וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אווזים ותוכים בכיתות: כשילדים וחיות לומדים יחד

25.10.2014 / 16:30

בבית הספר יאנוש קורצ'אק שברמת גן התלמידים לומדים לצד צבי ים, איגואנות וקיפודים, כחלק משיטת הלימוד. "חיה לא שופטת אותך. אם תתייחס אליה בכבוד, היא תחזיר לך אותו דבר"

בית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
הילדים מסתובבים בין כלובי נחשים, איגואנות ובריכה לצבים, ולומדים על החי והצומח/ראובן קסטרו

בבית הספר יאנוש קורצ'אק שברמת גן תוכלו למצוא מקום בו ילדים לומדים חוג אומנות לצד צב יבשה ענק, משחקים בהפסקות עם אווזים ומכינים שיעורים יחד עם תוכי ג'ונגל. לצד כ-600 תלמידי כיתות היסודי בבית הספר, תוכלו למצוא גם לא פחות מ-200 פריטים ו-40 מינים שונים של בעלי חיים ובהם קיפוד אלבינו, דג ריאה ואיגואנה קרנפית שהגיעו לשם לאחר שניצלו מפציעות שונות, הוחרמו מבעלים לא חוקיים או שלא נמצא להם בית מתאים.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
פיגוע טרור בניו יורק: גבר תקף ארבעה שוטרים בגרזן
ברק על פרשת הרפז: "אשכנזי ואנשיו פעלו כעבריינים"
נער פלסטיני בן 16 נהרג מאש צה"ל ליד רמאללה

בית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
א' ומולי האווז. סיפור אהבה/ראובן קסטרו

על פני שטח החולש על 150 מטר מרובע, מסתובבים הילדים בין כלובי נחשים, איגואנות ובריכה לצבים, ולומדים על החי והצומח. הכלובים משמשים כבית ומחסה לחיות, אך אלו שיכולות, מסתובבות בחצר באופן חופשי ויוצרות אינטראקציה עם הילדים. לדברי מנהל המרכז לטיפול בחיות אקזוטיות ומנהל פינת החי בבית הספר, אבי קרן צבי, מדובר בחלק משיטת תרפיה וטיפול. "בעל חי לא בא אליך בטענות. הוא לא יגיד לך אתה לא בסדר, לא הכנת שיעורים, לא באת עם תלבושת אחידה", הסביר. "חיה לא שופטת אותך. אם תתייחס אליה בכבוד ואהבה היא תחזיר לך אותו הדבר. הפינה לא נותנת ציונים, היא מחזקת את הדברים שהילד טוב בהם".

בבית הספר לומדים גם שישה ילדים אוטיסטים ושלושה ילדים הלוקים בשיתוק מוחי. בין האווז מולי לבין התלמיד א', אשר סובל מקשיים, נרקם סיפור אהבה מיוחד. דרך מולי, א' התחבר לרגשותיו ולחברים. מולי תפס עליו בעלות, וכשהוא בסביבה הוא אינו מרשה לאף אחד אחר להתקרב. הילדים החלו לבקש מ-א' להרגיע את חברו הגועה ולאפשר להם להתקרב וללטף אותו – וכך הפך מילד שונה שלא הרבה להיות מוקף חברים, לדמות חשובה בבית הספר, שאף למד להתחבר לרגש ולפתח אינטראקציה עם ילדים בני גילו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
בית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
עם הגעת החיות, האלימות שמאפיינת את בתי הספר נעלמה/ראובן קסטרו

מבחנים שנעשו בבית הספר מציבים אותו בעשירון העליון במדינה בציונים שמשיגים הילדים, אך מדהים יותר הוא שעם הגעת החיות, האלימות המאפיינת את בתי הספר נעלמה לחלוטין. "בעלי חיים זה אמצעי. האווז יצר קשר בין א' לבין ילדים אחרים שעד אז לא היה לו איתם קשר. דרך האווז נוצרה אצל א' מערכת תקשורת שהלכה והתפתחה. רוב החיות פה משמשות אמצעי תקשורת בין הילדים", הסביר אבי. "התוכים נמצאים על העץ ואם הם לא רוצים שיגעו בהם הם עולים למעלה. בשביל שהילד יוכל ללטף תוכי הוא צריך ליצור איתו קשר ולבנות איתו מערכת אמון. אין כזה דבר בכוח, כי בכוח חיות לא יתקרבו אליך ואתה תישאר לבד. דרך זו של תקשורת נטמעת בילדים גם ביחסיהם אחד עם השני. קבוצת ילדים שתתנהג בכוחנות תבריח מהם את החיות".

דודי תלמיד בבית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן. ראובן קסטרו
"קבוצת ילדים שתתנהג בכוחניות תבריח את החיות"/ראובן קסטרו

חיות שמצאו את ביתן בפינה ניצלו בדרך כלל מסוף מר. מולי למשל, היה אמור להגיע לשחיטה ולהפוך לחזה אווז באחת מרשתות הסופרים. אבי הגיע לטפל בחווה בה גדל, ומולי, שהיה אז גוזל קטן, עכב אחרי אבי, נקשר אליו וכך חזר איתו לפינה. "כאב לי הלב עליו, שהוא הולך להפוך לאוכל", סיפר אבי. "רציתי להראות אותו לילדים ונוצר לו קשר מדהים עם אחד הילדים שסבלו מקשיים".

לאחר שמנהלת בית הספר שכנעה את ראש העיר הקודם, צבי בר, להקים את פינת החי, הוא הגיע לסיור במקום. שם, פגש באבי שקיבל ממנו את התקציב הראשוני. "נפגשתי עם ראש העיר, לקחתי נייר A4 ופשוט שרטטתי לו ריבועים ורשמתי לו איזו חיה תהיה בכל כלוב", שיחזר אבי. "כאן תהיה בריכה לצבים, שם כלוב נחשים ושם לארנבות. הוא קלט את הרעיון, ראה אותו בעיני רוחו ובמילה אחת הוא אמר לי 'תבנה' ושחרר חצי מיליון שקלים מתקציב העירייה".

בית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
"כאב לי הלב, שהוא יהפוך לאוכל". מולי האווז משחק עם א' בהפסקה/ראובן קסטרו

במשך חצי שנה נחפרו תעלות, נבנו בריכות וחוברו לפילטרים מתוחכמים ומנורות UV מיוחדות. "אני קורא לפינת חי 'פינה חכמה'", הוא ממשיך. "המים של המזגנים ממלאים את הבריכות ומשמשים להשקיה. החלונות בנויים באופן כזה שמאיר את הפינה רוב שעות היום כך שלא נצטרך להשתמש בחשמל. הפינה בנויה בגובה העיניים של הילדים, הידיות של הדלתות, הכלובים והבריכות בנויים באופן כזה שיאפשר לילדים לתחזק את המקום, לטפל בחיות ולהיות חלק ממנה".

הורים לא חוששים ממחלות או פציעות?

"כל החיות פה עוברות בדיקות רפואיות הכוללות את כל המחלות. אבל למרות זאת, בכל שנה, כשמחזור חדש של כיתות א' נכנס יש בדרך כלל היסטריה ראשונית. הילדים שלנו נפגשים איתם עוד כשהם בגן, עושים איתם פעילויות ומגיעים אליהם עם החיות. בני כיתה א' מגיעים כשהם כבר מכירים את הפינה וחלק מהחיות והדבר מסייע לקליטה קלה יותר".

בית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
"יש בדרך כלל היסטריה ראשונית מצד ההורים, אבל הילדים נפגשים עם החיות עוד בגן"/ראובן קסטרו

אחד ההורים לילדים סיפר כי בנו נהג להיעדר מבית הספר, אך מאז שעבר ל"יאנוש קורצ'אק" הכול השתנה. "הבן שלי התחבר לחיות והוא ממש מחכה לחזור לבית הספר. אפילו בחופשים הוא מגיע לשם", אמר. "היעדרויות משיעורים נפסקו, המצב החברתי השתפר והציונים המריאו, אבל מעבר לכך, הילד שלנו פשוט מאושר". "הפינה נותנת המון אבל יותר מכל היא נותנת לילד את הסיבה והכיף לבוא לבית הספר" אבי מנסה להסביר. "החיות שמסתובבות בפרוזדורים ובין הרגלים מעניקות חום ואהבה. ילד שיוצא מהכיתה לשירותים ובדרך ליטף את מולי כבר חוזר לכיתה אחרת".

רינה בנטי, אם לשלושה ילדים שלמדו בבית הספר, סיפרה על השפעת הפינה על בנותיה: "זה שינה הכול. החיבור של בעלי החיים לילדים מדהים. הבת שלי הייתה צמודה לאבי ולפינת החי, זה היה צורך שלה. משם היא התפתחה טוב גם בלימודים. פינת החי נתנה לה מוטיבציה, רצון ללמוד והציונים עלו בהתאם. הדבר הזה נכון גם למשמעת. דרך העיסוק בחיות הילדים לומדים להתנהג כבני אדם".

בית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
"זה שינה הכול. החיבור של בעלי החיים לילדים הוא מדהים"/ראובן קסטרו

עפרי מעין, תלמידת כיתה ה' בבית הספר, סיפרה על התחושות שהטיפול בחיות מעניק לה: "אתה מרגיש אחריות לדאוג להם, אם משהו קורה לחיה בפינה אתה מנסה למצוא פתרונות יצירתיים. אתה לומד לקבל אבל גם לתת חום ואהבה ולנהוג בהקשבה ועדינות. חברים שלי שלא לומדים בבית הספר קצת מקנאים, אומרים שזה לא פייר שאין להם חיות בבית ספר".

ליהי סנדיק, מחנכת כיתות ג' וחברה בצוות ניהול הסבירה כי פינת החי משפיעה גם על סגל המורים. "הפינה נמצאת בכל שיעור. שעת הסיפור נעשית שם בהקשר לחיות שבדרך כלל יש בסיפורים של ילדים. בשיעור גיאוגרפיה אפשר ללמוד על אזורי המחייה שלהם, ואפילו בחשבון, אנו יכולים לספור כמה צבונים יצאו בהשרצה האחרונה, למדוד אורך של נחש או אפילו לחשב כמה מיליגרם של תרופה בעל חיים מסוים צריך ביחס למשקל שלו", סיפרה.

בית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
"אנו יכולים לספור כמה צבונים יצאו בהשרצה האחרונה, למדוד אורך של נחש או אפילו לחשב כמה מיליגרם של תרופה בעל חיים מסוים צריך ביחס למשקל שלו"/ראובן קסטרו

"השיעור הופך למשהו חוויתי, ליציאה מהמסגרת של שולחן וכיסא. ילדים זוכרים טוב הרבה יותר כשזה מתקשר להם לחוויה שהם עברו, למשהו מוחשי עם זיכרונות. אך מעבר ללימודים, ההשפעה העיקרית היא על נושא הערכים וההתנהגות של הילדים. ללמוד זה משהו שאפשר לעשות בכל מיני צורות אבל ערכים כמו אכפתיות, התחשבות באחר ונתינה מעצמי זה משהו שצריך לעבור בשביל להבין אותו. כשאתה עם בעלי חיים אתה לומד על חמלה, על עוצמה של נגיעה, רכות, על איזה בעל חיים אפשר לקרב לגוף או להרחיק. זה מונע פחד מבעלי חיים, מחזק את הביטחון ומפתח את עולם הרגש".


אירנה גביזון, מנהלת בית הספר, הפגינה גאווה רבה בפרויקט שקם תחתיה. "חשבתי להיות מנהלת רגילה לחלוטין מהיישוב, אבל מצאתי פה את התפישה שבעלי חיים טובים לילדים. אני מסתובבת מאוד גאה היום. יש הרבה בתי ספר עם פינות חי, אבל לא משהו שמשלב בתוכו את בעלי החיים באופן כזה אינטגרלי כחלק מלימודים ושיטת חינוך".

אירנה גביזון מנהלת בית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
"חשבתי להיות מנהלת רגילה מהיישוב". אירנה גביזון, מנהלת בית הספר/ראובן קסטרו

לדבריה, מדובר בסופו של יום בסדרי עדיפויות. "כל מורה חייבת לתת 10 שיעורים בכל שנה על בעלי חיים. לצד השיעורים, יש לנו גם ימי שיא שמתמקדים בבעלי חיים בפעילויות שונות. למשל, ביום האחרון הבאנו כלבי הצלה מגרמניה שלאחר הסבר מצד המאלפים שלהם שיחקו מחבואים עם הילדים – הילדים התחבאו והכלבים מצאו אותם. זו בחירה של בית הספר להשקיע בתחום הזה. אנחנו באמת מאמינים שמאחורי כל זוג עיניים מסתתרת נשמה. כל ילד באשר הוא אהוב ורצוי אצלנו וכל בעל חי - פצוע, יפה, גדול, קטן - מתקבל בברכה".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

סנדי גולד מורה למדעים בבית הספר יאנוש קורצ'אק רמת גן. ראובן קסטרו
"כל ילד באשר הוא אהוב ורצוי אצלנו וכל בעל חי - פצוע, יפה, גדול, קטן - מתקבל בברכה". המורה למדעים בבית הספר/ראובן קסטרו
אבי קרן צבי מנהל פינת החי בבית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן. ראובן קסטרו
מנהל פינת החי, אבי קרן צבי, לצד התלמידים/ראובן קסטרו
הילה כהן וינברום עובדת בפינת החי בבית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן. ראובן קסטרו
הילה כהן וינברום שעובדת בפינת החי בבית הספר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully