וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר המפחיד של לפיד לרוכשי הדירות

26.11.2014 / 19:56

כשהמדינה מנסה לשווק דירות בסלוגן שלקוח מהשוק העירוני, ניתן להסיק דבר אחד: מחר, המחיר צפוי לעלות. עוד תכנית לפתרון מצוקת הדיור בדרך לגרור עלייה במחירים

השבוע נכחתי בדיון עם צוות ייעוץ בתחום הדיור. כמו בכל הדיונים בתחום, עלתה שם סוגיית הדיור בר-ההשגה והאפשרות שלנו הצעירים להגיע לדירה בבעלותנו. השאלות הללו חוזרות על עצמן כל הזמן, ולרוב אני לא אופטימי. לא פעם, כאשר אנחנו מתלוננים על מצוקת הדיור, מטיחים בנו בצדק, כי אין זכות למי שבחר לגור בשדרות רוטשילד בתל אביב להתלונן שהוא לא יכול לקנות שם דירה. אולי כדאי לו לבחור לגור בפריפריה, שם הוא יכול להרשות לעצמו. למעשה, אני מסכים עם המבקרים: הבעיה שגם בפריפריה כבר נעשה כמעט בלתי אפשרי לרכוש דירה מבלי למשכן את עצמך לדעת. חדשות לבקרים מבטיחים לנו שר האוצר, שר הבינוי ואפילו ראש הממשלה, כי עוד רגע הבועה מתנפצת, המחירים ירדו וגם לאזרח הפשוט משלם המסים כמוני תהיה האפשרות לרכוש דירה.

תכניות שונות ומשונות מופרחות לחלל האוויר: מחיר למשתכן, דירה להשכיר, מע"מ אפס, מחיר מטרה, על כל תכנית כזו אומרים לנו הנבחרים שלנו כי היא היא זו שתוריד את המחירים ועלינו פשוט להיות סבלניים. תכף זה נגמר. ועדות וישיבות קבינט התכנסו, הקבינט החברתי-כלכלי, קבינט הדיור, ועדת טרכטנברג ועוד. כולם מגישים מסקנות והצעות אשר תכף מפוצצות את הבועה. אבל דבר לא משתנה והמחירים ממשיכים לעלות.

כל מי שמצוי קצת בתחום יודע איפה קבור הכלב ומה עלינו לעשות בכדי להוריד את מחירי הדיור. מינהל מקרקעי ישראל הוא המחולל של רוב הבעיות בתחום, אבל אף אחד לא מעז באמת לעשות מה שצריך. רק להפריח סיסמאות והבטחות.

הבניין ברחוב שרגא רפאלי, ממנו נפל אל מותו הפועל, ספטמבר 2014. ניב אהרונסון
אף אחד לא מעז לעשות מה שצריך כדי להוריד את מחירי הדיור. פרויקט בנייה/ניב אהרונסון

במסגרת ההבטחות והתוכניות השונות נולדה גם תכנית "מחיר מטרה", אשר אמורה היתה גם היא להוריד מחירי הדיור. התכנית הראשונה הוכרזה בקול תרועה רמה בשכונת "כרמי גת" בקריית גת. המחירים שם באמת זולים יחסית. אל, שמי שהקשיב קשב רב לפרסומות על הפרויקט החדש הבין את התמונה הגדולה והעצובה. אילולא הייתי יודע שמדובר בתוכנית ממשלתית, הייתי אומר שהקבלן המבצע, הקופירייטר והיחצ"ן שלה מבריקים. אבל כאשר היחצ"ן הוא ביבי נתניהו, הקופירייטר הוא שר האוצר והקבלן הוא שר הבינוי, מתקבלת תמונה עצובה.

בפרסומת נשמע אדם מתוסכל ששואל "למה לא קניתי? למה ל-א קניתי? למה לא קניתי?", הוא חוזר ואומר. מה אומרים לנו היחצ"ן, הקופירייטר והקבלן? תושבים יקרים, אתם חושבים שעכשיו יקר כאן? תמהרו לקנות כמה שיותר מהר כדי שלא תתחרטו על כך בעוד עשור או שניים. אם התכנית תושלם, הדירות שעכשיו נחשבות ברות-השגה יהפכו להיות נכסים מניבים בידי עשירים מנותקים. כן, אתם תתחרטו שלא קניתם.

הקברניטים אומרים לנו "אם אתם יכולים רוצו לקנות, אם לא רוצו לבכות". כי כמו ששרו להקת כוורת: "תתעודד בננו, המצב יכול היה להיות הרבה יותר גרוע".

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully