וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום שישי השחור שלי

30.11.2014 / 11:46

בעוד שבארה"ב רכשו מיליוני בני אדם מוצרים ביום הקניות החגיגי דרך הטלפונים הניידים שלהם המתין צחר רותם בתור בדואר בהרצליה וחשב על המרחק שלו מניו יורק, ושל ישראל מהקידמה

יום שישי האחרון, שעות הבוקר המאוחרות, מרכז הרצליה. ה-Black Friday בשיאו. המונים צובאים על המבנה הממותג אדום, ממתינים שגם הרגע הגדול שלהם יגיעו. גם אני המתנתי שם, ליד סניף הדואר המרכזי. בדואר ישראל דאגו בשנים האחרונות להקים כמה סניפים למופת מבחינת חדשנות ועיצוב. השקיעו במיתוג נאה. אפילו הפרסומות בטלוויזיה מצוינות ומצחיקות. רק דבר אחר שכחו: שחוויית הקנייה בעידן הזה היא מעל לכל "כאן ועכשיו", בקלות ובנגישות. ממש כמו ב-Black Friday 2014, שהצלחתו סימלה אולי יותר מאי פעם את השינוי המהיר בתרבות הצריכה הגלובלית – מעבר לרכישות אונליין.

בלאק פריידי הוא כינוי שניתן ליום שישי שפותח את עונת המכירות לקראת חג המולד, החל משנות ה-60'. בשנים האחרונות, הודות לרשת, הפך הבלאק פריידי לאירוע מכירות גלובלי אדיר ממדים. בשנתיים האחרונות נרשם זינוק במחזור המכירות של הבלאק פריידי: בעוד שב-2011 עמדו המכירות על 52.4 מיליארד דולר, הרי שבשנת 2012 הגיעו המכירות ל-59.1 מיליארד דולר ואשתקד ל-57.4 מיליארד.

בזמן שבדואר העבירו דואר רשום בעצלתיים, באמזון שברו שיאים: ביום שישי מכרה החברה 5.5 מיליון מוצרים דרך הרשת בקצב של 64 מכירות לשנייה, וזה לא מפתיע. שנת 2014 נראית בהרבה מובנים כשנת הפריצה של המכירות אונליין ברשת, בעיקר בתחומי האופנה והביגוד והגאדג'טים. מעבר למחיר המשתלם, נוחות הקנייה שברשת - יחד עם טכנולוגיות מתקדמות וזמינות 24/7 - מתחילות לנצח אט אט חסרונות דוגמת אי היכולת למדוד בגדים או חשש מטכנולוגיה מזויפת. יותר ויותר קונים מתגברים על הרתיעה של רכישה ברשת ומזהים את יתרונותיה.

ככל שינקפו השנים, המגמה הזו תתגבר. המבחן עבור המשווקים יהיה ביכולת לייצר חוויית קנייה ללקוח גם ברשת. חוויה שתענה על אותם צרכים שבבסיסם ההתמכרות לחוויית הקניה הפיסית, בקניון או בעיר.

אלא בזמן שברשת הדילים התעדכנו ללא הרף, יש גופים שבהם הקצב קצת שונה, גם היום. "מספרך בתור 329, לפניך 126 ממתינים", בישר לי SMS ממערכת התורים המתקדמת של הדואר. האתגר האמיתי היה להגיע לפני 12:00, שעת סגירת הסניף. באותו רגע ממש, לא משנה באיזה מספר זכית, ננעלות דלתות הדואר. אין יוצא ואין בא. עשרות ברי המזל שהגיעו בזמן נכלאים בין הדלתות, חלקם יושבים בכיסאות, חלקם עומדים, אחרים יושבים על הרצפה. מבוגר אחד מראה סימני שבירה, שומט ראשו, ופשוט נרדם. קהילה בעל כורחה.

מכירת בלאק פריידי בטארגט בניו יורק, נובמבר 2014. AP
המשווקים מנסים לספק לונה את חווית הרכישה הפיסית גם דרך הרשת. קונים בבלאק פריידי בניו יורק/AP
"אם יש מסר בבלאק פריידי השנה הוא שכללי המשחק הצרכני דווקא השתנו. ההתגייסות הגלובלית ליום הזה, של משווקים בכל רחבי הרשת, מלמדת כי הצרכן הדיגיטלי הוא האתגר החשוב ביותר בעידן הנוכחי"

ולמרות זאת, אם יש מסר בבלאק פריידי השנה הוא שכללי המשחק הצרכני דווקא השתנו. ההתגייסות הגלובלית ליום הזה, של משווקים בכל רחבי הרשת, מלמדת כי הצרכן הדיגיטלי הוא האתגר החשוב ביותר בעידן הנוכחי. זהו יעד אסטרטגי עבור המשווקים, ומי שלא יהיה שם - יתקשה להיות. גם מכירות שהתקיימו בנקודות מכירה פיסיות, כמו "באג" ואפילו "מחסני חשמל", עברו דרך המסר הדיגיטלי לצרכן ברשת. בלאק פריידי 2014 היה קמפיין אחד גדול על לבו של הצרכן הדיגיטלי.

בישראל שנת 2014 נפל הבלאק פריידי גם כן בשיאה של מגמת המעבר לקניות ברשת. בשנה האחרונה עסקה התקשורת לא אחת בפערי המחירים הבלתי נתפסים של מוצרים הנמכרים בישראל, ביחס למחירים באתרי מכירות בינלאומיים. באתרי המכירות הללו הבינו כי עקב האכילס שלהם היא הזמן הרב יחסית של המשלוחים לארץ, וניכר כי בזמן האחרון נעשים מאמצים מצד משווקים שונים לקצר את זמני ההגעה, לעתים עד פרק זמן של שבוע בלבד.

בתקופה של תסכול צרכני מתמשך, עבור ישראלים רבים הרשת היא המקום לצרכנות נבונה באמת, שבה כולם מרוויחים.

מספר שיא של 95.5 מיליון איש הודיעו כי ישתתפו בחגיגת הקניות של בלאק פריידי 2014. כל אחד מהם צפוי היה להוציא לפחות 400 דולר. כולם ישבו בסוף השבוע צמודים למסכי המחשבים והסמארטפונים, ממתינים לדיל שלהם. המשווקים נלחמו על תשומת לבם. הורידו מחירים על הרצפה, שקדו על בחירת המוצרים המתאימים, שיווק אותם ללא הרף.

בצד האחר של היקום, באזור השעה 13:00 בערך, יצאתי מסניף הדואר של הרצליה, מותיר אחריי כ-30 לקוחות אמיצים שהחליטו לשרוד עד הסוף. תחושה של סיפוק התחלפה במהירה בידיעה הטורדנית שבעתיד הלא רחוק אצטרך לשוב לשם, למקום שבו הזמן עצר מלכת. יש מקומות שבהם כל יום שישי הוא Black Friday.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully