וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעצמה העולמית ישראל

25.11.2014 / 11:11

תוך עשור הצליחה ישראל לצמצם את תופעת הסחר בנשים כמעט לאפס בין היתר על ידי הקמת יחידה משטרתית ייעודית ומקלטים לשיקום הקרבנות. לעולם יש מה ללמוד מכם

לאחרונה צוינה ישראל לשבח בדוח האמריקאי בנושא הסחר בבני האדם (The U.S. Trafficking in Persons Report) בגין פעולותיה המשמעותיות למיגור הסחר בבני אדם במדינה. דוח זה מתפרסם מדי שנה מאז שנת 2001 ומדרג את המדינות על פי היקף ואיכות הפעילות שהן נוקטות על מנת למנוע סחר בבני אדם, להעמיד לדין את הסוחרים ולהגן על הקורבנות.

ישראל הינה המדינה היחידה במזרח התיכון (ואחת מתוך 32 מדינות בסך הכול) אשר צוינה השנה כמי שפועלת באופן מלא לפי כל הסטנדרטים המינימליים של החוק להגנת קורבנות. מאז שהדוח החל להתפרסם בתחילת העשור הקודם, בו דורגה ישראל כמדינת "Tier 3" - מדינה שלא פועלת למגר את הסחר בבני אדם, היא שיפרה את מעמדה ובין השנים 2002 ל-2011, היא דורגה כמדינה 2 Tier – מדינה שפועלת אבל לא מספיק על מנת למגר את הסחר. מאז 2012, ישראל טיפסה לדרגת 1 Tier – מדינה הפועלת למופת במלחמה בסחר בבני אדם. הצלחתה של ישראל בלחימה וצמצום הסחר בבני אדם בעשור האחרון התמקדה בעיקר בסחר בינלאומי בנשים למטרות זנות וניצול מיני.

ישראל, שסבלה מסחר בנשים מברית המועצות לשעבר וממזרח אירופה למטרות ניצול מיני, הצליחה להיאבק בתופעה באמצעות יצירת שיתוף פעולה נרחב וחזק תוך נקיטת מספר פעולות מרכזיות, בניהן: הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת הקימה ועדת חקירה שבדקה את תופעת הסחר בבני אדם בישראל, בעקבותיה הוקמה ועדת המשנה לסחר בנשים. משרד הפנים, משרד החוץ, המשטרה וגופים ממשלתיים נוספים שילבו כוחות ושיתפו פעולה. בנוסף, ארגונים לא-ממשלתיים אשר פעלו בתחום הסחר בבני אדם, זכויות אדם, הגירה ופליטים סייעו באופן משמעותי ויוצא דופן לגופים הממשלתיים.

אילוסטרציה. ShutterStock
התמקדות חשובה בסחר בנשים לצרכי זנות/ShutterStock
"ישראל יכולה להציע מדיניות ופתרונות אפשריים למדינות אחרות באזור ובעולם העוסקים בבעיה של סחר בנשים, במיוחד לאור העובדה שהמדינה גם מתמודדת עם חוסר יציבות פוליטית, סכסוך, טרור והגירה"

הוקמו מקלטים לנשים (ומאוחר יותר גם לגברים), הוצעו שירותי שיקום, יחידה למאבק בסחר הוקמה במשטרה (אך מאוחר יותר פורקה), והועלתה המודעות בקרב האוכלוסייה האזרחית בנוגע לבעיית הסחר בבני אדם. כיום, גורמים ממשלתיים ולא ממשלתיים וכן גורמי משטרה טוענים כי הסחר בנשים הצטמצם מאלפי נשים למאות בודדות בשנה, ויש אף הטוענים כי תופעה זו נעלמה לגמרי.

ישראל יכולה לשמש כמדינת מודל למלחמה בסחר בינלאומי בנשים באמצעות שיתוף פעולה נרחב בין משרדי הממשלה, המשטרה וארגונים לא-ממשלתיים. היא יכולה להציע מדיניות ופתרונות אפשריים למדינות אחרות באזור ובעולם העוסקים בבעיה של סחר בנשים, במיוחד לאור העובדה שהמדינה גם מתמודדת עם חוסר יציבות פוליטית, סכסוך, טרור והגירה.

כעת, חשוב לבחון את המאבק בסחר בנשים בתוך המדינה. בזמן שהסחר הבינלאומי בנשים פחת, כלומר סחר בבני אדם למטרות ניצול מיני ממדינה אחת לאחרת, הסחר בבני אדם בתוך המדינה עלול להפוך לבעיה. נושא זה מושפע משוק הזנות המקומי בישראל וגורמים רשמיים בישראל טוענים שנערות צעירות ונשים ישראליות מאולצות לעבוד בזנות ונסחרות למטרות ניצול מיני. בנוסף, ישראל צריכה להתמודד עם סחר בגברים למטרות עבודה ומין, אשר לעתים קרובות נקשר בהגירה בלתי חוקית. שילוב כוחות כפי שנעשה במאבק בסחר בינלאומי בנשים יכול להצליח גם במאבק הסחר המקומי בישראל.

הכותבת היא חוקרת תופעת הסחר בבני אדם, שהתה בישראל כמלגאית פולברייט לפוסט-דוקטורט והתארחה בבית הספר למדעי המדינה של אוניברסיטת חיפה

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully