וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בבורקינה פאסו: האופוזיציה מתנגדת לשלטון הצבאי

2.11.2014 / 7:00

מפלגות האופוזיציה קראו לחידוש ההפגנות במדינה, לאחר שסגן מפקד משמר הנשיאות הודיע כי ישלוט במדינה במקומו של הנשיא שהודח. "הצלחת ההתקוממות שייכת לעם ואסור לצבא להחרים אותה"

שליט בורקינה פאסו, אייזק זידה, 1 בנובמבר 2014. רויטרס
שליט בורקינה פאסו, ליוטנט קולונל אייזק זידה/רויטרס

מפלגות האופוזיציה בבורקינה פאסו הביעו אמש (שבת) את התנגדותן להשתלטות הצבא על המדינה וקראו להמשך ההפגנות היום. כמו כן, גם באיחוד האפריקני ובארצות הברית גינו את המהלך. לאחר שהנשיא הוותיק בלאז קמפראורה התפטר ביום שישי, הודיע הרמטכ"ל הונור טראורה כי הוא יעמוד בראש ממשלת המעבר. עם זאת, אתמול בבוקר הכריז על עצמו סגן מפקד משמר הנשיאות, ליוטנט קולונל אייזק זידה, שליט המדינה ולאחר שהרמטכ"ל הבין שזידה זוכה לגיבוי בקרב הקצינים, נתן לו את תמיכתו.

באופוזיציה זועמים על כך שעל אף שהצליחו לגרום לסילוקו של קמפראורה, ששלט במדינה ב-27 השנים האחרונות לאחר שעלה בעצמו לשלטון באמצעות הפיכה צבאית, בראש המדינה יעמוד עדיין איש צבא. על פי חוקת בורקינה פאסו, יו"ר הפרלמנט אמור להחליף את הנשיא אם הוא פורש ועליו לארגן בחירות חדשות תוך 90 יום. עם זאת, הצבא פיזר את הפרלמנט והשעה את החוקה.

"המעבר השלטוני צריך להיות דמוקרטי ואזרחי באופיו", נמסר בהצרה משותפת של מפלגות אופוזיציה ושל ארגוני זכויות אזרח, שקראו להפגנות מול ארמון הנשיאות בבירה וואדגוגו. "הצלחת ההתקוממות שייכת לעם ולכן גם מגיע לו לעמוד בראש ממשלת המעבר. אסור לצבא להחרים את הניצחון".

מפגינים בוזזים את ביתו של אח הנשיא המודח בבורקינה פאסו, 1 בנובמבר 2014. רויטרס
מפגינים בוזזים את ביתו של אחיו של הנשיא המודח, אתמול/רויטרס

זידה, שעומד בראש היחידה המאומנת והמצוידת ביותר של הצבא, הודיע ברדיו כי יעמוד בראש ממשלת המעבר שהרכבה ומשך זמן כהונתה ייקבעו בשיחה משותפת עם כל המגזרים במדינה. "זאת לא הפיכה צבאית, אלא התקוממות עממית", הצהיר זידה בשידור בטלוויזיה הממלכתית. "אני מוקיר את חללי ההתקוממות ומודה על ההקרבה שנעשתה על ידי עמנו". זידה הפציר באיחוד האפריקני ובגוש מדינות מערב אפריקה לתמוך בשלטונו, אולם באיחוד דרשו ממנו למסור את השלטון לרשויות האזרחיות. כמו כן, נמסר כי מועצת השלום והביטחון של האיחוד, שלה הסמכות להטיל סנקציות במקרים של פגיעה בדמוקרטיה, תתכנס ביום שני הקרוב.

המשבר במדינה המערב האפריקנית הענייה זכה להתייחסות מצדה של ארצות הברית – אתמול גינתה מחלקת המדינה את תפיסת השלטון על ידי הצבא והפצירה בהעברתו המידית לגופים האזרחיים. וושינגטון יכולה להקפיא את שיתוף הפעולה הצבאי עם בורקינה פאסו, שהפכה לגורם חשוב במאבק בארגון אל-קאעדה באזור, אם תקבע באופן רשמי שאכן התבצעה הפיכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully