וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביבים, אכזבתם אותנו

27.10.2014 / 16:00

עיריית תל אביב החליטה לבטל הוצאת טיולים בירושלים בעקבות המהומות בבירה בשבועות האחרונים. אלא שתושבי מישור החוף צריכים להבין שהאלימות בבירה היא בעיה גם שלהם

באחד מימי מבצע "צוק איתן" הסתובבתי ביישוביי עוטף עזה בפעילות למען בני הנוער והילדים ששהו במקלטים. לאחר נסיעה של שעה מירושלים, וכמה עצירות בדרך לשכב בצדי הדרך, פנינו לכביש הצר המוביל לקיבוץ בארי, רק שבמקום כביש שומם ודממה שנקטעת בכל כמה שניות על ידי פגזים שלנו, מצאנו פקק ארוך שלא מתקדם.

"באנו לחזק את החיילים", "באנו להפגין סולידריות עם התושבים", אמרו נוסעי כלי הרכב, והם אכן באו, בהמוניהם, מכל מקום בישראל, עמוסים באוכל ופינוקים. אני מצדי עמדתי שם והסתכלתי בגאווה, וכל מה שדמיינתי בראש הוא את חאלד משעל צופה בטלוויזיה אי שם במלונו בקטאר ומסנן בעצבנות - "איך אנחנו לא מצליחים לשבור את הישראלים האלו".

וזה הקטע, שקשה מאוד לשבור אותנו. כבר נכתבו מילים רבות על הניצחון האמיתי של "צוק איתן", אבל בסוף המלחמה, גם רגע אחרי שהתחילו ההאשמות ההדדיות בין נתניהו לנפתלי בנט, היה ברור לכולנו שהכוח האמיתי שלנו נמצא עמוק בפנים. מבצע "שובו אחים" שבר את המחיצות, כשהציבור הישראלי ראה את רחלי פרנקל הדתייה אומרת קדיש מעל קבר בנה או את בת-גלים שער מודה לאבו מאזן אל מול עשרות אלפים, וכל מי שהציץ לרגע מבחוץ עלינו חשב לעצמו כמה גדולים נוכל להיות אם רק נזכור פעם אחת להמשיך את זה גם בעתיד.

תפילת יום שישי בשכונת ראס אל עמוד במזרח ירושלים 24.10.2014. נועם מושקוביץ
"מזרח ירושלים היא בעיה של כל המדינה". שוטרים ופלסטיני במזרח העיר/נועם מושקוביץ
"אנחנו צריכים את העזרה שלכם, את התמיכה שלכם, לא שתבטלו את הביקורים אצלנו. אל תחשבו שאם תעצמו עיניים זה יעבור"

והנה חלפו להם מספר חודשים ונראה ששכחנו, כי אתמול פתחתי את היום בידיעה שבעיריית תל אביב-יפו החליטו לבטל את הביקורים בירושלים בעקבות המהומות בעיר. אצל חז"ל נאמר כי הקדוש ברוך הוא הבטיח שלא יעבור ב"ירושלים של מעלה" לפני שיעבור "בירושלים של מטה", ועבור החברים בתל אביב נראה שירושלים של מטה פשוט לא קיימת. זה לא מקום שחיים בו, זה מקום שמבקרים בו, פעם בכמה שנים, לא עיר מעורבת עם מורכבות, אלא סוג של מוזיאון, או גן חיות, וככזה בוודאי אפשר לבטל את הביקור בו "עד יעבור זעם". ניסיתי לקרוא לזה אחרת, באמת, אבל בפועל אתם מזניחים אותנו להתמודד עם זה לבד. זו לא הבעיה שלכם, זה סוג של פלנטה אחרת, שתושביה ונבחריה צועקים שהיא בוערת, והם יכולים להמשיך לצעוק, אולי יעזרו להם ואולי לא - כל עוד זה לא מחוץ להרי ירושלים אז הכול בסדר.

ב"צוק איתן" התפוצצה "הבועה התל אביבית". לתקופה מסוימת הרגשתי כי אין דבר כזה "מדינת תל אביב", שהנה, כולנו חלק מהסיפור הגדול, "ברית ייעוד" כמו שקרא לה הרב סולובייצ'יק, ופתאום זה התפוצץ לי בפנים וזה גורם לי לעצבות גדולה. "מדינת תל אביב" נוסדה מחדש בראש חודש חשוון 2014. אפס שותפות, אפס ערבות הדדית. בסיפור הזה, כשהיינו צריכים אתכם יותר מהכול, בסיפור הזה השארתם אותנו לבד.

זה יישמע לכם הזוי, אבל לקח לנו המון זמן להחליף את הדיסקט הזה, שסדרה של סירנות היא לא פיגוע אלא ראש הממשלה שעובר ברחוב, אבל הצלחנו, גם בזכותכם, כי הייתם שותפים של אמת. עבדנו קשה והצעדנו יחד את ירושלים קדימה לחזור להיות מרכז חברתי, יזמי ותרבותי מוביל על אף המורכבות שלה ואז רגע הכול מידרדר, ורגע קצת פחות נחמד ופתאום אתם עוזבים ומשאירים אותנו לבד.

אז שתדעו, שבעיית מזרח העיר והמורכבות של עיר מעורבת היא לא רק בעיה שלנו, ושגל האלימות הגובר לא יכה רק בנו. זוהי בעיה שרק מדינת ישראל מסוגלת לפתור, וחייבים לטפל בה עכשיו. אנחנו צריכים את העזרה שלכם, את התמיכה שלכם, לא שתבטלו את הביקורים אצלנו. אל תחשבו שאם תעצמו עיניים זה יעבור. ירושלים זה כאן, זו עיר הבירה גם שלכם - בתל אביב, בממשלת ישראל ובעולם היהודי כולו.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully