וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנוניה בצרפת: נחשף ניסיון לחיסול פוליטי של סרקוזי

הקלטה חזאית גילתה כיצד ראש הממשלה שכיהן תחת סרקוזי פנה בחשאי ללשכת הנשיא בפריז, וביקש לזרז את ההליכים המשפטיים נגד עמיתו לשעבר: "תיכנסו בו חזק – או שהוא יחזור"

ניקולא סרקוזי עם קרלה ברוני וברנדט שיראק בעצרת פוליטית בפריז – 7 בנובמבר 2014. רויטרס
ניקולא סרקוזי, בשבוע שעבר בפריז לצד רעייתו קרלה ברוני וברנדט שיראק/רויטרס

שערורייה פוליטית בצרפת הסובבת את הנשיא לשעבר, ניקולא סרקוזי, מאיימת להרחיב את המאבק המר בין שתי המפלגות הגדולות, ולחזק במקביל את מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן.

במרכז הפרשה עומד ז'אן-פייר ג'ויה, ראש הסגל של הנשיא פרנסואה הולנד. העיתון "לה מונד" חשף כי איש אמונו של סרקוזי, פרנסואה פיון, פנה לג'ויה, וביקש ממנו לזרז את ההליכים המשפטיים נגד הנשיא לשעבר.

פיון, שכיהן כראש הממשלה תחת סרקוזי, הוא אחד משלושה בכירים המנהיגים את מפלגתו של סרקוזי (UMP) מאז שהפסיד בבחירות להולנד ב-2012, נטש אותה ומאז עסוק בחקירותיו. כמו סרקוזי, גם הוא צפוי להתמודד על ראשות המפלגה, לקראת הבחירות לנשיאות ב-2017.

לפי ה"לה מונד", פיון נפגש עם ג'ויה בחודש יוני לארוחת צהריים. הוא ביקש ממנו שיפציר בתביעה לחקור בזריזות את אחת הפרשות שבהן מעורב סרקוזי: קבלת 11 מיליון אירו בהחזרים לא-חוקיים של מימון הבחירות המפלגתי. "תיכנסו בו חזק", אמר פיון, "אם לא תיכנסו בו עוד תראו אותו חוזר". הנשיא הולנד, כך דווח, סירב להתערב בפרשה.

ז'אן-פייר ג'ויה, ראש הסגל של הנשיא פרנסואה הולנד – פריז, 2013. AP
הנשיא פרנסואה הולנד מסתודד בקיץ שעבר עם ראש הסגל, ז'אן-פייר ג'ויה/AP

פיון מכחיש בתוקף כי פנה לראש הסגל של הנשיא, ואף מאיים להגיש תביעת דיבה נגד שני העיתונאים מ"לה מונד" שפרסמו את הדיווח המסעיר. העיתון התעקש על מהימנות הדיווח, ופיון הפנה את זעמו כלפי ג'ויה; הוא האשים אותו בשקר, ואיים לתבוע גם אותו. "אם מיסייה ג'ויה טוען כפי שהוא טוען, הרי שהוא משקר", אמר פיון בראיון לטלוויזיה.

ג'ויה הוא אמנם חבר קרוב של הנשיא פרנסואה הולנד, אך הוא גם היה חבר בממשלתו של פרנסואה פיון, תחת הנשיא סרקוזי. בתחילת השבוע הוא הכחיש את הדיווח, אך נאלץ לעשות פניית פרסה אחרי שהעיתון חשף כי ברשותו הקלטות המאשרות את הפרסום. הוא אישר כי נפגש עם פיון ושוחח עמו על הפרשה המדוברת, אך לא ציין במפורש אם פיון אכן ביקש ממנו לזרז את ההליך המשפטי נגד הנשיא לשעבר. דוברו של סרקוזי מסר כי "הוא מאמין לפיון", ואמר ש"ג'ויה הוא אדם מניפולטיבי ושקרן".

השערורייה החדשה עשויה להזניק את הפופולריות של סרקוזי, ולהציג אותו כקורבן לקנוניה משותפת של התביעה ואף של מפלגתו-שלו. יותר מכל, הפרשה עשויה גם לחזק את כוחה של מפלגת הימין הקיצוני, "החזית הלאומית". העיתון הימני "לה פיגרו" תיאר זאת כ"רעידת אדמה פוליטית", שתשחק לידיה של מארין לה-פן: הסכסוך בין שתי המפלגות הגדולות תורם רבות להצלחתה בשנתיים האחרונות. אמון הציבור בנשיא הולנד הידרדר ל-12% בלבד, והריקבון במפלגת הימין של סרקוזי, השקועה במאבק הנהגה פנימי, מערער על מעמדה בזמן שהנשיא לשעבר נאבק ברשויות החוק בשלל אישומים משפטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully