וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד טייסת מל"טים: "אף אחד לא מחייך כשחף מפשע נהרג"

רס"ן יאיר, מפקד טייסת מל"טים מדגם "איתן", סיפר בריאיון לטלגרף על הדילמות שהוא חווה במהלך המבצעים ברצועת עזה. "אתה חייב להחליט אם לקחת חיים תוך שניות". הוא הודה כי "נעשות טעויות, אך אנו לומדים מהן"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הכול מוטל על כתפיך". רס"ן יאיר בריאיון/מערכת וואלה!, צילום מסך

רב-סרן יאיר (שם בדוי), מפקד טייסת מטוסים ללא-טייס ותיק בחיל האוויר, סיפר בריאיון שפורסם היום (רביעי) בטלגרף הבריטי את הדילמות שהוא חווה במהלך שירותו. רס"ן יאיר, בן 31, השתתף בשלושת המבצעים האחרונים ברצועת עזה – "צוק איתן", "עמוד ענן" ו"עופרת יצוקה" – שבמהלכם היה לכלי הטיס הבלתי מאוישים תפקיד בולט בלחימה.

רס"ן יאיר מפקד על טייסת מל"טים מדגם "איתן" (הרון- TP, שאמונה על רכישת מטרות על הקרקע). מתוקף תפקידו, רס"ן יאיר צריך להחליט אם חיסול היעד שמופיע על צג מחשבו ישמור על חייהם של יותר אנשים מאשר אם יישאר בחיים. עליו להכריע אם האדם שנצפה במחשב הוא פעיל טרור שעומד לשגר רקטה לעבר ישראל או שבסך הכול מדובר באזרח תמים, שמחזיק בידיו חפץ סתמי ולא מסוכן. הדילמה הופכת למסובכת יותר כאשר על רס"ן יאיר להחליט על הפעולה הנדרשת באופן כמעט מידי.

עוד בנושא צבא וביטחון
צה"ל הרס את ביתו של מחבל פיגוע הדריסה בגבעת התחמושת
מת מפצעיו השוטר שנפצע בפיגוע: "חטף כדור עבור חברו"
חיסל המחבלים: "הייתי בטווח של 5 מטר - זה או אני או הם"

הריאיון בטלגרף

"אתה חייב להחליט על חיים או על מוות תוך שניות", סיפר. "אתה מזהה מטרה ואז שואל – מה זה? אנחנו צריכים 'להוריד' את זה או לא? חייבים לפתח יכולות מנטליות בתפקיד הזה. הכול מוטל על כתפיך". ל"איתן" יש מוטת כנפיים זהה לזאת של מטוס בואינג 737, מה שהופך אותו לכלי הטיס הבלתי מאויש (כטב"ם) הגדול ביותר בצה"ל. החיישנים שמותקנים עליו מספקים תמונה מושלמת על כל מקום ברחבי הרצועה.

רס"ן יאיר הדגיש בריאיון את המגבלות שמוטלות עליו מתוך מטרה להימנע מהרג חפים מפשע. לטענתו, חמאס מנצל את העובדה הזאת ומתחבא מאחורי אזרחים. הוא הראה סרטון מהמבצע האחרון בעזה, שבו נראים ארבעה גברים כשהם מתכוננים לשגר מטח רקטות ומסתתרים מאחורי עצים. כמה שניות לאחר מכן, הם נראים בורחים לרחוב סמוך העמוס בילדים. "הם בלתי פגיעים במצב כזה", הסביר רס"ן יאיר. "אני יודע שאף מפקד טייסת, במסגרת ההנחיות שניתנו על ידי הרמטכ"ל, לא יחסל אותם אם אלו הנסיבות. אין שום סיכוי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מטוס האיתן,ספטמבר  2012. דובר צה"ל
כלי הטיס הבלתי מאויש הגדול ביותר בצה"ל. מל"ט מדגם "איתן"/דובר צה"ל

הוא הוסיף כי "לעתים זה מתסכל, משום שאתה מרגיש שאתה נלחם כשידיך קשורות. יש מצבים רבים שבהם אתה קולט את המטרות שלך, אבל אתה לא יכול לפעול מאחר שהן צמודות לגני ילדים או שהן נוסעות יחד עם נשותיהן וילדיהן". רס"ן יאיר תיאר מקרה שבו הוא אישית נמנע מלתקוף אדם, משום שהוא עמד להיכנס לבית שבו עלולים היו להיות גם אזרחים. יעד אחר "ניצל" מכיוון שהוא "רץ בסמטה צרה שבה הבתים היו צמודים כל כך שלא יכולת לדעת במה אתה פוגע".

במהלך הריאיון נשאל רס"ן יאיר כיצד הוא מסביר את העובדה שלמרות אמצעי הזהירות הרבים שלטענתו ננקטים, נהרגו במבצע "צוק איתן" 519 ילדים מתחת לגיל 18. "אנחנו גם עושים טעויות", הודה רס"ן יאיר, "אבל זה הטבע האנושי. אנשים עושים טעויות ואנחנו לומדים מהן. אתה לא תראה חיוך אחד אחרי תקריות שבהן נהרגים ילדים. אנחנו מנסים להימנע מכך כמה שאפשר". עוד הוא סיפר כי הוא עשה טעויות בעבר "שהדהדו בראשי במהלך שנים רבות, אבל אתה לומד לחיות עם זה אף על פי שזה לא קל. אנחנו מדברים בינינו על זה ותומכים אחד בשני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully