וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלה משותקת שצריך לפרק

11.11.2014 / 14:37

פרישתם של גדעון סער ועמיר פרץ מתפקידיהם משקפים חוסר אמון של השרים בתפקוד הממשלה. נוכח האתגרים החיצוניים והפנימיים שניצבים מול ישראל, עדיף בחירות בזק על דשדוש ממושך

ישראל זקוקה לבחירות. הממשלה הנוכחית אחוזת שיתוק ואינה מסוגלת לענות על האתגרים העומדים כיום בפני המדינה. חברי הקואליציה מתנהלים פוליטית ומדינית כאילו הבחירות בפתח, מנטרלים ומשתקים את עבודת הממשלה, עד כי לעתים קשה לזהות מי בקואליציה ומי באופוזיציה.

פרישתם של שני שרים בכירים - גדעון סער מימין ועמיר פרץ משמאל - משקפת את חוסר האמון של חברי הממשלה עצמם ביכולתם למשול. שרי קבינט בכירים מטיחים ביקורת נוקבת על מדיניות הממשלה כפרשנים וכטוקבקיסטים במקום לטפל בענייני משרדיהם. שרי ממשלה אחרים מגישים הצעות חוק בניגוד לדעת ראש הממשלה וחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה. אם לא די בכך, חברי כנסת מתבטאים ומנהלים מדיניות עצמאית המשליכה על מעמדה המדיני של ישראל וגורמת להסתה והתלהטות היצרים בתוך המדינה פנימה. כל אלו מביאים להתפרקות שלטונית ולפגיעה באינטרסים חיוניים של ישראל.

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

משילות ויציבות שלטונית הכרחיים בכל שיטת ממשל דמוקרטית, חשיבותם עולה ככל שהאתגרים החיצוניים והפנימיים גדלים. בחירות מוקדמות, ודאי בחירות לפני תום מחצית הקדנציה, מפרות את היציבות השלטונית ומנטרלות את יכולת הממשלה למשול, אבל במצב העניינים הקיים עדיפות בחירות בזק על פני שיתוק ודשדוש לאורך זמן.

ההצבעה על חוק שירות לאומי אזרחי בכנסת, מרץ 2014. יואב דודקביץ'
"במצב העניינים הקיים עדיפות בחירות בזק על פני שיתוק ודשדוש". שולחן הממשלה בכנסת/יואב דודקביץ'

ישראל ניצבת בפני איומים צבאיים הולכים וגוברים מצד חמאס, חיזבאללה ואיראן, במקביל ללחצים מדיניים ברוטליים המופעלים עלינו מצד יריבים וידידים כאחד בנושא הפלסטיני, ההתנחלויות ואפילו מזרח ירושלים. הלחץ המדיני מאיים על ישראל במפולת דיפלומטית, בבידוד ואף למעלה מזה, במיוחד כשיחסי וושינגטון-ירושלים נמצאים על שרטון. כל זאת מתרחש על הרקע המסוכן של ההתפרקות בעולם הערבי והאלימות האיסלאמיסטית הקיצונית המתרחשת על גבולות ישראל ברמת הגולן ובסיני. שינוי המערך הגיאופוליטי סביבנו מחייב ממשלה בעלת חזון, יכולת התווית מדיניות מגובשת וברורה וכושר ביצוע.

גם האיומים מבית הולכים וגוברים: פיגוע רודף פיגוע, אירועים אלימים בין יהודים לערבים והתלהמות מסיתה מצד קיצוניים. אמנם בינתיים המשטרה מצליחה לבלום את אלימות בגופה אך המשך המדיניות ההססנית ולא ברורה של הממשלה עלולה להביא עלינו אינתיפאדה פלסטינית שלישית חלילה. גם בנושאי הפנים הממשלה לא מצליחה לטפל ולהביא להתקדמות: יוקר המחיה והדיור, הרחבת הפערים בין המעמדות וניהול תקציב בחירות חסר רסן, פוגעים בשכבות החלשות ובמעמד הביניים כאחד.

כביכול נכון היה דווקא לאור הסכנות המידיות לאחד שורות ולייצב את הממשלה, אבל חוסר האמון והיריבות המרה בין מפלגות הקואליציה עברו את נקודת האל-חזור. הן כבר מתנהלות באווירת בחירות ובמחדל או במעשה מאבדים שליטה. כל מפלגה מעדיפה את האינטרסים הפוליטיים שלה על חשבון אחריות ואינטרסים לאומיים. במצב עניינים זה, דרושה בדחיפות ממשלה בעלת כושר קבלת החלטות וביצוע. לכן עדיפה פגרת בחירות יזומה וקצרה על פני המשך שיתוק מסוכן והעמדת פנים של "עסקים כרגיל". ישראל חייבת לצאת לבחירות עכשיו.

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully