וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הוא אומר 'לא צריך כסף', צפה פגיעה"

6.11.2014 / 16:00

רק בן 29 וכבר ה"בוס" של הדרום: משה רובין נכנס לנעליים של העבריין ניבי זגורי והצליח לגלגל עשרות מיליונים בשנה אחת - מהימורים באינטרנט ומסחיטה. עד שאחד מקורבנותיו נשבר ושפך הכול באזני חוקרי המשטרה

כתבתו של יוסי אלי, צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: יאיר דניאל

חוקרי ימ"ר הנגב היו המומים. כמו מתנה משמיים, נחת במשרדיהם ש' והכריז: "אני כבר לא יכול לעמוד בלחצים. רוצה להתחיל חיים בריאים, בלי לחשוש מהטלפון הבא. נקלעתי לחובות בשוק האפור והגעתי למצב שאני לא יכול לשלם לאף אחד, כי אין לי מאיפה". ש' תיאר כיצד נהפך משה רובין, רק בן 29, לעבריין החזק ביותר בדרום, בעוד הבוסים הגדולים של באר שבע, חגי וניבי זגורי מחד וזאזא צדיק מנגד, יושבים מאחורי סורג ובריח. הוא "זימר" כיצד רובין ואנשיו בנו בשנתיים האחרונות מכונה משומנת של הימורי ספורט, האטרקטיבית ביותר בדרום, כיצד איתר הארגון אנשים במצוקה והציע להם הלוואות בריבית קצוצה, וכיצד הוא מנסה לרתום את קשריו בקבוצת הכדורגל הפועל באר שבע כדי לפתח את עסקיו.

בעיקר, הצליח ש' להביא לגיבוש כתב האישום היחיד השנה, שבו מואשם עבריין בעבירות של ארגון פשיעה. המידע המודיעיני שאספו בימ"ר נגב אף הצביע על כך שרובין, המכונה "הבוס", המשיך לשמור אמונים לניבי זגורי, שעד למאסרו היה האוטוריטה הבלתי מעורערת בדרום. במשטרה מעריכים כי זגורי, שנהפך לזקן השבט, נתן לרובין אור ירוק לבסס את מעמדו באזור, בתמורה לנתח מההכנסות. חומרי חקירה שהגיעו לידי וואלה! חדשות ובהם צילומי וידיאו מפשיטה על ביתו של רובין ותמלילי האזנות סתר, חושפים את דרכי הפעולה של הארגון הגדול ביותר בדרום, הארגון שנכנס לוואקום שהותירו אחריהם השמות הוותיקים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משה רובין, משמאל, ומספר שתיים שלו יוני שבתייב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אם אין כסף עד מחר, לא צריך את הכסף בכלל". כך נהגו לומר אנשי הארגון הדרומי לאנשים שחייבים להם. ש', שנהפך לעד מדינה, סיפר: "יום אחד פניתי למשה רובין בבקשה להגיע להסדר, שיסגור לי כמה קצוות ופינות שיש לי בחוץ. הוא אמר לי דרך אורן אבוטבול (חייל בארגונו של רובין, י.א.) שהוא לא מוכן לעזור לי בזה והוא לא מוכן להגיע לשום הסדר כלשהו. 'אוי ואבוי אם תחשוב לזלזל בדרכי התשלום'.

"קראו לי לבית של אורן אבוטבול. משה רובין היה שם. אמר לי: 'צא רגע מהמונית'. כשיצאתי אורן היה צמוד אליו, ומשה אמר לי: 'שאני לא אשמע שאתה לא משלם ושלא תחשוב לא לשלם, זה ברור לך? אל תנצל את החברות שלנו ואל תנצל את זה שאני אוהב אותך. זה לא עובד ככה. אני מבקש ממך שעד השעה שלוש, קח לך אפילו עד השעה ארבע, שהכסף יהיה. אם לא יהיה את הכסף, מבחינתי אל תשלם את הכסף'. שאלתי אותו 'מה זאת אומרת?' הוא אמר לי: 'אתה מספיק חכם כדי להבין את מה שאמרתי'".

החוקר: מה הבנת מהאמירה הזו של רובין?

ש': על סמך ההיכרות בינינו, אם הוא אומר "אם אין לך, אז לא צריך את הכסף", אז הוא יפגע בך. צפה פגיעה.

"לא היה לי לשלם", סיפר ש' לשוטרים. "הלכתי לדודה שלי מרים, בכיתי לה שאני מסובך עם אנשים מסוכנים ואני חייב שהיא תעזור לי בסכום כסף. בא אליי אורן אבוטבול ואמר לי: 'עד מחר בשעה 12:00 אתה מביא את הכסף ואם 12:01 לא צריך את הכסף'. למזלי הטוב, בעלה של דודה שלי השיג את הכסף. חייגתי לאורן ואמרתי לו שהכסף אצלי, הוא אמר לי 'תגיע לרמת חובב'. אורן נכנס אליי למונית ואמר לי שמשה רובין רוצה 1,500 שקלים יותר על האיחור הזה. לא הייתה לי ברירה. פחדתי להגיד לא. שילמתי 33,500 שזה 1,500 יותר ממה שצריך, על יום איחור אחד".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"אתם ממש קרציות"

משה רובין היה אחד האנשים הנאמנים ביותר של חגי ויניב (ניבי) זגורי. עד למעצרם, שימש רובין איש הביצוע שלהם. לפני כשנה הוא ריצה עונש מאסר ויצא לחופשי. בשנה זו, ספג עולם הפשע בבאר שבע מכה קשה. בזמן שהאחים זגורי כבר יושבים, הארגון היריב בראשות זאזא צדיק, ששר למרותו של יצחק אברג'יל, חטף גם הוא. צדיק נאשם בניהול ארגון פשיעה וכעת הוא עומד לדין יחד עם חייליו.

לריק הזה נכנס רובין. עד מהרה יצר לעצמו שם של המאפיונר הרציני ביותר בשטח. הוא איגד סביבו אנשים, בנה היררכיה של קציני מבצעים, מוציאים לפועל, אנשי כספים, חיילים ו"קופים" – אנשים שמוצבים בקדמת עסקי העבריינים ותפקידם ליפול על החרב במקרה של פשיטה משטרתית. רובין השתלט לחלוטין על עסקי ההימורים בדרום ובמקביל, החל לשמש בורר בעולם התחתון. "היום משה רובין הוא המילה האחרונה בעיר", סיפר עד המדינה לחוקרי המשטרה, שעד לתקופה האחרונה לא העריכו מספיק את יכולותיו של האיש הכריזמטי. "כל מה שקורה ברחוב - הכול עובר דרכו. אם יש סכסוכים, הוא נכנס בכל תמונה. אם יש בוררויות, הוא נכנס בכל תמונה".

הטענות הללו הוטחו בפניו של רובין, שברוב חקירתו שמר על זכות השתיקה. "אתם רוצים שליטה מלאה בכל מה שקורה בעיר", אמר לו אחד החוקרים. "אתם לא נותנים לאף אחד אופציה להרים את הראש מבלי שאתם תתערבו. תשמע, אתם ממש קרציות".

"בעדינות, אחי"

כתב האישום נגד רובין ואנשיו מפרט שורה של עבירות שלא היו מביישות את הארגונים הגדולים ביותר בישראל. ה"פרה החולבת" שלו הוא אתר להימורי ספורט – מה שמכונה "ב??ט?ים" – אתר שהניב לו הכנסות של מיליוני שקלים. עוד מיוחסים לו כמה מקרי סחיטה באיומים, הקמת דירות הימורים ברחבי באר שבע וניהול מתחמי בינגו, בין היתר בחוות הסוסים בבאר שבע.

מאז ששוחרר מן הכלא, הקפיד רובין לא להישמע בשיחות הטלפון. ובכל זאת, הצליחו אנשי המשטרה ליירט כמה שיחות עם לווים ועם מנהלי בתי הימורים. כך, למשל, בשיחה שניהל יד ימינו עמיר בן שימול המכונה ה"אמריקאי", עם חייל של הארגון שחייב לו כסף. החייל מסביר שהוא מצוי בקשיים וגם מתייעץ עם משה רובין כיצד לנהוג בא', שחקן כדורגל לשעבר, שגם הוא בחייבים.

בן שימול: אתה רוצה לשלוח לי איזה תשלום או משהו?

החייל: וואלה יש עליי. מתאים, חמישים שקל בכבוד שלי.

בן שימול: וואו וואו, יא גופה, באימא שלי, אתם גופות אתם שמה, גופות.

החייל: אני גופה? אני בן זונה אם אני גופה, באימא שלי, עזוב אותך אחי. עזוב, עובר תקופה.

בן שימול: תשמע, תכניס אותי שותף שמה. 30% (בן שימול מבקש נתח מעסקי ההימורים של החייל, י.א.).

החייל: בוא. אתה רוצה להיכנס ב-30%? בוא.

בן שימול: כן, תכניס אותי שותף. אם לא היום, אז זה כבר יותר. 50%-50%.

החייל: עשו עלינו קפיצה (פשיטה משטרתית, י.א.).

בן שימול: אין לך דרך להעביר אותם לפה, הא? (להעביר את המהמרים לאזור אחר, י.א.).

החייל: איפה, הם לא יבואו אחי. אבל כולם שבורים שמה, אתה לא מבין?

בן שימול: למה, היה לך משחקים טובים שמה.

בהמשך השיחה מבקש החייל לברר אם בן שימול נמצא בקרבתו של רובין.

החייל: תגיד, איפה אתה, עם החבר?

בן שימול: כן.

החייל: תשאל אותו אם הגבוה, הגבוה שהיה נוהג לו אז באוטו, אם הוא עדיין קשור אליו.

בן שימול: אה, ככה ככה. אתה מדבר על השחקן כדורגל לשעבר?

החייל: כן, כן.

בן שימול: למה, מה קרה שם?

החייל: וואלה, יש לי איתו בעיה שמה, של כסף.

בן שימול: חייב לך כסף?

החייל: חייב, כן. מה זה, הוא עשה שם עקיצה בת זונה אחי. הוא עשה טעות של החיים אחי.

בן שימול: מה זאת אומרת?

החייל: לא שקל-שניים, דפק עקיצה אחו שרמוטה, 40 אלף.

בשלב הזה פונה בן שימול לרובין ושואל אם הוא קשור לשחקן הכדורגל. "קח, דבר אתו", הוא אומר ומעביר את הטלפון לרובין. "תשמע, יש לי שמה חצי מ-40, אני נותן לך יד". כך, לפי הערכת המשטרה, אישר רובין לחייל לסחוט את שחקן העבר בתמורה לחלק מהחוב. "15 מספיק לי, אני בן אדם קצת מנוסה, טיפה... תפנה אליו, אתה שומע? ותשיג לי את המעטפה שיהיה בצד". פוסק רובין.

החייל: אפשר לזוז אתו שמה? איך שרוצים אחי?

רובין: כן, אם זה קשור אליך, כן.

החייל: בסדר, כפרה עליך, טוב אח שלי.

"בעדינות רק אחי", מסכם רובין, מסמן שאין צורך שהסחיטה תגיע לפציעה קשה.

"למהמר יש שבוע להיכנס לסחרור"

לפי המידע המודיעיני, הגרעין של הארגון מורכב משלושה אנשים: משה רובין, מספר שתיים שלו יוני שבתייב (שנמלט וטרם נעצר) ועמיר בן שימול. יחד הם מנהלים דירות הימורים ואתר הימורים ומשתמשים באנשי קש, "קופים" שלוקחים על עצמם את העבירות. עשרות חיילים ששרים למרותם מתחלפים מעת לעת ועל פי אינטרסים. באחת מהאזנות הסתר שנקלטו במשטרה, ביקש רובין לדעת כמה עולה לשכור מאבטחים וניסה לשכור כלי רכב יוקרתי, כיאה לבוס גדול. במשטרה מעריכים שהוא ביקש לבסס את תדמיתו כאיש החזק בעולם הפשע בדרום.

כאשר אנשיו של רובין מזהים אדם עם חיבה להימורים, הם פונים אליו ודורשים ממנו להמר רק במקומות השייכים להם. "בא אליי אורן אבוטבול ואמר לי ש'מהיום, אם אתה רוצה להמשיך להמר, תבוא אליי, אני אפתח לך קופסה ומהיום אתה מהמר רק אצלנו'", סיפר העד ש' לחוקריו. "הם לא רוצים לשמוע שאתה מהמר במקום אחר, כי אם הם ישמעו את זה, אתה תסתבך איתם".

חוקר: למי הכוונה?

ש': משה רובין ויוני שבתייב. כרגע, הם היחידים שעובדים בעיר בזה. אני לא רוצה להתעסק עם האנשים האלה. לא הייתה לי ברירה. אני אוהב את ההימורים, חי את ההימורים, הימרתי אצלם והפסדתי קרוב ל-80 אלף שקל בארבעה חודשים. כשלא היה לי כסף, נעשתה לי הלוואה בריבית. משה רובין נקרא 'הבוס'. השם שלו הולך לפניו. אנשים מפחדים ממנו. יוני שבתייב הוא השותף של משה בענייני הלוואות והימורים והוא בקטע יותר אלים. מי שלא משלם בזמן, אז בקטע האלים. שלומי חביב מביא מהמרים ואנשים שלווים כסף. מקבל אישור ממשה בנושא הימורים. אורן אבוטבול מדבר בשמו של משה. כשמשה השתחרר מהמאסר האחרון, אורן אבוטבול הפיץ שכל מי שרוצה להמר, יעשה את זה באמצעות משה ויוני".

אנשי הארגון נוהגים בזהירות רבה. אחד החוקרים אמר לרובין: "מאלפי שיחות שנקלטו ותומללו על ידי המשטרה עולה שאתם ממעטים לקרוא אחד לשני בשם הפרטי, אלא אם 'התפלק' לכם בטעות. אתם מדברים בקודים וברמזים, לריבית אתם קוראים 'עבודה'. אתם אוהבים לקרוא אחד לשני 'רווח', לאחד אתם קוראים 'דיבורים', לאחד אתם קוראים 'השמן' ולאחד אתם קוראים 'זה שלא אוהב לאכול הרבה'. אתם כולכם חיים בסרט של מאפיה".

אחת הסוגיות המעניינות שהוצפו במשרדי ימ"ר נגב היא הקשר בין ארגונו של רובין לקבוצת הפועל באר שבע. כך, למשל, אמר רובין לאחד מחייליו: "רמו עושה מחר פתיחה למקום. דבר עם שמעון ביטון (אחד מבכירי הפועל באר שבע, י.א.) תגיד לו שאני ביקשתי שכולם יגיעו, שחקנים של באר שבע". לפי הערכת המשטרה, רובין ביקש לארגן שחקנים שיבואו לפתיחה של עסק, כדי ליצור יחסי ציבור טובים. "אתם מייח"צנים את העסקים שלכם על ידי מפורסמים", הטיח אחד החוקרים ברובין, שהמשיך לא להגיב.

עד המדינה פירט גם על שיטת הפעולה של אתר הימורי הספורט, שהכניס סכומי עתק לארגון. המהמר מקבל מאיש הקשר שלו שם משתמש וסיסמה, שאותם הוא מזין באתר gobet247. לרשותו של המהמר נזקף מספר מסוים של נקודות, קרדיט שהוא מקבל מאיש הקשר. כל נקודה שווה 50 שקלים. המינימום להימור הוא מאה נקודות, או 5,000 שקל, אבל לדברי ש' ברוב המקרים המשחק מתחיל מאלף נקודות. "האינטרס של בעל הנקודות הוא שהמהמר יפסיד את הנקודות כמה שיותר מהר כדי שהוא יתקשר ויבקש להוסיף עוד", סיפר ש'. "החשבון מתבצע משלישי לשלישי. למהמר יש טווח של שבוע להיכנס לסחרור. אם הוא מרוויח לדוגמה אלף נקודות או 1,200 נקודות, אז הוא הרוויח 5,000 שקל או 6,000 שקל. אם השחקן הפסיד לדוגמה אלף נקודות, ואין לו איך לשלם, זה נהפך לו להלוואה בריבית".

חוקר: על איזה ענף ספורט אפשר להמר?

ש': כדורגל, כדורסל, הוקי קרח, טניס, קלפים, לוטו, צ'אנס וכדומה. לרוב המהמרים מהמרים על כדורגל וכדורסל.

חוקר: כל אחד יכול להמר באינטרנט? או שיש מגבלה של אנשים מסוימים?

ש': אתה צריך להכיר את האנשים שמתעסקים בהימורים האלו וזה חבר מביא חבר. יש בירור כללי על אותו בן אדם. אם יש לו חובות בחוץ, אם הוא טוב בכסף, הכוונה שהוא לא עושה בעיות ועומד בתשלומים וזה הולך קדימה, זה רץ.

חוקר: ואם השחקן זוכה, איך הוא מקבל את הכסף?

ש': מאותו סוכן.

חוקר: אתה מכיר סוכנים שמפעילים את האתר?

ש': משה רובין, שלומי חביב וכל מיני שאני לא זוכר.

משיחה שיורטה על ידי המשטרה עולה כי רובין הקים את האתר בשותפות עם ניבי זגורי, עוד בטרם שוחרר מהכלא. בסוף אוגוסט 2013, נשמעו השניים מדברים על הסיכויים לזכייה של האתר, וזגורי מבקש להמר על משחק: "אני שם על חיפה ניצחון אובר".

הפשיטות שעשתה המשטרה על אזורי ההימורים, פשיטות שתיעודן הגיע לידי וואלה! חדשות, בצירוף עדותם של שני עדי מדינה, לא הותירו קלפים רבים בידיו של רובין. עם זאת, כשהשוטרים באו לעשות חיפוש בביתו, הם נדהמו מממדי העושר שהוא צבר בשנה האחרונה. גורמים במחוז הדרומי, בפיקודו של מפקד המחוז יורם הלוי, מספרים כי ארגונו של רובין הצליח בשנה בלבד לגלגל עשרות מיליוני שקלים. המהמרים של אז יכולים לנשום לרווחה, אך לא לזמן רב. בעולם הפשע, חלל ריק לא שורד.

תגובות

בא כוחו של משה רובין, עורך הדין אורי בן נתן, מסר בתגובה: "בבית המשפר המחוזי בבאר שבע, כבוד השופש אבו טהה הודיע לפני כמה ימים כי החלטתו המפורטת בעניין הראיות תימסר בימים הקרובים ואולם לא הסתיר את קביעתו כי אין בנמצא ראיות לארגון פשע. מדובר בקביעה תקדימית שבית משפט מחוזי קובע באופן חד משמעי כי הפעילות המתוארת בכתב האישום לא עונה להגדרות חוק המאבק בארגוני פשיעה. לא ייתכן שייחסו למרשי מעמד של ראש ארגון פשע בעל יכולות כלכליות שמשתמש ברכב שכור וגר בשכירות".

בא כוחו של יוני שבתייב, עו"ד ירון גיגי, מסר בתגובה: "ההגנה מברכת על החלטה האמיצה של בית המשפט ולפיה בנסיבות הקיימות אין ראיות (ואף לא לכאוריות) לארגון פשיעה.
הגיעה העת שלא כל קבוצת עבריינים תהפוך לארגון פשע, על בית המשפט ובעיקר על הרשויות לא להשתמש בהינף יד במנגנון ארגון הפשיעה ולשמור אותו למקרים המתאימים".

בא כוחו של עמיר בן שימול, עורך הדין זוהר ארבל, מסר בתגובה: "אנו מברכים על קביעתו של כבוד השופט אבו טהה מבית המשפט המחוזי בבאר שבע, שלפיה אין בחומר החקירה ראיות לכאורה לקיומו של ארגון פשיעה. אנו סבורים כי במהלך ניהול התיק, יווכח בית המשפט המחוזי לגלות שכתב האישום הורכב באופן נמהר על בסיס ראיות חלשות שאין בכוחן להוביל להרשעה".

תגובת עורכת הדין ליה פלוס, המייצגת את הנאשם אורן אבוטבול: "המדינה סימנה לעצמה יעדים מסוימים שיש לעצור והציבה רף גבוה מדי עבורה. ההגנה טוענת לכל אורך הדרך שלא מדובר בארגון פשיעה והמעצר מבוסס על מוניטין של נאשמים מסוימים וקשרים חברתיים של נאשמים אחרים. אנחנו מאמינים שבית המשפט יקבל את עמדת ההגנה בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully