וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוניצ"ף: ישראל במקום ה-4 בעולם המפותח בעוני ילדים

דוח חדש של קרן הילדים של האו"ם חושף כי מאז המשבר ב-2008 עלה שיעור הילדים בישראל הנמצאים מתחת לקו העוני מ-35.1% ל-35.6%. יוון במקום הראשון עם 40.5% ואילו נורבגיה במקום האחרון - רק 5.3%

אישה מקבץ נדבות ברחובות אתונה, יוון, 2010. AP
אישה מקבצת נדבות ברחובות אתונה, יוון/AP

ישראל נמצאת במקום הרביעי בעולם המפותח בעוני בקרב ילדים – כך קובע דוח חדש של קרן החירום של האו"ם לילדים (יוניצף) שפורסם היום (שלישי). הדוח סוקר את המצב ב-41 מדינות בעולם המפותח מאז המשבר הכלכלי של 2008 וממנו עולה כי שיעור העוני בקרב הילדים נמצא בעלייה ב-23 מדינות. לפי מחברי הדוח, מצב זה עלול להמיט חיי מחסור על דור שלם.

מהדוח עולה כי שיעור הילדים בישראל הנמצאים מתחת לקו העוני עלה מ-35.1% ב-2008 ל-35.6% כיום. יוון, אחת המדינות שסבלה בצורה הקשה ביותר מהמשבר הכלכלי, מובילה את רשימת העוני עם 40.5% ואחריה לטביה (38.2%) וספרד (36.3%). עם זאת, עבור ישראל מדובר בעלייה מתונה יחסית לתקופה והיא נמצאת במקום ה-19 מבחינת גודל השינוי. ביוון ובאיסלנד נרשמה העלייה הגדולה ביותר בהפרשים בין התקופות ואילו בצ'ילה התרחשה הירידה הגדולה ביותר – מ-31.4% עוני בקרב ילדים בשנת 2008 ל-22.8% כיום. נורבגיה נמצאת במקום האחרון ורק 5.3% מילדי המדינה מוגדרים עניים.

ילדים עניים. Zurijeta, ShutterStock
"ככל שעובר הזמן, כך יהיה קשה יותר לחלץ את הילדים ממעגל העוני"/ShutterStock, Zurijeta

על פי הדוח, מספר הילדים שנכנסו למעגל העוני בתקופת השפל הכלכלי גבוה ב-2.6 מיליון ממספר הילדים שיצאו ממנו. "ככל שיתארך הזמן שבו לכודים הילדים במעגל העוני, כך יהיה קשה יותר עבורם להיחלץ ממנו", נכתב בדוח. "בחמש השנים האחרונות, ישנה עלייה במספר הילדים ובמשפחותיהם שחוו קושי בהשגת מוצרים בסיסיים ובחינוך. נתוני האבטלה שנרשמו בשנים אלו, שלא נראו מאז השפל הגדול של שנות ה-30', הותירו משפחות רבות שלא מסוגלות לספק הגנה והזדמנויות שלהם זכאים הילדים".

בהמשך נכתב כי "הדבר החשוב ביותר הוא שהשפל הגדול עלול ללכוד דור של נערים משכילים ובעלי יכולת ב'לימבו' של ציפיות שלא ניתן להגשימן. ההשפעה של המשבר על ילדים תורגש עוד זמן רב על אף שהמשבר עצמו תם". מחברי המחקר ביקשו מהנשאלים להביע את חוויותיהם מהתקופה באמצעות ארבעה מדדים: חוסר היכולת לרכוש מזון עבורם או עבור בני משפחתם, רמת החרדה, רמת שביעות הרצון הכללית ואם לילדיהם יש את האפשרות ללמוד ולהתפתח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully