וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להסיר את האיום": מחר יוכרע גורלו של חוף פלמחים

30.11.2014 / 16:13

4 שנים אחרי שהממשלה הורתה לבחון מחדש את בניית כפר הנופש בחוף, תחליט הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במרכז אם תאושר הקמת גן לאומי במקום וכך יובטח עתידו. "הסיפור עוד לא נגמר"

חוף פלמחים. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
המאבק החל עוד בשנת 2000. חוף פלמחים/החברה להגנת הטבע, דב גרינבלט

ארבע שנים אחרי הניצחון של הגופים הירוקים במאבק על שמירת חוף פלמחים, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במרכז תכריע מחר (שני) אם אכן הוסר האיום על האזור הייחודי. חברי הוועדה יחליטו אם להפקיד התכנית שהוגשה על ידי רשות הטבע והגנים להקים במקום גן לאומי, ובכך יובטח שלא ייבנה במקום כפר נופש או פרויקט נדל"ן אחר.

"הרושם שיש בציבור הוא שכאילו ניצחנו", אמרה יעל דורי, ראש תחום תכנון בעמותת אדם, טבע ודין. "השופט אמנם קבע בינואר שהצרכים של הציבור הם עדיפים והחזיר את הדיון למחוזית, ומאז היו מספר דיונים בוועדה על הפיכת המקום לגן לאומי, אך עד שלא ישנו את הייעוד, הסיפור לא נגמר". לדבריה, "הנושא שמאיים על ההחלטה הוא גובה הפיצויים שהמדינה תצטרך לתת ליזם. הוועדה עלולה להחליט שהפיצויים או קביעת הליך של ניוד זכויות על הקרקע, הם תנאי לאישור סופי של התוכנית".

התכנית שייעדה את חוף פלמחים לצורכי תיירות, פנאי ונופש אושרה עוד בשנת 2000. על פי התכנית, 70 דונם יועדו לבניית כפר נופש ויתר שטחי החוף יהפכו לגן לאומי. כאשר היזמים שזכו במרכז לבניית כפר הנופש הקימו בחוף גדרות בשנת 2008, החל מאבק נגד היוזמה, בהובלת עדי לוסטיג - אז בת 17 - וחבריה, ואליהם הצטרפו ארגונים סביבתיים בולטים, בהם עמותת אדם, טבע ודין והחברה להגנת הטבע.

חוף פלמחים. צילום: דב גרינבלט, מערכת וואלה! NEWS
יזמי כפר הנופש מסרבים לוותר. חוף פלמחים/מערכת וואלה! NEWS, צילום: דב גרינבלט

המאבק נגד בניית כפר הנופש הגיע לשיאו בשנת 2009, עם פרסום דוח מבקר המדינה בנושא. בדוח נחשף כי מנהל מקרקעי ישראל האיץ במתכוון את הליכי שיווק הקרקע כדי לבצע את העסקה לפני שייכנס לתוקף חוק שמירת הסביבה החופית, שנחקק ב-2004, במטרה להגן על האינטרס הציבורי. בנוסף לכך, המנהל לא הביא לפרסום רחב של המכרז ובמודעה שפורסמה לא צוין כי כפר הנופש עתיד להיבנות בחוף הים, דבר חיוני להעלאת ערך הקרקע. בפועל הוגשו רק שתי הצעות, כשההצעה הגבוהה שעמדה על שמונה מיליון שקלים נבחרה.

אחרי הדוח החמור שהביא אף להתערבותו של היועץ המשפטי לממשלה, קיבלה הממשלה בשנת 2010 החלטה תקדימית והורתה לוועדות התכנון לבחון מחדש את התכנית להקמת כפר הנופש. בעקבות ההחלטה הגישה רשות הטבע והגנים תכנית לשינוי יעוד הקרקע לגן לאומי, אולם יזמי כפר הנופש הגישו מנגד עתירה לבית המשפט לאשר את תכנית הבינוי לכפר הנופש. זאת, בין היתר, בעקבות המשא ומתן הכושל שניהלו היזמים עם מנהל מקרקעי ישראל על גובה הפיצויים שיקבלו בגין ביטול המיזם. בינואר האחרון דחה בית המשפט את העתירה וקיבל את טענות המדינה ועמותת אדם, טבע ודין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"לשים סוף לסאגה הבלתי נגמרת"

"כפי שחברי הוועדה המחוזית ירושלים עצרו את פרויקט פצלי השמן לטובת האינטרס הציבורי, כך על חברי הוועדה המחוזית מרכז להעמיד לנגד עיניהם את טובת הציבור וההגנה על החופים ולבטל את התוכנית לבניית כפר הנופש", הבהיר מנכ"ל עמותת אדם, טבע ודין, עורך הדין עמית ברכה. "לא רק שאין מניעה משפטית לבטל את התכנית להקים כפר נופש בחוף, אלא שעל חברי הוועדה המחוזית חלה חובה לעשות זאת ולשים סוף לסאגה הבלתי נגמרת של האיום על החוף".

גם במשרד להגנת הסביבה מקווים שהוועדה תאשר את הקמת הגן הלאומי. "החוף בפלמחים הוא החוף הפתוח היחיד בין אשדוד לבית ינאי, שהוא ללא עורף בנוי, כמו שקורה בחופי תל אביב ונתניה, והוא משרת אוכלוסייה מאוד גדולה. כל יתר החופים תפוסים ברובם על ידי משרד הביטחון", הסבירה ורד אדרי, מתכננת מחוז מרכז במשרד. "מעבר לערך הציבורי המאוד גבוה שלו, הוא מכיל גם ערכי טבע, נוף ומורשת". היא הוסיפה כי "בעשור האחרון אנו עדים לשינוי בתפיסה התכנונית של חוף הים, כשחוק החופים נותן דגש להותרת החוף לטובת הציבור".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully