיר בוזגלו לבן יוסף כי גם אם ישיב את אותם 500 שקלים, החשבון בין הצדדים לא ייסגר, בגלל אותו המטען שנתגלה בסמוך לאופנועו של אחיו הצעיר. בן יוסף סיפר בחקירתו על הרגעים הדרמטיים: "אני אומר לו (לישראל בוזגלו, י"א) שאני לא קשור למטען ששמו לאחיו. הוא אמר 'תתקשר לאחיך שיבוא לכאן עם ה-500 שקלים. וגם אחרי שתביא לא ייגמר הסיפור שלך'. הכוונה שיש לו עליי עוד דברים ואמר: 'אני אעשה לכם סוף'".

מטען נמצא בבניין בו מתגורר חשוד ברצח יוסף חיים בוזגלו, ירושלים. חיים שוורץ, אתר בחדרי חדרים, אתר רשמי
רימון רסס שנמצא ליד ביתו של לקר/אתר רשמי, חיים שוורץ, אתר בחדרי חדרים

"מעדיף לשבת ולדבר"

חוקר: "תסביר בנוגע למטען".

בן יוסף: "ישראל טוען שאני חבר של משה לקר. הבנתי ממנו שהוא חושד שאני יודע מי שם לאחיו את המטען, אז אמרתי לו שאני לא יודע".

חוקר: "במה התבטאה התקיפה של ישראל?".

בן יוסף: "הוא תפס אותי בחולצה, משך אותי, סובב אותי ונתן לי בין חמש לעשר סטירות לפנים".

חוקר: "אתה פוחד מישראל בוזגלו?".

בן יוסף: "כן אני מפחד ממנו מאוד".

חוקר: "אחרי מה שהיה בשוק, לא חשבת לבוא למשטרה ולהתלונן?".

בן יוסף: "פחדתי ממנו ופחדתי שישלח לי מישהו. אני מעדיף לשבת ולדבר אתו".

seperator

ההאזנות לא מסתיימות בזאת. המשטרה הצליחה לקלוט את ישראל בוזגלו "מתרברב" בפני חברו לתקיפה, נתי לוי. "וואלה, ההוא, בן דוד הזה, מתנהג כמו שוטר, הא?".

נתי לוי: "למה, מה קרה?".

בוזגלו: "הוא מדבר בטלפון, אני תופס אותו חונק אותו, אומר לו בוא איתי, הוא אומר לאמא שלו 'לא לא, מישהו מרביץ לי פה'. אמרתי לו 'תנתק רגע את הטלפון', דפקתי לו סטירות אחי. בא בן אדם והתערב. אתה יודע איזה פיצוצים הבאתי לו? אמרתי לו 'תחזיר את הכסף שלקחת בן שרמוטה'".

נתי לוי: "תקשיב, תקשיב. יום שני אני יוצא, אין לי מה לעשות, בוא נלך לבקר אותו".

בוזגלו: "איזה לבקר אותו? אתה יודע איזה פיצוצים הבאתי לו לשרמוטה הזה?".

ה"טעות" התמימה של שב"ס

זמן קצר לאחר שנעצר בוזגלו, הגיעה "הטעות" של הרשויות, שיש ספק שמא היא לא נעשתה במכוון. באחד הימים הוכנס ישראל בוזגלו לניידת ("פוסטה") של יחידת "נחשון" של שירות בתי הסוהר. אלא שלאותה פוסטה הוכנס גם איש אמונו של לקר – נתן וייס, שנחשד כי תקף יחד עם לוקר את האחים בוזגלו זמן קצר לאחר מקרה הטמנת המטען ליד האופנוע של אריאל בוזגלו. ישראל בוזגלו, שנדהם לראות שחברו לניידת הוא אחד מתוקפיו בעבר לא התבלבל, הרים את ידיו האזוקות, חבט בו בעוצמה וגרם לו חבלות. "הוא איים על חיי כמה פעמים", סיפר בוזגלו לוואלה! חדשות. "הייתי אזוק בידיים וברגליים. לא הייתה לי ברירה, אז הכיתי אותו. זו הייתה הגנה עצמית", טען להגנתו.

פרקליטו של בוזגלו, עורך הדין מוטי איוס אף הצליח להוכיח לבית המשפט כי התקרית בפוסטה לא היתה תקיפה. "מדובר בפעולה של הגנה עצמית לנוכח סכסוך ארוך שנים בין חבורת פשע בה חבר המתלונן, לבין משפחת המשיב", ציין איוס בפני בית המשפט. "במהלך סכסוך זה, נרצח אחד מאחיו של המשיב, בוצע ניסיון לרצוח אח אחר, למשיב הושמעה קלטת בימ"ר ירושלים בה המתלונן מאיים כי יפגע בו". על אף ההתנגדות הנחרצת של אנשי הימ"ר לשחרר את בוזגלו, השתכנע בית המשפט כי מדובר ברשלנות אמיתית לשים באותו כלי רכב שני עבריינים, שהמידע המודיעיני מצביע כי הם מנהלים ביניהם מאבק אלים.

בינתיים, גם בוזגלו וגם לקר ממשיכים להסתובב חופשי ברחובותיה החרדים של ירושלים ובני ברק. וימ"ר ירושלים? הם מודאגים בעיקר ממטעני חבלה שעלולים להרעיד את העיר ביום מן הימים כתוצאה מאותו סכסוך אלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד עירוני | צילום: יח"צ/מערכת וואלה!, צילום מסך

בא כוחו של אריאל בוזגלו, עו"ד מיכאל עירוני, מסר בתגובה כי: "במסגרת תשובה שניתנה על ידינו לכתב האישום, כפר מרשי בעבירה המיוחסת לו. מרשי בטוח שלאחר שמיעת הראיות בתיק התמונה האמיתית תתברר".

עו"ד יהודה שושן, בא כוחו של שמלצר, מסר בתגובה: "מדובר בסכסוך שהתמשך מספר חודשים על רקע כספי וחבל שתוצאותיו היו טרגיות. שמלצר פעל מתוך אינסטינקט של הגנה עצמית לאור העובדה שהמנוח ניסה לתקוף אותו ולא בפעם הראשונה. שמלצר קנה סיכון בעסקת הטיעון והודה בהריגה ובכך ניצל ממאסר עולם בתיק רצח".

עו"ד יהודה שושן המייצג את החשוד ברצח נועה אייל, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
עו"ד יהודה שושן | צילום: נועם מושקוביץ/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully