וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושייה בשמיים: כך ניצלו חיי הצנחנים שנתקעו באוויר

16.11.2014 / 12:00

לפני כחודש המריא מחיפה מטוס ובו מדריך צניחה ואישה שהייתה רתומה אליו. כשקפצו, נתפסה רצועה מהמצנח במטוס. פעולות נועזות של המדריך והטייס הצליחו למנוע אסון. "הפגינו נחישות וקור רוח"

תושייה יוצאת דופן שגילה טייס מטוס וקור רוח שהפגין מדריך צניחה מנעו אסון שעלול היה להסתיים במותם של מדריך הצניחה ואישה שהייתה רתומה אליו.

המקרה אירע לפני כחודש, ונחשף כעת בעקבות דו"ח חקירה בטיחותית שערך עו"ד יצחק רז, חוקר תאונות ותקריות אוויר במשרד התחבורה. באותו יום שישי, המריא מטוס ססנה מחיפה לאזור ההצנחה שמרת שבגליל המערבי. במטוס היו הטייס שלמה זלקין ושני מדריכי צניחה, שלכל אחד מהם רתום אדם נוסף ("טנדם"). כשהמטוס היה בגובה 11 אלף רגל, קפץ הזוג הראשון ואחריו, כעבור זמן מה, עמד לקפוץ הזוג השני. אלא שאז אירעה תקלה בלתי צפויה; בשעה שהשניים ביקשו לקפוץ, נתפסה רצועת הישבן של הנוסעת, הממוקמת בין המדריך לנוסעת, בקצה הפנימי של המדרגה עליה עמדו טרם קפיצתם.

צניחה חופשית. ShutterStock
התעוזה שהצילה חיים/ShutterStock

מהדו"ח עולה כי המדריך והנוסעת נותרו תלויים הפוכים, עם גבם מטה ופניהם כלפי מעלה. פעולות המדריך בניסיונות לשחרור רצועת הנוסעת מהמדרגה, על ידי נדנוד ודחיפות מהמדרגה, בעזרת הרגליים, לא צלחו והזוג נותר תלוי מחוץ למטוס. המדריך העריך כי לטייס לא תהיה ברירה והוא ייאלץ לנחות כשהם מחוץ למטוס, ועל כן ניסה בכל יכולתו להשיב את השניים אל המטוס. הוא לא הצליח להיאחז באחד מחלקי המטוס, כך שיוכל להתיישר על כן הנסע, או להגיע לפתח המטוס. לאחר כמה דקות של ניסיונות הוא הרגיש כי תש כוחו, והוא החל לאבד תחושה בידיו ורגליו.

הטייס זלקין הבחין במתרחש, ובמשך יותר מעשר דקות ביצע תמרונים שונים במטרה לשחרר את הצנחנים, בעיקר על ידי ביצוע פניות, ולאחר מכן, משאלו לא הואילו, ביצע תמרונים חריפים יותר, על מנת לנסות לשחרר את הזוג מהמטוס. בין לבין, ניסה הטייס לשחרר את הרצועה התפוסה של הצנחנים, אך ללא הועיל. הצנחנים נותרו תלויים מתחת לכן הנסע הימני של המטוס.

שלמה זלקין, טייס שהציל את חיי מדריך צניחה וצנחנית. רמי שדה, מערכת וואלה! NEWS
הודות לתושיית הטייס, חיי השניים ניצלו. זלקין/מערכת וואלה! NEWS, רמי שדה

על פי הדו"ח של רז, לאחר כמה דקות בהן לא הצליח לשחרר את הצנחנים עבר הטייס זלקין לבצע תמרונים חריפים במיוחד, על מנת שהצנחנים יעופו מעלה, עד למצב אופקי, וכך ישתחררו מהמדרגה. המדריך, מצדו, הגביר את ניסיונותיו להשתחרר. בתמרון האחרון, הטייס ביצע הורדה חריפה במיוחד של החרטום, והצליח סוף-סוף לשחרר את הרצועה שנתקעה במדרגה. הצנחן חש כי הוא והנוסעת "חסרי משקל", ונופלים כלפי מטה. על כן, הוא פתח את המצנח והשניים נחתו בשלום על הארץ.

החוקר ציין בדו"ח כי "המדריך הפגין נחישות וקור רוח בניסיונותיו להשתחרר מהמדרגה, אך בנסיבות שהיו לא היה בכוחותיו לבצע זאת לבד". הוא הוסיף כי "הנוסעת הייתה גם כן אמיצה ושקטה, לא נכנסה ללחץ קיצוני ולא הפריעה למדריך בניסיונותיו, אלא סייעה לו ככל שיכלה".

על הטייס, שלמה זלקין, כתב החוקר כי הוא "הפגין קור רוח, יוזמה ומיומנות, בכך שביצע תמרונים שונים, לשחרור הצנחנים מהיתפסותם, תוך ששיפר את הביצועים". כל אותו זמן עדכן הטייס את הבקרה ולבסוף, ציין החוקר, "גם הצליח לשחרר את המדריך והנוסעת – ובכך מנע תאונה קשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully