וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המפתיע בין אבולה לבחירות לנשיאות בארה"ב

19.10.2014 / 17:39

אובמה נאלץ להתמודד עם אבולה לא רק כאיום על בריאות הציבור אלא גם בתור איום פוליטי. אך התובנה הכי מפחידה מההמולה של השבועיים האחרונים, היא שארה"ב לא מוכנה בשום אופן לפרוץ המגיפה

חיילים בצבא ארה"ב מתאמנים לקראת יציאתם למערב אפריקה לסיוע במאבק באבולה, אוקטובר 2014. רויטרס
חיילים בצבא ארה"ב לפני יציאתם למערב אפריקה, בשבוע שעבר/רויטרס

מוקדם להגדיר את הלך הרוח כהיסטרי, אך המצב מתחיל להתחמם: אישה שביקרה לאחרונה באפריקה, הובהלה ביום שישי לבית חולים בוירג?יניה שבארה"ב, שם אושפזה בבידוד מחשש שהיא חולה באבולה לאחר שהקיאה באוטובוס שחנה בחניון הפנטגון. 22 נוסעי האוטובוס שעושה נסיעות פנימיות במקום, הוכנסו לבדיקות רפואיות שארכו שעות מחשש שנדבקו מהאישה. לבסוף נקבע שלמרות הסימנים שהראתה האישה, היא לא נדבקה בווירוס וכל הנוסעים שוחררו לביתם.

מדובר אמנם במקרה בודד, אך הוא מדגים את הקרקע הפורייה להיסטריה המונית ואינסוף אזעקות שווא שעתידות להופיע בקרוב בארה"ב עם הגעת עונת השפעת.

בגזרה הפוליטית נאלץ הנשיא ברק אובמה להתמודד עם אבולה לא רק כאיום על בריאות הציבור אלא גם בתור איום פוליטי. הנגיף הקטלני אומץ בידי הרפובליקנים בתור קלף חדש לניגוח של הדמוקרטים. "זו התפתחות מרעישה, לא?", שאל בציניות ביום שישי האחרון דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט. "שלושה שבועות לפני הבחירות והרפובליקנים מנסים להרוויח נקודות פוליטיות. תעצרו את מכונות הדפוס", הוא הוסיף. הדמוקרטים, מצדם, לא נותרו חייבים, ומיהרו להאשים את הרפובליקנים בקיצוצים במערכת הבריאות.

ברק אובמה בביקור באוסטין, טקסס, יולי 2014. Jacquelyn Martin, AP
אובמה מבקר באוסטין, טקסס. השבוע שעבר/AP, Jacquelyn Martin

בפועל, רק שניים מתוך 318 מיליון תושבי ארה"ב לקו באבולה בשטח המדינה. אולם נתון זה הספיק על מנת לגרום לנשיא לבטל ביקורים באירועי בחירות של המפלגה הדמוקרטית ולכנס את הקבינט לסדרה של ישיבות דחופות. בנוסף, חזרו אנשי הקונגרס מפגרה וערכו שימועים מיוחדים בנושא. משפעת, אגב, מתים בארה"ב כ-36 אלף בני אדם מדי שנה.

בתקרית אחרת כמעט ונסגר שדה התעופה בדאלאס, טקסס, כשהתברר שאחות שנדבקה באבולה לאחר שטיפלה באזרח ליברי שנפטר לאחרונה מהנגיף, עלתה לטיסה עם חום. כתוצאה מכך קראו כ-70 מחוקקים אמריקנים משתי המפלגות לסגור את גבולות המדינה בפני נוסעים ממערב אפריקה. ממשל אובמה התנגד לכך.

חבר קונגרס רפובליקני מפלורידה בשם דניס רוס (שלא להתבלבל עם שליח ארצות הברית לשעבר למזרח התיכון) הציע הצעת חוק שדורשת בין היתר למנוע את הכניסה של נוסעים ממדינות בהן משתוללת המגיפה לארה"ב. זו נשארה תלויה באוויר בגלל הפגרה, אך בשבוע הבא צפויים בכל זאת כעשרים חברי קונגרס לקחת חלק בשימוע נוסף על הווירוס.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"אנחנו לא אפריקה"

לפי סקר שערך עיתון "וושינגטון פוסט", כמעט שני שליש מהאמריקנים מודאגים מהאפשרות של התפרצות מגיפת האבולה בארה"ב. אך התובנה הכי מפחידה מההמולה של השבועיים האחרונים, היא שארה"ב לא מוכנה בשום אופן לתסריט כזה. "אנחנו לא אפריקה", הרגיעו נציגי מערכת הבריאות רגע לפני ש-80 בני אדם שבאו במגע עם תומס אריק דנקן, אזרח ליבריה שמת מהווירוס בארה"ב, נותרו תלויים באוויר וממתינים לגזירה. מכיוון שאין לדעת היכן עשוי לצוץ החולה הבא, אם בכלל, בבתי החולים שוברים את הראש כיצד להתכונן ל"מצב המאוד לא סביר" בו ייקלט בחדר המיון שלהם חולה אבולה.

לצד אזעקות האמת, מנסים בבתי החולים להבין כיצד יתמודדו עם אזעקות שווא מבלי לפשוט את הרגל ולסבך את תהליך קליטת החולים בצורה שתפגע אנושות בתפקוד הצוותים הרפואיים.

כשהנשיא אובמה הבטיח לספק "מענה אגרסיבי" לאיום על בריאות הציבור, הוא מינה את רון קליין ל"צאר של האבולה" - בדיוק כפי שדרש אחד ממבקריו הגדולים ביותר, יריבו לשעבר בבחירות לנשיאות, הסנטור ג?ון מקיין, שטען כי מינויו של בכיר האחראי על נושא זה בלבד יעזור "לעשות סדר". אולם במקום לעשות סדר, המינוי גרר ביקורת נוספת. לקליין, שהיה ראש הסגל של שני סגני נשיאים ועוזר בכיר של אובמה בבית הלבן, יש ניסיון ניהולי וקשרים עם הממשל והקונגרס, אך אין לו רקע בתחום הבריאות. "לצאר החדש של הבית הלבן אין ניסיון במחלות זיהומיות? לא צריכים עוד דובר פוליטי של הבית הלבן", כתב בטוויטר חבר הקונגרס הרפובליקני טים מרפי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully