וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: אבו מאזן אחראי לדם יהודים שנשפך בתפילין

במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות לפיגוע בבית הכנסת בו נהרגו ארבעה מתפללים יהודים והאשימו את יו"ר הרשות הפלסטינית בהסתה שעודדה לכאורה את המפגעים. ח"כ דנון: הממשלה משותקת וירושלים בוערת

צילום: רויטרס, עומר מירון, באדיבות ערוץ 10; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

במערכת הפוליטית הגיבו הבוקר (שלישי) בחריפות למסע ההרג שאירע בבית הכנסת "קהילת בני תורה" בשכונת הר נוף בירושלים בו נהרגו ככל הידוע ארבעה מתפללים על ידי שני מחבלים חמושים באקדחים וגרזנים. שר הכלכלה נפתלי בנט האשים את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אותו הגדיר כ"מגדולי הטרוריסטים שהצמיח העם הפלסטיני" באחריות "ישירה לדם יהודים שנשפך בטלית ובתפילין". בנט טען שבזמן שבישראל עוסקים ב"הזיות על תהליך מדיני, הכינו לנו הפלסטינים תשתית טרור והסתה השלובים זה בזה. גם 'קונספציית הבטונדות' לא עוצרת את הטרור אלא מעודדת אותו. אבו מאזן הכריז מלחמה על ישראל ועלינו להתייחס לכך בהתאם".

מחקירה ראשונית של התקרית עולה כי סמוך לשעה 7:00 בבוקר, בעת תפילת שחרית, נכנסו שני מחבלים, תושבי מזרח ירושלים, לבית הכנסת והחלו לירות לכל עבר ולתקוף עם גרזנים וסכינים שהביאו עמם. כוחות הצלה שהגיעו למקום הצליחו לחסל שניים מהמחבלים ונפתח מצוד אחר מחבל שלישי שככל הנראה סייע לשני חבריו להגיע למקום.

כוחות הביטחון בזירת פיגוע בשכונת הר נוף - ירושלים – 18 בנובמבר 2014. רויטרס
כוחות הביטחון בזירת הפיגוע, היום/רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, האשים את חמאס ואת יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, באחריות לפיגוע. "אנו נגיב ביד קשה. זו תוצאה של ההסתה של חמאס ושל אבו מאזן ממנה הקהילה הבינלאומית מתעלמת". בעקבות הפיגוע, יכנס בצהריים נתניהו התייעצות ביטחונית בלשכתו בירושלים.

גם שר הביטחון משה יעלון האשים את הרשות הפלסטינית ב"הסתה, שקרים ושנאה שמופצים מדי יום בהנהגת יושב הראש אבו מאזן, נגד מדינת ישראל", ואמר שהפיגוע הוא תוצאה ישירה של כל אלו. "בין אם מדובר בהתארגנויות מקומיות ובין אם מדובר בתשתיות טרור מאורגנות, אנו עדים פעם אחר פעם לניסיונות של גורמי טרור פלסטיניים לפגוע בריבונותה של מדינת ישראל בירושלים ולהרוג כמה שיותר יהודים רק משום שהם יהודים".

הנשיאות הפלסטינית מסרה מצדה כי היא "מגנה באופן תמידי פעולות של הרג אזרחים, ומגנה את הרג המתפללים באחד מבתי הכנסת היום במערב ירושלים". כמו כן, נמסר בהודעה הרשמית כי הרשות מגנה את כל אירועי האלימות מכל צד, "ודורשת להפסיק את הפריצות למסגד אל-אקצא, התגרויות המתנחלים וההסתה של כמה שרים ישראלים".

עוד בנושא:
ארבעה הרוגים בפיגוע בבית כנסת בירושלים
מתפלל יצא מדמם מבית הכנסת ואמר: "היה כאן טבח"

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
זירת הפיגוע בבית הכסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
המחבלים נכנסו לבית הכנסת ופתחו באש. זירת הפיגוע/נועם מושקוביץ

נשיא המדינה, ראובן ריבלין הגיב להודעתו של יו"ר הרשות ואמר: "טוב עשה אבו מאזן שגינה את הפיגוע, אבל זה לא מספיק, ממגדלי המואזינים אנחנו שומעים אימאמים שמסיתים נגד מדינת ישראל ומסיתים נגד עם שלם, אסור שזה יקרה במדינת ישראל". לדבריו, "אנחנו תחת מערכה מכוונת, אין כאן רצף אירועים מקרי". הנשיא הוסיף כי "השעה הזו היא שעה שמחייבת אחריות לאומית, אחדות לאומית והתמודדות יחד הן מול הטרור והן מול האתגרים שעוד נכונו לנו".

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין שלח אצבע מאשימה לכיוון רמאללה ואמר שהפיגוע הוא "תמצית העמדה הפלסטינית". לדבריו, "בעוד אנו עושים מאמץ וקוראים לרגיעה, ההסתה הברוטאלית של מנהיגי הרש"פ נמשכת ומחריפה. שולחיהם אינם בוחלים ברצח מתפללים בתוככי מקום התפילה ובעיצומה. הם שוברים שיאים של שפלות ואכזריות. לישראל לא צריך להיות כל שיג ושיח עם מי שדרכם היא לטבוח בחפים מפשע בתוככי מקומותינו הקדושים".

חברת הכנסת מירי רגב מהליכוד התייחסה אף היא לפיגוע ואמרה כי "מחבלים שתוקפים יהודים עטופים בטלית מזכירים מראות שביקשנו לשכוח מאירופה כשהקמנו בית יהודי בישראל ובירתה ירושלים. באויבים האלה צריך להיאבק בכל האמצעים בכל העוצמה וללא רחמים. מחה תמחה את זכר עמלק", דברי רגב.

שרת המשפטים ציפי לבני גינתה את הפיגוע וביקשה, במקביל, להרגיע את הרוחות: "גרזנים בבית כנסת בירושלים זה אירוע מזעזע עבור כולנו. כולנו צריכים להיות מאוחדים היום. אנחנו שותפים בצער המשפחות ומאוחדים במאבק נגד הטרור. האחריות שלנו כהנהגה לתת את כל הגיבוי והכלים לצה"ל לשב"כ ולכוחות הביטחון לעשות את עבודתם. זה מה שנדרש עכשיו מעשים ופתרונות ולא דיבורים וכותרות. אחריות משמעותה גם לא להתלהם ולקרוא לציבור לתת אמון בכוחות הביטחון של מדינת ישראל שילחמו בטרור ביד קשה".

בש"ס תקפו הבוקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו. חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס שאל: "מה עוד צריך לקרות? מה עוד צריך לבעור? כדי שראש הממשלה ייצא מנבצרותו? המדינה בוערת ובממשלה מתעסקים בחקיקת אגו", האשים מרגי. גם ח"כ דני דנון מהליכוד האשים את אזלת ידה של הממשלה. "ירושלים בוערת והממשלה משותקת. האטימות של הממשלה גורמת להפקרת ירושלים וביטחון אזרחיה", מסר דנון.

זירת הפיגוע בבית הכנסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
"טבח מזעזע". זירת הפיגוע, היום/נועם מושקוביץ

גם יו"ר מפלגת העבודה וראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג גינה את הפיגוע ואמר כי "הטבח המזעזע הבוקר בזמן תפילת יהודים חפים מפשע, עטופים בטליתותיהם, בבית הכנסת בהר נוף בירושלים הוא מעשה נפשע מסוג החמור ביותר. ליבנו עם משפחות ההרוגים והפצועים. אנחנו מתפללים כולנו להחלמתם ומחבקים אותם בכאבם".

שר הבינוי אורי אריאל הפנה אצבע מאשימה כלפי שרי החוץ באירופה ובארה"ב "שמגנים בשפה רפה רצח יהודים ומצד שני נותנים גיבוי להסתה הבלתי פוסקת של אבו מאזן, המחבלים מבינים ששחזור אירועי טבח תרפ"ט הוא לגיטימים". אריאל המשיך והוסיף כי הוא "דורש מראש הממשלה לכנס את הקבינט מידית ולפעול מיידית להחזרת הביטחון לתושבי ישראל. דיבורים לא מחזירים ביטחון".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון אמרה כי "אין ולא יכולה להיות הצדקה לאלימות כלפי חפים מפשע". היא הוסיפה כי "מרצ כואבת ומגנה את פיגוע הרצח המתועב בבית הכנסת בירושלים. ההנהגה הישראלית והפלסטינים צריכים לעשות הכל כדי להרגיע את הרוחות ולמנוע הידרדרות והסלמה נוספת".

הרב הראשי לישראל, דוד לאו אמר זמן קצר לאחר הפיגוע: "המחזה הנורא של מתפללים מתבוססים בדמם עטורי טליתות ותפילין מזכירים לכולנו פרעות ופוגרומים שעברו בני עמנו לאורך הדורות. דם יהודי נשפך כמים בחוצות ירושלים על לא עוול בכפם. נרצחים קדושים אלו מצטרפים לאחיהם שנעקדו, נטבחו ונרצחו בארץ ובעולם על קידוש השם. מנהיגי הדת המוסלמית צריכים להשמיע קול ברור וחד משמעי שמגנה רצח, קורא לעצירת מעגל הדמים הנורא הזה בו רוצחים יהודים בבתי כנסת וברחובות העיר רק בשל היותם יהודים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סכין הקצבים ששימשה את המחבלים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, הגיע לזירת הפיגוע ואמר כי "ירושלים כואבת ומרכינה ראש ביום קשה זה. המתפללים נטבחו בבית תפילה במרכז ירושלים ברצח נורא באכזריותו. לא נעבור על כך לסדר היום". ברקת הבהיר כי הוא "קורא לממשלת ישראל ולכוחות הביטחון להקצות את כל הכוחות והמשאבים הדרושים, ועיריית ירושלים תסייע להם ככל הניתן. לא ניתן לטרור לנצח ועם כל הקושי של כולנו אני קורא לכולם להמשיך בשגרת חיינו ולגלות ערנות בכל מקום בעיר. אני מבטיח לתושבי ירושלים שנמשיך להילחם במלא העוצמה ונעשה כל שביכולתנו כדי להשיב את השקט לעיר".

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שנמצא בלונדון, התקשר הבוקר לראש הממשלה בנימין נתניהו, גינה את הפיגוע והביע את תנחומיו. "אין לזה מקום בהתנהגות אנושית", אמר קרי. גם שגרירי קנדה ואוסטרליה גינו את הפיגוע, באמצעות הודעות שפרסמו בעמודי הטוויטר שלהם.

בהכנת הידיעה השתתף אמיר תיבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully