וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ההכרה בפלסטין: מוסדות פיננסים בשוודיה מחרימים את ההתנחלויות

3.11.2014 / 0:03

ארבע קרנות פנסיה גדולות שקשורות לממשלה מחרימות חברות ישראליות וזרות הפועלות בשטחים בגין "הפרת זכויות אדם". דיפלומט ישראלי: "שוודיה הפכה לאחת המדינות הכי אנטי-ישראליות באירופה"

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

על רקע החלטתה של ממשלת שוודיה להכיר במדינה פלסטינית עם פרסום מאמרה של שרת החוץ מרגוט וולסטרום בעניין, גורמים בכירים במשרד החוץ בירושלים אומרים כי שוודיה הפכה לאחת המדינות הכי אנטי-ישראליות באירופה, מה שמתבטא לא רק במדיניות הממשלה הרשמית, אלא גם בהחלטות של מוסדות פיננסיים במדינה להחרים חברות ובנקים בישראל.

"זה לא מקרי ששוודיה היא המדינה היחידה בסקנדינביה שמכירה במדינה פלסטינית, וזאת בניגוד לדנמרק, נורווגיה ופינלנד, שדחו על הסף את בקשותיה של שוודיה להצטרף למהלך הזה", אמר לוואלה! חדשות דיפלומט ישראלי בכיר. "האווירה הציבורית שנוצרה שם כנגד ישראל חורגת מההחלטה הממשלתית הזו. אין כאן משבר נקודתי מול ישראל, אלא מציאות עגומה שנמשכת כבר שנים".

עוד בנושא:
שוודיה כשלה בגיוס תמיכה: השכנות מסרבות להכיר בפלסטין
שרת החוץ השוודית: "אשמח לשלוח לליברמן חבילה של איקאה"
שוודיה הכירה רשמית בפלסטין; אבו מאזן: "החלטה אמיצה"

שרת החוץ של שבדיה מרגוט וולסטרום. AP
שרת החוץ של שוודיה, מרגוט וולסרום/AP

בירושלים טוענים כי שוודיה היא אחת המדינות המובילות באירופה בכל הנוגע להחלטות חרם על חברות ישראליות. כך למשל, קרן הפנסיה של עובדי המגזר הממשלתי בשוודיה פירסמה באתר האינטרנט שלה רשימה של 16 חברות מרחבי העולם שאותן היא מחרימה בשל הפרת זכויות אדם – כאשר לא פחות מתשע מן החברות ברשימה הן ישראליות. בין השאר, מחרימה הקרן השוודית את בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, סלקום ובזק, כולן בשל "פעילות בשטחים הכבושים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מאמר של שרת החוץ של שוודיה על הכרה בפלסטין. Dagens Nyheter, צילום מסך
"ולכן, שוודיה תכיר במדינה הפלסטינית". המאמר שפרסמה שרת החוץ מרגוט וולסטרום ביום חמישי/צילום מסך, Dagens Nyheter

שתי קרנות פנסיה גדולות אחרות בשוודיה, קרנות AP1 ו-AP4, הפעילו לחץ על חברות זרות לבטל פרויקטים מעבר לקו הירוק בירושלים, בדגש על חברת "ואוליה", שהייתה מעורבת בפרויקט הרכבת הקלה בעיר, וחברת "אלסטום" הצרפתית שבנתה את הקרונות עבור הרכבת. באתרי האינטרנט של קרנות הפנסיה השוודיות נכתב כי החברות הללו "מעורבות בקו הרכבת בין ירושלים לגדה המערבית", תיאור לא מדויק של קו הרכבת, שעובר בתוך שכונות ערביות במזרח ירושלים. יש לציין כי שתי הקרנות הללו שייכות למשרד האוצר השוודי.

קרן פנסיה נוספת ששייכת למשרד האוצר במדינה, AP7, הודיעה גם היא לאחרונה כי בכוונתה להחרים שתי חברות בינלאומיות בשל פעילותן בישראל ובשטחים. הקרן החליטה להחרים את חברת הבנייה הבינלאומית CEMEX בשל "פעילות בשטחים הכבושים בפלסטין", ואת ענקית המחשוב HP בשל "מכירת ציוד טכני לישראל", המשמש להפרת זכויות אדם. עם זאת, לא פורט באתר הקרן מהו הציוד שבגינו תוחרם HP ולאילו פעילויות הוא משמש את ישראל.

מוודאים שהבנקים בישראל לא תורמים להפרת זכויות

בנק "נורדיאה" השוודי, אחד הבנקים הגדולים בצפון אירופה, החליט גם הוא בשנה שעברה להחרים את CEMEX בשל פעילותה בשטחים. הנהלת "נורדיאה" אף ערכה בתחילת השנה בדיקה מעמיקה של פעילות הבנקים הישראלים הגדולים בהתנחלויות, כדי להחליט אם להחרים אותם או לא. ההחלטה שהתקבלה בסופו של דבר הייתה להמשיך להשקיע בבנקים הישראלים, אך לקיים עמם "דיאלוג שוטף" כדי לוודא שהם אינם שותפים להפרת זכויות אדם בשטחים.

בנק לאומי. שרון בוקוב
מוחרם עקב "פעילות בשטחים הכבושים". בנק לאומי/שרון בוקוב

על אף שקרנות הפנסיה השונות שמחרימות חברות ישראליות וזרות הפועלות בישראל קשורות לממשלה השוודית, ההחלטות הללו אינן מבטאות מדיניות ממשלתית, שכן מדובר בחברות עצמאיות. עם זאת, במשרד החוץ בירושלים טוענים כי הן משקפות אווירה ציבורית אנטי-ישראלית, שמקורה בסיקור התקשורתי בשוודיה וגם בתגובותיה של הממשלה בשטוקהולם להתפתחויות בזירה הישראלית-פלסטינית. בין השאר, מפנים בירושלים אצבע מאשימה לשר החוץ לשעבר של שוודיה, קארל בילדט, שנחשב לאחד המדינאים הכי פרו-פלסטינים באירופה בשנים האחרונות.

"במשך תקופה ארוכה, דנמרק הסתמנה בתור המדינה שהובילה את המגמות הללו באירופה, אבל שוודיה הצליחה לעקוף אותה בסיבוב", אמר דיפלומט ישראלי בכיר ששוחח עם וואלה! חדשות. בירושלים מעריכים כי בעקבות הלחימה שהתנהלה בקיץ ברצועת עזה, החלטות נוספות ברוח זו יתקבלו בשבועות הקרובים. שר החוץ, אביגדור ליברמן, טרם החליט אם ומתי לשלוח בחזרה לשוודיה את השגריר יצחק בחמן, שהושב לארץ בסוף השבוע במחאה על ההכרה במדינה פלסטינית.

משגרירות שוודיה בישראל לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.

(עדכון ראשון: 19:36)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully