וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיקר שלמתנחלים יהיה נוח

26.10.2014 / 11:26

ללא הצדקה ביטחונית, אישר יעלון תחת לחץ המתנחלים לבחון הטלת איסור על פלסטינים לנסוע בתחבורה ציבורית בה משתמשים יהודים בשטחים. איפה רוזה פארקס הישראלית שתתנגד לכך?

דבר אחד טוב אפשר להגיד על החלטת שר הביטחון לאסור על פלסטינים להשתמש בתחבורה הציבורית ולאפשר רק למתנחלים להשתמש בשירות המסובסד (התחבורה הציבורית בשטחים מסובסדת על ידי המדינה וזולה בכ-50%). ההחלטה חושפת את פניו המכוערות של הכיבוש בשטחים ומוכיחה שוב שאין דבר כזה הנקרא כיבוש נאור ומעבר לקו הירוק כל הערכים הדמוקרטיים הבסיסים נמוגים ולא משאירים זכר.

כשזה נשמע כמו אפרטהייד, מריח כמו אפרטהייד ונראה כמו אפרטהייד - זה כנראה אפרטהייד. הפעם אי אפשר להאשים רק קומץ פורעי "תג מחיר" של ימין קיצוני, הפעם מדובר בהחלטה של שר ביטחון אשר מקיים את מצוות ראשי התושבים בשטחים נבחרו על ידי המתנחלים המתגוררים בשומרון. האחריות לביזיון מוטלת על כתפיו אך גם על כתפי המתנחלים שמעניקים גיבוי למנהיגות המקומית לפעול בגזענות, ללא קול אחד של הסתייגות מצדם, השתיקה לאור הצלחת הקמפיין: "תחבורה ציבורית בשטחים ליהודים" מראה כי אין צדיקים בסדום. איפה רוזה פארקס הישראלית? איפה תושבי ההתנחלות הנאורים שלפחות מול עוולה כזאת הם מבקשים לצאת נגד?

התירוצים הביטחוניים שבהם נעזרים ראשי המתנחלים ושר הביטחון לא מחזיקים מים. האיסור הגורף לפלסטינים לעלות על תחבורה ציבורית המיועדת מעתה לישראלים בלבד הוא "פתרון קל" שמטרתו לא לעכב את המתנחלים בדרכם מישראל להתנחלויות ובחזרה, ולאפשר לאוטובוסים לעבור את המחסומים ללא צורך לבדוק את הנוסעים הערבים שעליהם. זמנם של המתנחלים יקר ואסור לבזבזו עבור ערכים בסיסיים של כבוד האדם וזכויותיו הבסיסיות. מבחינה ביטחונית נטו, עד היום לא "השתמשו" ארגוני הטרור באוטובוסים בשטחים על מנת לבצע פיגוע או להסתנן לארץ בשל הידיעה כי הבדיקות במחסומים ימנעו זאת. אם אכן יש בעיה ביטחונית כלשהי, לשר הביטחון קיימים כלים רבים על מנת להתמודד עמה. איסור גורף על עליית פלסטינים לאוטובוסים לא נותן פתרון ונוטף מריח של גזענות. המילים שיקולי ביטחון מכסות על שיקולי נוחות, שיכרון כוח ושנאת האחר.

פלסטינים חוצים את הגבול לכבוד האיד אל פיטר, אוקטובר 2014. AP
ייאלצו להיכנס לגדה דרך מעבר אחד בלבד. פלסטינים במחסום/AP
"מדינת ישראל מאבדת את הצביון הדמוקרטי וצועדת אחורה למקומות החשוכים ביותר בהיסטוריה האנושית"

מי שמכיר את השטח יודע שההחלטה הפורמלית של שר הביטחון מאשררת מציאות כואבת בה נהגי אוטובוס המועסקים על ידי חברות ציבוריות ונתמכים על ידי סבסוד של המדינה לוקחים לעצמם את החופש לעשות "סלקציה" ולמנוע כניסת "חשודים" לאוטובוס בדומה לצורה שבה נהגו מועדונים ובעלי בארים בתוך ישראל, בטרם הכנסת חוקקה חוקים בנושא. אז, המדינה רעשה ובצדק על כל מעשה אפליה כנגד קבוצות באוכלוסייה, אך כשמדובר בשטחים, הערכים והמוסר נשארים מאחור.

כשבעל פאב או מועדון מונע כניסה של מבלים על רקע צבע עורם או מוצאם כי הם עלולים להיות "מסוכנים" המדינה רועשת ובצדק, הכנסת מתערבת וחוקים ברורים בנושא נחקקים ונאכפים, אך כאשר מדובר בסך הכל בפלסטינים בשטחים, קבוצה "קטנה" של 2.5 מיליון בני אדם, נטולי זכויות אזרח - אין סיבה למהומה.

ראשי המתנחלים שחוגגים את ניצחונם, יכולים להמשיך ולחייך, אולי היומיום שלהם ושל חבריהם המתגוררים בהתנחלויות יהפוך ליותר נוח, אך בישראל ובעולם התמונה הופכת חדה וברורה מיום ליום - מדינת ישראל מאבדת את הצביון הדמוקרטי וצועדת אחורה למקומות החשוכים ביותר בהיסטוריה האנושית, ממדיניות ההפרדה בתקופת העבדות בארה"ב ועד לשלטון האפרטהייד בדרום אפריקה. לתשומת לבם של תומכי חזון ארץ ישראל השלמה – שני אלו קרסו ברעש גדול.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully