וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיקון היסטורי בצה"ל

23.10.2014 / 8:43

ככה בשקט בשקט, בלי כותרות מפוצצות בעיתונים, החליט הפרקליט הצבאי הראשי לקצר את התקופה שמותר לעצור חיילים לפני הבאתם מול שופט מ-48 שעות ליממה. מדובר בצעד מבורך

הבוקר הזה התחיל ככל בוקר רגיל אחר בצה"ל. הטירונים התעוררו משנתם, הקצינים עלו על מדים ומצ"ח פתחה בעוד כמה חקירות. לכאורה, כתמול שלשום. אבל רק לכאורה, שכן באותה העת ממש, בלשכתו שבקומה השלישית בקריה, הרחק מאור הזרקורים, התרחשה אתמול היסטוריה של ממש. בלי כותרות בעיתון, בלי תרועות תזמורות צה"ל, קיבל הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, את אחת ההחלטות החשובות ביותר שקיבל פצ"ר אי פעם.

האלוף עפרוני החליט לשנות את החוק הצבאי ולהשוות את תקופת מעצרם של חיילים לזו החלה על אזרחים. עד היום, ניתן היה להחזיק במעצר חייל בגין חשד לעבירה כלשהי (סמים, עריקות, נפקדות וכו') משך 48 שעות ארוכות, בכלא צבאי, בטרם הבאתו לשופט מקצועי לשם בחינת המשך המעצר. 48 שעות בהם לא יודעת משפחתו להיכן נעלם יקירה, מה עלה בגורלו, מי שומר עליו ומי מעמידו בחקירה קשה ואינטנסיבית. 48 שעות בהן לא זכה החייל לכתף תומכת, לייעוץ משפטי צמוד ולביקורת חיצונית על דבר מעצרו וחקירתו. ובכן - לא עוד. אמור מעתה - 24 שעות בלבד, ואף זאת לכל היותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא יותר מיממת מעצר. שוטר צבאי בבית מעצר/מערכת וואלה!, צילום מסך
"מי שמוכנים לחרף נפשם למען המדינה, כפי שהוכח אך לאחרונה במבצע "צוק איתן", זכאים בצדה השני של אותה המטבע"

מעתה, ובאורח דרסטי למדי, קוצצה התקופה למחצית, וניתן יהיה להחזיק חייל עד 24 שעות בלבד, ואם לא הובא בפני שופט עד אז - חובה לשחררו לאלתר. משך שנים ארוכות (למעשה החל משנת 1999 ובעקבות פסיקת בית המשפט העליון בבג"ץ) נעצרים אלפי חיילים בצה"ל מדי שנה, למשך 48 שעות, במהלכן מוחזקים הם, ללא משפט, במתקני הכליאה או במשרדי מצ"ח מבלי משים וללא כל ביקורת חיצונית.

השינוי שהתקבל אתמול הינו רעידת אדמה ממש. שינוי זה יצריך היערכות משמעותית ומידית מצד כלל הגורמים ובכלל זה גורמי הכליאה, המשטרה הצבאית, מצ"ח, הפרקליטות הצבאית ויחידת בתי הדין הצבאיים, אשר הורגלו למצב הנוח בו קיים זמן רב להבאתו של חייל להמשך מעצר בפני שופט. יישום השינוי נקבע לחודש ינואר 2015, ממש מעבר לפינה.

החלטה זו, אשר יש לברך עליה ולאמצה בשתי ידיים, היא המסמר האחרון בארון הקבורה של הקיפוח המשפטי כלפי חיילי צה"ל, אשר בעבר אף נעצרו לתקופות של 96 שעות בטרם הובאו בפני שופט. שהרי, אין הבדל בין דם לדם, ואין להפלות בין חייל ובין אזרח ככל שעוסקים אנו בזכויות אדם ובזכויות היסוד למשפט הוגן ולמניעת עיוות הדין. מי שמוכנים לחרף נפשם למען המדינה, כפי שהוכח אך לאחרונה במבצע "צוק איתן", זכאים בצדה השני של אותה המטבע, ליחס שווה בפני החוק, ככל האדם. ברכות לפרקליט הצבאי הראשי על החלטתו. ברכות לדמוקרטיה.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully