וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לישראל אין ברירה אלא להתקרב לאובמה המובס

5.11.2014 / 11:46

יותר משמדובר בהישג רפובליקני, תוצאות הבחירות לקונגרס מסמלות מכה ניצחת לנשיא אובמה ולמנהיגותו. אך עד סיום כהונתו, ארה"ב, והבית הלבן בראשה, היא בעלת הברית היחידה שלנו

תוצאות בחירות אמצע-הקדנציה בארצות הברית הסתיימו, כצפוי, בניצחון רפובליקני. בכך אין כל הפתעה. לעומת זאת, גודל הניצחון, המהפך בסנאט והפערים שהעמיקו לטובת הרפובליקנים בבית הנבחרים ובקרב מושלי המדינות המרכיבות את ארה"ב, הפתיעו גם את הרפובליקנים עצמם.

עם 52 מושבים בסנאט (מתוך 100) ויותר מ-235 חברי בית הנבחרים (מתוך 435 בסה"כ), יוכלו רפובליקנים לדרוש ולהפוך את כל הרפורמות של הנשיא ברק אובמה בנושאי הפנים (במיוחד בתחום הבריאות, השנוי שם במחלוקת), ולשתק את פעילות ממשלו ומדיניותו, בתחומים המגדירים את החברה האמריקנית - הגירה, מסים, הפלות והמינויים לבית המשפט העליון.

יותר משמדובר בהישג רפובליקני, תוצאות הבחירות מסמלות מכה ניצחת לנשיא אובמה, למדיניותו ולמנהיגותו. התחושה בציבור האמריקני היא של אובדן הדרך, ובעיקר של הפקרת האינטרסים החברתיים והכלכליים לשליטת הבית הלבן.

באשר לענייני חוץ, שכידוע מעולם לא שימשו גורם משקל בבחירות בארה"ב, מסתמן שהפעם, כישלונותיו המהדהדים של אובמה בזירה הבינלאומית תרמו גם הם לתחושת אובדן המנהיגות בקרב הציבור הרחב.

נשיא ארה"ב ברק אובמה עובד בחדר הסגלגל בבית הלבן, לקראת הנאום לאומה השנתי. וושינגטון, 27 בינואר 2014. Jacquelyn Martin, AP
הנשיא ברק אובמה בחדר הסגלגל/AP, Jacquelyn Martin

בניגוד לכוחו של הקונגרס בקביעת מדיניות הפנים, ויכולתו למנוע מהלכים הישגיים בתחום זה, ההפך הוא הנכון הוא במדיניות החוץ: הסמכות נתונה לנשיא וליועציו באופן כמעט בלעדי, והדוגמה המובהקת לכך היא בקביעת מיקום שגרירות ארה"ב בישראל. למרות החלטות חוזרות ונשנות של הקונגרס להעביר את השגרירות לירושלים, הדבר לא נעשה בגלל וטו נשיאותי. כך הדבר גם לגבי רוב ענייני החוץ, בין היתר לגבי ההצבעות במועצת הביטחון באו"ם, יוזמות מדיניות והחלטה על בריתות אסטרטגיות.

מכאן, שבהקשר הישראלי, ראוי לכולנו לזכור כי קיום יחסים תקינים עם לשכת ראש הממשלה בירושלים הוא אינטרס עליון של ישראל. למרות שהברית הטבעית בין ישראל לארה"ב, והיחסים האסטרטגים העמוקים שלה, מושפעים מיחסים אישיים בצמרת, יחסים אלה הם חלון הראווה של קשרי ישראל-ארה"ב - הן עבור אויבי ישראל ויריבה במזרח התיכון ובכלל - והן עבור חלקים נרחבים בפומביות האמריקנית.

שיקום יחסי ישראל-ארה"ב - בעדיפות עליונה

בשנתיים הנותרות לכהונתו של אובמה, עומדות על הפרק סוגיות בעלות חשיבות עליונה לישראל: הסכם הגרעין עם איראן, התהליך המדיני מול הפלסטינים, נוסף על סוגיות בילטרליות כגון אספקת ציוד ונשק ייחודי לישראל.

בנושאים אלה, ההחלטה כאמור היא בידי הנשיא בלבד, והשפעת הקונגרס היא משנית. כדאי להבטיח את האינטרסים של ישראל בהסכם מול איראן, ולמנוע את בידודה של ישראל בזירה הבינלאומית אל מול הפלסטינים. יש למנוע יוזמות מזיקות שונות מצד גורמים בינלאומיים נגד ישראל, ולהמשיך ללא הפרעה את אספקת הנשק למדינת ישראל. לשם כל זאת, ראוי שייעשה מאמץ עליון להשבת היחסים התקינים בין לשכת ראש הממשלה לבין הבית הלבן - בעלת בריתה החשובה, ואולי היחידה, של ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully