וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם טורקיה תזכה לשבת במועצת הביטחון של האו"ם?

16.10.2014 / 15:11

המדינות החברות באו"ם יבחרו היום את חמש המדינות החדשות שיזכו לשבת בגוף החזק. אור הזרקורים מופנה לעבר טורקיה, ספרד וניו זילנד המתחרות ביניהן על שני מושבים

ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא דאעש. רויטרס
מי יהיו החברות החדשות? ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם, ספטמבר 2014/רויטרס

193 המדינות החברות באו"ם יבחרו היום (חמישי) בשעה 17:00 אחר הצהריים חמש חברות חדשות למועצת הביטחון של האו"ם, הגוף החזק ביותר של הארגון. המרוץ למושב הנחשק נמצא בעיצומו והמאבק הבולט ביותר נערך בין טורקיה, ניו זילנד וספרד המתחרות בניהן על שני המושבים המוקצים למדינות המערב.

הקמפיין של שלוש המדינות מתנהל מאחורי הקלעים כבר קרוב לשנה. דיפלומטים מניו זילנד, ספרד וטורקיה נסעו למסעות שכנועים ברחבי העולם ואף הזמינו דיפלומטים של האו"ם להתארח במדינתם. השבוע הגיע המרוץ לישורת האחרונה - שרי החוץ של שלוש המדינות נמצאים מתחילת השבוע בניו יורק ומנסים לשכנע את נציגי מדינות העולם לתמוך במדינתם. השלושה הזמינו את כל שגרירי האו"ם לשלוש קבלות פנים חגיגיות נפרדות.

שגריר טורקיה באו"ם: "מקווה מאוד שנזכה"

שר החוץ הספרדי, חוסה מנואל גרסייה מרגיו, אמר בעת קבלת הפנים שנערכה ביום שני כי כל המועמדות ראויות לכיסא אך הדגיש כי "המדינה שלי מציגה יכולת שירות כבירה עבור הקהילה הבינלאומית". הוא הוסיף ואמר כי ספרד השתתפה באופן נרחב במבצעי שמירת השלום של האו"ם ולכן היא המתאימה ביותר לזכות במושב הנחשק.

שגריר טורקיה באו"ם, האליט סוויק, אמר כי המרוץ צמוד מאוד והדגיש כי הוא מקווה שמדינתו תזכה במושב היוקרתי. כמו כן, שגריר ניו זילנד באו"ם, ג'ים מקלאי, אמר כי הוא חש "אופטימיות זהירה".

בגלל הנטייה ההיסטורית לבחור לשני המושבים המוקצים למדינות המערב דמוקרטיות שאינן מעורבות בסכסוכים, סביר להניח כי ספרד וניו זילנד יזכו בהן. עם זאת, הבחירות למועצת הביטחון כבר ידעו בעבר תוצאות מפתיעות.

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, במהלך נאומו בעצרת האו"ם, 25 בספטמבר 2014. רויטרס
מדינתו תזכה במושב הנכסף? נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, במהלך נאומו בעצרת האו"ם, ספטמבר 2014/רויטרס

המושבים במועצת הביטחון נחשקים מאוד מפני שהם נותנים למדינה החברה במועצה משקל כבד בהחלטות הנוגעות לשלום ולביטחון הבינלאומי. בין הסוגיות עליהן אחראים חברי מועצת הביטחון נמצאים המצב בסוריה, הטלת הסנקציות על איראן, המאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ופעולתם של כוחות שמירת השלום של האו"ם ברחבי העולם.

מועצת הביטחון כוללות חמש חברות קבועות – ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת - ועשר חברות זמניות הנבחרות לכהונה של שנתיים. המושבים מוקצים לפי אזור וכדי לזכות כל מדינה צריכה לקבל את תמיכתן של שני שלישים מהמדינות המשתתפות בהצבעה. בגלל שהבחירות הן חשאיות, מנהלות המדינות המעוניינות להיבחר לתפקיד קמפיין ארוך ואינטנסיבי.

מחוץ לבניין מטה האו"ם, ניו יורק, 19 בספטמבר 2011. AP
המקום שבו יתקיימו היום הבחירות. מטה האו"ם בניו יורק/AP

לפי התחזיות, ונצואלה, אנגולה ומלזיה צפויות לזכות במושבים המוקצים לאזוריהן וזאת בזכות העובדה שאין מדינות המתנגדות לחברותן במועצת הביטחון. ניסיונה הקודם של ונצואלה להתקבל למועצה טורפד על ידי ארצות הברית בגלל שלטון העריצות של הוגו צ'אבס. הפעם ארצות הברית בחרה שלא להתנגד בפומבי למועמדות של המדינה, למרות הקשרים החזקים בין הנשיא הנוכחי, ניקולאס מאדורו, לשלטונות בסוריה ובאיראן.

הזוכים בהצבעה הנוכחית יצטרפו למועצת הביטחון ב-1 בינואר ויכהנו בתפקיד עד סוף 2016. הן יחליפו את ארגנטינה, אוסטרליה, לוקסמבורג, קוריאה הדרומית ורוואנדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully